Årets betäckningssiffror från ASVH är här!

Banne mig bra gjort av benetton dream att ha nästan 78 % dräktighet på 137 ston ! Sir oldenburg 94 % på 78 ston :).
Luxus var inte lysande på skick i år som vi redan gissat , 32 dräktiga på 53 skick ....
 
Bravour har höjt sitt dr resultat till 74 % jämfört med förra årets 68 på nästan samma antal ston . Det var roligt !
Måste korrigera mig lite angående Luxus också 60% på skick är ju faktiskt inte så mycket sämre än många andra ...
 
Banne mig bra gjort av benetton dream att ha nästan 78 % dräktighet på 137 ston ! Sir oldenburg 94 % på 78 ston :).
Luxus var inte lysande på skick i år som vi redan gissat , 32 dräktiga på 53 skick ....

Jag blev förvånad över att Ampére har ännu sämre procent än Luxus.
Jag har inte hört något om kompensation från Tullstorp.
 
Jag tycker tyvärr det ser ut som samtliga halvblodshingstarna som stått på Björkhaga har dåliga siffror? briar och flore star har ju urkassa siffror. Det kan ju vara en tillfällighet......

Dalle var inte pigg heller, hoppas det blir bättre nästa år, det är ju en sån fiiin hingst!

Askö har fin fina siffror på alla sina tycker jag, till och med gamla fighting Alpha ligger högt på procenten :).
 
Blädde Gård hade oxå bra statistik på sina. Eftersom mina inlägg alltid raderas så fort jag nämner en hingst skriver jag bara siffrorna.

77% 26 ston
91,7% 24 ston
80% 20 ston
75% 17 ston
100% 13 ston
100% 6 ston
 
Blädde Gård hade oxå bra statistik på sina. Eftersom mina inlägg alltid raderas så fort jag nämner en hingst skriver jag bara siffrorna.

77% 26 ston
91,7% 24 ston
80% 20 ston
75% 17 ston
100% 13 ston
100% 6 ston
Wow , ordning på grejerna !:) Va kul för dem och va kul för oss stoägare som bara kan blunda, hoppas och snällt betala ...;). Skit bra att de här listorna finns .
 
Och kolla in Diero Lux ! Han roffade åt hela 99 ston men sina fantastiskt bra vilkor, och lyckades nästan göra allihopa dräktiga sin första säsong !
Han har säkert fått krångelston i mängd också gissar jag , jag funderade själv på att ta honom om min inte blev dräktig .
Hatten av till hingstägaren , hoppas det kommer ut fantastiska föl !:) och att fler hingstägare lämnar lika bra villkor ..;)
 
Senast ändrad:
Banne mig bra gjort av benetton dream att ha nästan 78 % dräktighet på 137 ston ! Sir oldenburg 94 % på 78 ston :).
Luxus var inte lysande på skick i år som vi redan gissat , 32 dräktiga på 53 skick ....

Siffrorna på Sir Oldenburg stämmer inte. Han har 67 dräktiga av 78 ston det är inte 94% utan 85%. Verkar som om det är nån felräknning nånstans

Samma sak med Common Sense han har 66 av 72 dräktiga det är 91,666 och inte 92,95 - inga stora skillnader men ändå skillnad...nån verkar ha gjort ngt fel i Exceluträkningarna
 
Siffrorna på Sir Oldenburg stämmer inte. Han har 67 dräktiga av 78 ston det är inte 94% utan 85%. Verkar som om det är nån felräknning nånstans

Samma sak med Common Sense han har 66 av 72 dräktiga det är 91,666 och inte 92,95 - inga stora skillnader men ändå skillnad...nån verkar ha gjort ngt fel i Exceluträkningarna

Siffrorna i exeldokumentet stämmer.
De är baserade på totala antalet dräktighetsundersökta ston, inte totala antalet betäckta.
Dvs Sir Oldenburg har 67 dräktiga av 71 undersökta och Common Sense 66 av 71 undersökta.

Sen är frågan väl mest om de som inte är undersökta än verkligen inte är undersökta eller de är undersökta med tveksamt svar och därför inte rapporterade rätt än.
 
Aha, då gjorde jag en lite tokig division.
Vi får hoppas att alla undersöks så att siffrorna reflekterar verkligenheten. Antal dräktiga av antal betäckta. Känns lite udda att inte ha undersökt sitt sto nu så sent som i Oktober.

Förra året när jag betäckte min sent som fasen så hade stationen stängt när hoin var på 16 dygn, men vi kom på ett uppsamligtsheat nån vecka senare.
 
Antingen hade jag grym tur med mitt sto eller så har Sir Oldenburg ruskigt bra simmare. Valde honom främst p.g.a fertiliteten då vi beslöt oss att betäcka så sent i säsongen (30e juli). Det blir första fölet för stoet, och hon tog sig på första försöket med ett bonusskick, hon konstaterades brunstig dagen innan. Hon seminerades först på lördagen och sen på tisdagen men då hade ägget redan släppt.
 
De som ligger där på 80-100% har hög fertilitet skulle jag säga.

Och visst får hingstar med bra fertilitet många ston. Sen om de också är bussigt prissatta så får de ytterligare ett knippe. Sen är det intressant att se vilka hingsthållare som har bra fertilitet på sina - är det några med många hingstar och bra dräktighetsprocent så måste det ju säga nånting i allafall.
 
Aha, då gjorde jag en lite tokig division.
Vi får hoppas att alla undersöks så att siffrorna reflekterar verkligenheten. Antal dräktiga av antal betäckta. Känns lite udda att inte ha undersökt sitt sto nu så sent som i Oktober.

Förra året när jag betäckte min sent som fasen så hade stationen stängt när hoin var på 16 dygn, men vi kom på ett uppsamligtsheat nån vecka senare.

Kan ju säkert vara så, att en del ston inte hunnit bli kollade på 16 dygn innan säsongen slutade.

Men på de hingstar som har lite fler ston så gör det inte jättestor skillnad i dräktighet om de så skulle missa alla av dem som är kvar att kolla.

Oavsett är där ett gäng hingstar men mycket bra dräktighets %, som bara "bommat" enstaka ston, vilket kan bero på mycket, sena försök, krångelston som bytt till en hingst med bra dräktighet mm tyvärr syns ju inte detta i statistiken.
 
Men på de hingstar som har lite fler ston så gör det inte jättestor skillnad i dräktighet om de så skulle missa alla av dem som är kvar att kolla.

Oavsett är där ett gäng hingstar men mycket bra dräktighets %, som bara "bommat" enstaka ston, vilket kan bero på mycket, sena försök, krångelston som bytt till en hingst med bra dräktighet mm tyvärr syns ju inte detta i statistiken.

Exakt och det var också det jag menade i mitt inlägg #18.

Speciellt de hingstar som fått många ston har ju en hyffsat sanningsenlig statistik.

Sen tycker jag också att trenden per hingsthållare är intressant. Vissa hingsthållare har genomgående bra dräktighet på alla sina hingstar, det måste ju betyda nånting. Det är också intressant som stoägare att veta hur många ston som stationen fått dräktigt i procent
 

Liknande trådar

Avel Nu är årets betäckningssiffror ute på SWB:s hemsida...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 026
Senast: Freazer
·
Avel http://www.swb.org/avel/siffror-och-statistik Min första reaktion är, hur kan två så tilltalande hingstar som Magic Park och Hasard...
Svar
15
· Visningar
1 714
Senast: Vingra
·
Avel Hittas här http://www.asvh.se/avel/siffror-och-statistik Flest ston fick Armani Code 99 stycken. Inte en enda hingst fick över 100...
2
Svar
35
· Visningar
3 758
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Såg i morgonens Ridsport att det kommit lite "smakprov" på de nya Blup-indexen för hingstarna! Hittar inget på ASVHs hemsida eller på...
Svar
16
· Visningar
2 353
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp