Ardennerkorsning?

Sv: Ardennerkorsning?

Är (var) Arhippos en hannoveranare? Hade jag ingen aning om:o
Någon som vet mer om honom?

Blau Tigern var en russkorsning, kom från Gotland med Khediven i stammen, 140cm, står beskriven i mormors dagbok som *tigerskäck* och var cirkushäst hos *Tyskan*(Babtista Schreiber som hade vinterkvarter i Staffanstorp). Kapten Göransson på Mjövik köpte stoet Lillprickan från henne, och det stoet fick föl efter Silverking, Tigrillo, Madigan och Orlando. Halvsystrarna Flick e Silverking och Flock e Tigrillo hamnade hos mina föräldrar. Hingsten Silverprinsen f ca -60 e Madigan u Lillprickan exporterades först till Danmark och sen till england och döptes om till Paleface Pinto och finns i fortfarande i en del appaloosastammar, hans son Paleface Hurricane exporterades till Australien.

Läste Ridsport som kom i går och såg då underbart fine Svante, SM-tvåa i fälttävlan och Ardennerkorsning.
Här hemma har jag en ardennermärr men längtar efter en mer ridbar häst.
Ja, ni förstår ju vilken tanke som slog mig då hon redan idag används för avel.....

Känner ni till några ardennerkorsningar? Hur är dom? Jag vet att det är osäkert med korsningar och man vet inte vad man får osv osv, men jag har svårt att hitta den ridhäst jag vill ha när jag läser anonnser. Min typ är maffig och rejäl men ändå ridbar. De raser som ligger närmast är nog Tori eller Highlandponny. Nordsvensk är inte tillräckligt ridbara, (iallafall inte de jag träffat) och kallblodstravare känns jag vet inte, klena..? Vill inte ha en för liten häst uppåt 165 cm önskas....

Funderingar emottages tacksamt!

Jag känner hans ägare och har stått i samma stall som honom i fem år.. MKT trevlig häst.
Han är korsning ardenner halv eller fullblod om jag inte minns fel, varför inte den korsningen?

Senast ändrad:

Jo, jag kollade också in stammen på den sidan förut, är ju rätt mycket trakehner i också..
någon som vet vad han gjort och dyl.? Min slumrande nyfikenhet är väckt..;)

En liten sötnos är denna dam, korsning mellan ardenner och PRE!
Alfina1.jpg

Jag ska se om jag kan hitta något. Har en estnisk hingstkatalog och en vän som talar estniska:)

Min mamma hade när jag var liten en häst e Manesco xx och u Sally (ardenner). Supertrevlig på alla sätt, men hoppade gärna ur hagen för att komma och kela. Staketet var 140 högt, och det klippte han som ingenting från skritt :D. Såldes senare till solna, och gick som tornerhäst tillsammans med sin nya ägare, och gjorde även långturer till ägarens föräldrar i värmland varje år, och en tur till kebenekajse. Ägaren levde för sin häst och sin hund, så de var med honom ÖVERALLT. Utgår från att han inte längre finns i livet (hästen alltså), han skulle isf vara 30 år detta år (så helt omöjligt är det ju iofs inte att han lever), men jag träffade honom när han var 20 och deltog i Hova riddarvecka

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka