Limelight

Trådstartare
Risk för att bli tjatig, men jag måste få skriva :).
Köpte mig en ardenner valack på 3 år för 3 mån sedan. Helt oinriden och oinkörd. Letar sele o saker till honom för fullt. Men vart hittar man sele/vagn mm till en ardenner?.
Lokornas längd som skrivs överallt. Är det mellan övre o nedre lokrem man menar ska passa eller är det hela lokornas längd, om ni förstår vad jag menar??.
Vad är lämpligast att börja med för vagn?
Har sadel o så till han, men inget annat än tömkörningsgjord o tömmar till körning.. Letar förbrilt efter en sele..
Har mätt lokstadiet och om ja mäter rätt får ja fram 74cm, vad kan tänkas vara draglädret längd då?..
Ursäkta det röriga inlägget :).

Sv: Ardenner

Man mäter hela lolans längd. Jag tycker du ska ta hjälp av en som kan detta med körning då du verkar vara ganska grön på detta. Be någon om hjälp med inkörning så du får det gjort på ett bra sätt.

Jag är rätt grön ja. ja hölls för 3 år sedan mkt med ardennerhästar i skog o marknader. Så har vart med en del i inkörning osv. Men man blir osäker nu när man står här helt själv.. Och jag har ingen o vända mig till, Därför ja frågar lite här o så har jag köpt mig en massa böcker o filmer...

Det är ju jättesvårt att ge tips via nätet. Har du ingen bild på ditt ekipage?

Jag håller på med projekt leta loksele till shire. Ungefär samma problem således.

Ska du ha en ny eller en begagnad sele? Ska du ha en ny så kan du ju mäta enligt till exempel tärnsjös "mall" på hemsidan och tar sedan med dig alla uppgifterna till den du skall handla av.

Skall du köpa en begagnad så är faktiskt mitt bästa tips att leta reda på en stor sele som finns rätt nära dig geografiskt, köpa den på "öppet köp" och prova. Då ser du ganska bra vad som passar respektive vad som inte passar. Har du tur har du då dessutom fått fatt i en bra sele men om inte så har du fått en bra vägledning om hur du skall mäta och kan mäta på den selen.

Vad gäller vagn då, ska du köra med lokeselen "som den är" så är det ju en fyrhjulsvagn som är lämpligast. Men annars tycker jag att en enkelaxlad vagn typ rockard är att föredra för en outbildad häst. Den är lättare och har fördelen att den inte viker sig mellan axlarna eller hur man skall säga. Med andra ord blir det mindre otäckt för hästen och för dig om den börjar backa eller så.

För inkörning (hyssch, det här törs jag inte säga så högt) kan det faktiskt också vara vettigt att använda en travvagn - en speedcart till exempel är lätt och smidig och man kommer lätt av och på snabbt vid behov. En lätt rockard funkar också. Till en sådan vagn är det travsele som gäller och tro det eller ej, en alldeles vanlig travsele gick i alla fall runt min shirekille. Fast ardennern kan nog ha lite djupare bål kanske.

Bara som kuriosa... här är en bild på Tom med travgrejer... en stoooor kallblodstravare eller?

KrTom041.jpg

Liknande trådar

Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 224
Körning Ja köpte min en oinkörd och oinriden ardenner på 2.5 år här för 3veckor sedan, Har börjat kollat runt efter selar osv. Men min fråga är...
Svar
6
· Visningar
1 378
Senast: Limelight
·
P
Träning vi har en inackordering i stallet, har inte stått där så länge. bara nåra månader. det är en connemara på fyra år. hon har MASSOR med...
Svar
10
· Visningar
1 533
Senast: Lizza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka