Ardennerkorsning?

EmblaAsk

Trådstartare
Läste Ridsport som kom i går och såg då underbart fine Svante, SM-tvåa i fälttävlan och Ardennerkorsning.
Här hemma har jag en ardennermärr men längtar efter en mer ridbar häst.
Ja, ni förstår ju vilken tanke som slog mig då hon redan idag används för avel.....

Känner ni till några ardennerkorsningar? Hur är dom? Jag vet att det är osäkert med korsningar och man vet inte vad man får osv osv, men jag har svårt att hitta den ridhäst jag vill ha när jag läser anonnser. Min typ är maffig och rejäl men ändå ridbar. De raser som ligger närmast är nog Tori eller Highlandponny. Nordsvensk är inte tillräckligt ridbara, (iallafall inte de jag träffat) och kallblodstravare känns jag vet inte, klena..? Vill inte ha en för liten häst uppåt 165 cm önskas....

Funderingar emottages tacksamt!

Sv: Ardennerkorsning?

Jag har ridit flera torihästar och tycker att det är mycket mer spänstiga och smidiga än vad de ser ut att vara. En mycket trevlig ras!

För länge sen fanns det ett sto som gick svår fälttävlan där pappa var fullblod, morfar halvblod och mormor ardenner.

Ja, jag tycker också att dom är väldigt läckra... Men var hittar man dom?
Inser ju att även om jag betäcker märren så blir det ju itne billigare än att köpa en häst... Dom kostar under unghästtiden och sedan skall dom utbildas, och jag med...

Jag har ridit toris på ridläger i Estland så jag vet tyvärr inte vart man hittar dem i Sverige. Hoppade terrängbana med ett sto som såg ut som en lättare ardenner men som visade sig vara nästan lika spänstig som mitt halvblod!

Det är ju aldrig ett säkert kort att avla och än mindre att korsa så jag förstår dina tankar.

Jag har betäckt min hannoveranare med en Tori i år och måste säga att rasen, det jag har erfarat, är underbar!
www.toriccenter.se finns mer info och ev. någon häst till salu (?)

Spännande att ni har så goda erfarenheter av Torihästarna! Det optimala vore ju att köpa en som passar mina önskemål! Jag får nog börja spara.
Fördelen med egen uppfödning är ju att man sprider ut kostnaderna över flera år.

Jag måste erkänna att min första tanke när min mamma föreslog tori var NEJ!!:angel:
Men eftersom toriccenter som jag länkade till bara ligger en knapp mil hemifrån mig så åkte vi iaf. och tittade på dom och OJ!!!
Visst kan dom se lite klumpiga ut men det är en helt annan sak att se dom i aktion. ;) Blev helt kär i Archibald så det blev honom. (Nu sliter alla seriösa uppfödare sig säkert i håret men...)
Sen är vissa grövre än andra, har inte så stor koll men har för mig att rasen är lite indelad, detta vet dock andra bättre än mig.

Jag har ridit flera torihästar och tycker att det är mycket mer spänstiga och smidiga än vad de ser ut att vara. En mycket trevlig ras!

För länge sen fanns det ett sto som gick svår fälttävlan där pappa var fullblod, morfar halvblod och mormor ardenner.
Glöm ej Dallas-Lisa och Dallas-Long e Lansiär u ardennersto, dom gick svår hoppning/fälttävlan med Tomas Nilsen. Dallas-Lisa fick sen en son med Sjöskum (Vagabond-Silverking) som exporterades till USA och tävlades framgångsrikt i Hunterklasser.
Sen finns valacken Bertil e Macoco (Hertigen-Cosmos) u Berta e Aston (AstronomerXX-Gladiator) u ardennersto, alltså var han 1/4 ardenner. Bertil tävlade dressyr i svår klass i Schweiz under många år.

Stoet som gick svår fälttävlan hade också Lansiär som morfar! Kanske funkade han bra ihop med ardenner;)

Har också hört att ardenner ger bra hoppförmåga och att det ligger i botten på många bra hopphästar som de från Piledalsstammen (46).

Vem var förresten mamma till Sjöskum? Jag känner till Undine, Nadja och Ponderosa e Silverking III.

vilka vackra hastar! :love:

Nu blir det liten tradkapning: Raknas dessa som varmblod, dvs kan hingstarna godkannas for svensk varmblodsavel eller blir det alltid en korsning?

Toris har värderats olika av ASVH. Jag vet en Premium - Hiirik som fått raskod 04 (rasrent halvblod) medan en Premium - Loit fått raskod 54.

Toris innehåller både varmblod och kallblod så de värderas olika p g a sin stam. De finns i två typer, den traditionella och en modernare sporthäst som man blandat in tyska varmblodsraser i. Premium som jag tar i mitt exempel var hannoveranare.

Angående min blivande fölis om det blir någon, är att den antingen blir renrasig Tori, då hannoveranare är en ras som man förädlat Torirasen med, eller korsning. Jag fick höra lite olika bud men ingen verkade riktigt veta säkert, så hingstägaren ska skicka kopia på mitt stos papper till "Toriförbundet" (namn någon? kommer inte på det) så det visar sig väl med tiden.;)
Roligast hade ju varit om den blivit renrasig Tori men men...
Att Tori skulle kunna bli svenskt varmblod har inte ens slagit mig..:o

Lite OT, men ASVH verkar vara en aning inkonsekventa när det gäller 54-koden. Jag har sett hästar efter samma hingst och med "grönt" möderne få 04 resp 54, och vice versa. Tyvärr har jag glömt bort vilka det var så jag kan inte länka till dem.

Archibalds far Arhippos är hannoveranare och hans mamma har rätt mycket varmblod i sig så kanske kan ASVH regga din avkomma som halvblod med raskod 04?

Jag har också sett det, t ex ättlingar till skäckhingsten Orlando som rasmässigt sett var rent halvblod. Har också sett det på många importer från forna östländer.

Vem var förresten mamma till Sjöskum? Jag känner till Undine, Nadja och Ponderosa e Silverking III.
Jag skulle tro att det var Nadja som var mor till Sjöskum, hon fanns då på Kroka gård, dom hade även min mors ston inlånade en tid när mina föräldrar bodde utomlands, Flick e Silverking-Blau Tigern och hennes halvsyster Flock e Tigrillo-Blau Tigern men jag tror det var tidigare och dom bara fick föl med MeteorXX (tror jag) så det måste väl vara Nadja som är mor.

Jag kände en gång en dotterdotter till Nadja e Dragon - Meteor xx så just den linjen är jag lite insatt i!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka