Årets analyser, hjälp!

chiiliacanth

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda.

Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla tips :) tack
 

Bifogade filer

  • IMG_2285.jpeg
    IMG_2285.jpeg
    36,1 KB · Visningar: 70
Ser ut som dom flesta analyser man ser på förstaskörden i år på alla försäljningssidor. Dom har skördat försent så.det har gått i ax.

Jag ska köpa 2a skörden I år liksom jag gjorde förra året. Hoppas på bättre värden men jag kommer inte köpa något utan analys.
 
Det första är i princip gräsfröhalm, men lågt i socker. Inget att basera foderstaten på, det blir både dyrt och jobbigt med potatisprotein flera gånger om dagen. Jag har provat 😂.

Nummer två är väl görbart, men det blir ändå mycket proteintillskott och sockret är högre än vad jag velat ge till lättfödda (men dina kanske motioneras mycket och inte är feta, då kan det vara lugnt).

Har du möjlighet hade jag köpt något annat.
 
Hej!

Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda.

Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla tips :) tack
Ok socker på den ena men den andra ligger högt. Jätte lågt protein så kvoten blir ju låg. Har du lättfödda hästar har du jätte problem, om du har svårfödda hästar så har du fortfarande problem men är iaf lättare då dom kan äta mer och inte får lika stor proteinbrist. Kvoten smbrp/mj ska ju helst vara runt 6 till normhästen och med detta foder så kommer du få en enorm proteinbrist som blir svår att täcka upp med koncentrat och väldigt dyrt. Det är därför man inte köper om man inte har analys först.😉
Det saknas även analys på mikromineraler så dom kan ju oxå vara helt åt helskotta. Det som är billigast är nog att köpa nytt hö med avelsvärden, där du ser analys först och inte litar på någon som säger att det är jätte bra hö.. alltså jätte hög kvot (gärna över 10) smbrp/mj och blanda med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
251
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 115
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 461
Senast: nexxa
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp