Ardenner & Nordsvensk - Kronohäst??

K

Konie

:confused::confused: Hörde om en "förening" som håller hästar åt staten eller dyl. som de har ute på foder. Gäller tydligen Ardenner & Nordsvensk. Var hittar jag info ????

Sv: Ardenner & Nordsvensk - Kronohäst??

hittade detta om jag skrev in "ackordhäststiftelsen" på google.

Ackordhäststiftelsen. Insänd 09 maj 17:06. har ett antal hästar för omplacering till nya fodervärdar. Intresserade ring Olle Torell Tel 018-35 13 10

Ackordhäststiftelsen äger hästar som de ackorderar ut till fodervärdar runt om i landet. De kan kallas in som extra dragkraft i krisförhållanden. Våren 1999 hade ackordhäststiftelsen ca 375 hästar i sin ägo. Det köps in omkring 40 nya hästar till stiftelsen varje år. Ett problem som har funnits och fortfarande finns är att få fram kunniga och seriösa fodervärdar till hästarna.

men faktiskt, så verkar det bvara en hemlig förening, finns inte på eniro, eller någonstans. kanske bäst så, annars hade de blivit nerringda. :)

Tack! Det var dessa svärsonen letade efter. Jag visste att de fanns, men hade inte en aning om vad de hette.

Hade många långa hästsamtal med den förra ordföranden.
Han var helt, helt underbar!

Man kan även sälja sin egna häst till stiftelsen.
Förutsättningen är att den ingår i någon av de raser föreningen månar om och att den är (väl)körd.

Du behåller alltså din häst men stiftelsen står för "bevarandet" av den.

Jag tror vi uppfattar dom som lite hemliga då dom i dessa internet-tider inte har någon hemsida!:p

Om jag inte minns fel så betalade men en engångssumma på ca 1100:- för att få hem hästen på (livstids)foder.

Men nog borde någon här inne ha en häst från stiftelsen?

Som jag förstått det gäller nu så betalar man som fodervärd 12,5% av inköpssumman per år (alltså beror "avgiften" på vad hästen köpts in för). När hästen är betald tillfaller den fodervärden.

Om jag inte minns fel så betalade men en engångssumma på ca 1100:- för att få hem hästen på (livstids)foder.
QUOTE]

Aha!:idea:

Det var 10 år sedan jag hade den första kontakten med honom.
Inte för att få hem en häst via stiftelsen utan jag ville utröna vilken ras som var "bäst" av nordsvensken och ardennern!:p

Så antingen minns jag fel eller så har dom ändrat reglerna.
Däremot trodde jag inte att dom släppte ifrån sig hästarna. Dvs jag trodde inte att ägarskapet kunde gå över till någon annan.

Man kunde säga upp avtalet efter hur lång tid som helst men då skulle hästen gå vidare till en ny, av dom granskad, fodervärd.

Det var en massa regler om man ville ta föl om man hade ett sto..att det inte fick säljas ute på vanlig annons heller...?

Kan tänka mig att det nog har hunnit ändras en del på 10 år!

Har själv haft kontakt med dem ganska nyligen...ska ringa tillbaka angående ett aktuellt ärende så kan bl a passa på att fråga vad som gäller om man vill ta föl på en ackordshäst!

Nå, vilken ras var bäst då :angel: ?

Inte för att få hem en häst via stiftelsen utan jag ville utröna vilken ras som var "bäst" av nordsvensken och ardennern!:p

Däremot trodde jag inte att dom släppte ifrån sig hästarna. Dvs jag trodde inte att ägarskapet kunde gå över till någon annan.

Man kunde säga upp avtalet efter hur lång tid som helst men då skulle hästen gå vidare till en ny, av dom granskad, fodervärd.

Det var en massa regler om man ville ta föl om man hade ett sto..att det inte fick säljas ute på vanlig annons heller...?

Fel av mig - man får inte behålla hästen när den s a s är "avbetald". Detta enligt senaste info direkt från stiftelsen. Att hästen till slut tillfaller fodervärden har jag hört från en som hade en ackordshäst, kanske var reglerna annorlunda tidigare?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: zassoo
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025