Det är väldigt olika här beroende på om det är prima åkermark eller om det "bara" är betesmark. Jag arrenderar 10 tunnland betesmark för 2 000 + moms per år. :)
Grannen arrenderar ut åkermark för 2 000/tunnland. :eek:

I mina krokar har jag hört allt från 750:- - 1500:- per ha och år.
Jag hade tur och fick arrendera en beteshage på 4 ha av en bonde för 500:- per år. Bussigt! :)

Hej!

Det är så olika var i landet det är. Även här nere i Skåne är det stora differenser beroende på jordkvaliten. Vi slutade att arrendera ut vår mark för ett antal år sedan och då tog vi c:a 1000:- + moms/mån/tnl och då var vi billiga, jorden är fördelad 50/50 åker och betesmark.
Vi får nu mer i EU stöd för marken än när vi arrenderade ut den :crazy:

Vore intressant och höra vad de tar på Söderslätt....säkert det dubbla och mer.... :eek:

Spekulerar
Rolle på Österlen

Om man tittar mer på hur det ser ut häromkring så är det brist på betesdjur och vissa EU-ersättningar kräver betesdjur så arrendepriserna ligger nära 0 kr om man räknar att EU-stöden går till markägaren. Kanske kan det till och med vara så att arrendepriserna blir negativa så småningom. :eek:

Det beror på vilka EU-stöd marken kan få.

Om ägaren får EU-stöden och du enligt kontrakten ser till att uppfylla de villkoren kan du i princip få marken gratis.

Vill du göra vad du vill med marken eller söka egna bidrag får du ju rimligen betala vad ägaren förlorar i stöd-pengar. Minst.

Här ligger betes/vall/hösilage-stöden på 1000-2500 kr/hektar och år.

Äoumm..Angående mitt inlägg ovan så ska det givetvis vara År/tnl och inte mån/tnl :o

Ursäktar sig
Rolle på Österlen

Tyckte det var otroligt bra betalt, funderade över vad du hade för förmånliga eu-stöd, som gav mer i kassan än detta... :)
Arrenden av åkermark räknas väl alltid per år?

3.000:-/ha + moms och mer ändå, vet jag de som betalar i attraktiva områden häromkring oss. (Mitt i Skåne).

Har själv betalat just 3.000/ha för några år sedan och det var ungefär vad bonden förlorade i EU-bidrag. Fick t.o.m. se bidragspappren då jag ifrågasatte att man kunde få såpass mycket per ha. Om det är samma idag vet jag inte, dessutom läggs ju bidragen om till 2005.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 039
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama