Ardenner fötter/ben

U

Ulga

Hejsan!

Skulle vilja höra hur vanligt det är med hovbrosk-förbening på ardenner?

Planerar så smått att skaffa en "skogsmulle" häst och hade nästan bestämt mej för ett äldre islandssto när denna skadade sej i hagen och därefter står på "vila" i obestämd framtid.

Tittade därför runt lite på diverse olika annonser.
Söker en lugn, trygg häst av "medelstor" till mindre modell.
Är uppväxt med bruksnordisar och har vana från barnsben och fram till dryga 20-års åldern av både ridning och körning av dessa.
När jag tittade runt lite så hittade jag hur som helst en annons på en ardenner som lät intressant.
Dock ringer det en varingsklocka när det gäller ardenner och just hovbens problem...

Har även för mej - kan vara helt fel - att vissa av dem är ganska foderkänsliga och ligger i riskzoonen för både fång och kolik även vid små förändningar av foderstaten.

Erfarenheter tack!

Vänligen
Ulga

Sv: Ardenner fötter/ben

Ardenner är ju en av de raser som har allra mest problem med hovbroskförbening. Därmed inte sagt att alla ardennrar har det. Det är, eller iaf var, obligatoriskt med rtg av hovbrosk för hingstar. Men de godkändes ändå, men det ska vara 'officiellt' att hingsten har det. Det är hög ärftlighet på HBF. Så det kan vara en god ide att både kolla statusen på HBF hos föräldradjuren, och röntga inför köp.

Det diskuteras dock i perioder ganska häftigt huruvida HBF är hältutlösande eller ej. Och enligt MIN amatöråsikt tycks ardennrarna just kunna ha kraftig HBF och vara obekymrade, medan kraftig HBF hos ridhästraserna tycks ge betydligt mer besvär. Frågan är om det har med ras eller användningsområde att göra? Och om det bara är en slump eller ej?

Ang fång så alla lättfödda hästar med tendens till övervikt/som är överviktiga löper ökad risk för fång. Och iom att en ardenner är så tung så slår det hårdare när de väl får det med lite otur. Men jag har aldrig hört att de om de utfodras korrekt och hålls i korrekt hull skulle löpa större risk för varken kolik eller fång än jämförbara kallblodsraser?

Och, med tanke på hur många smällfeta, ja rent av fläskiga, ardennrar som står och hänger i hagarna, men utfodras som om de fortfarande gick i skogen, verkas av gubben själv, och det utan att få fång, bli halta, få kolik etc så.. :devil:

Sen, vad ska du ha hästen till? JAG tycker det är rätt stor skillnad både temperamentsmässigt och 'ridbarhetsmässigt' mellan snittardennern och snittbruksnordisen?

Tack så mycket för ditt svar!

Då jag enbart skall ha en häst för skogs-mullande så känns det viktigt att individen ifråga är frisk och sund utan att för den skull gå till "ytterligheter".
Vet inte vad en röntgen kostar, men det kanske kan vara värt det oavsett om hästen ligger i "riskzoonen" - genetiskt - eller ej!

Jag har ALDRIG upplevt att bruksnordisarna varit fång- eller kolikbenägna. Nu har jag iof inte kännt så fasligt många, men "hästgubbarna" som fanns i min barndom pratade aldrig om några liknande pronblem... Däremot så pratar en del av de hästintresserade människor jag känner nu om att kallblod - toatl sett - skulle vara mer drabbade än "medelhästen".
Fast jag förstår hur du menar med att de aktivitets- och foderintagsmässigt borde vara en riskgrupp!

Visst är det skilnad på en ardenner och en bruksnordis... Inget snack om det! De bruksnordisar jag umgåtts med har varit ganska mycket häst och inte alls "tröga" eller åt det trötta hållet. Medan de ardenner jag träffat varit förhållande vis genom-coola och mycket nöjda med att enbart vara ute och "gå".

Den egentliga drömmen är en egen shire, men det känns i dagsläget en smula övermäktigt. Även om jag både träffat och hanterat sådana...så känns det som lite mer än jag klarar av just nu...
Och de individer som skulle vara lämpliga är för dyra.

Vänligen
Ulga

Ardenner är en väldigt härlig ras!
Vad jag har läst så SKA hingstar röntgas för HBF. Men, det kan som sagt ha ändrats.

Ang fång och kolik så har jag aldrig stött på detta inom ardennerkretsar, och jag har umgåtts med flertalet. Och det jag har haft kontakt med har, tyvärr, inte utfodrats särskilt noga eller riktigt. De har fått tillräckligt med mat för att inte bli smala, men det är allt.
Släpps på tjockt bete utan invänjning etc.
De ardenner som står/har stått i mitt stall är/har varit små arbetsmyror. Dem älskar att komma ut i skogen och arbeta och är STENcoola i ALLA andra situationer, trots att de inte har blivit hanterade alls mycket. De har hållt i benen väldigt bra alla, och då arbetar dessa hästar i skogen. Det enda som har varit problem är fotskabb - men de har inte haft den bästa vården som sagt!

Ang röntgen så är det en väldigt god idé!
När vi kollade på röntgen för mitt hästköp så skulle det gå på (Klinik i Göteborg) 2300kr för "helkroppsröntgen". Väl värt det om man ser att hästen är frisk! Men väldigt bortkastat om de kommer fram att den har problem..(Då man oftast inte köper dem, och köparen står ju oftats för röntgen)

(Är bara tvungen att lägga in en bild på årets föl.. :angel: )
http://s9.photobucket.com/albums/a76/hannanyvaller/?action=view&current=20juni-21juli-276.jpg
http://s9.photobucket.com/albums/a76/hannanyvaller/?action=view&current=20juni-21juli-281.jpg

Hej,
jag hittade en avhandling på SLU som handlade om hbf när jag ville läsa på för två år sedan när min häst diagnosticerades med denna åkomma. Nu kan jag inte hitta den igen, men i den redovisades förekomsten av hbf hos olika raser samt förekomsten vid olika åldrar. För kallbloden var siffran skyhög redan från ganska tidiga åldrar, men även hos halvbloden var det vanligt särskilt bland de äldre, t ex så hade polishästar som hade jobbat några år nästan ALLTID hbf (för att de går på asfalt ofta). Alltså är det nog vääääldigt många hästar som traskar runt med hbf utan att ha besvär av det och man vet därför inte om det, jag skulle dock inte köpa en med konstaterad hbf om det var en hopp-/dressyrhäst som ska belastas hårt träningsmässigt; skogshäst skulle jag våga chansa om det inte är mycket och om den inte är halt redan.

Ja dom har problem med det. Kolla stammen noga. Vi fick ta bort en kanon ardenner pga. hovbrosk.

Ardenner är en väldigt härlig ras!
Vad jag har läst så SKA hingstar röntgas för HBF. Men, det kan som sagt ha ändrats.

Ang fång och kolik så har jag aldrig stött på detta inom ardennerkretsar, och jag har umgåtts med flertalet. Och det jag har haft kontakt med har, tyvärr, inte utfodrats särskilt noga eller riktigt. De har fått tillräckligt med mat för att inte bli smala, men det är allt.
Släpps på tjockt bete utan invänjning etc.
De ardenner som står/har stått i mitt stall är/har varit små arbetsmyror. Dem älskar att komma ut i skogen och arbeta och är STENcoola i ALLA andra situationer, trots att de inte har blivit hanterade alls mycket. De har hållt i benen väldigt bra alla, och då arbetar dessa hästar i skogen. Det enda som har varit problem är fotskabb - men de har inte haft den bästa vården som sagt!

Ang röntgen så är det en väldigt god idé!
När vi kollade på röntgen för mitt hästköp så skulle det gå på (Klinik i Göteborg) 2300kr för "helkroppsröntgen". Väl värt det om man ser att hästen är frisk! Men väldigt bortkastat om de kommer fram att den har problem..(Då man oftast inte köper dem, och köparen står ju oftats för röntgen)

(Är bara tvungen att lägga in en bild på årets föl.. :angel: )
http://s9.photobucket.com/albums/a76/hannanyvaller/?action=view&current=20juni-21juli-276.jpg
http://s9.photobucket.com/albums/a76/hannanyvaller/?action=view&current=20juni-21juli-281.jpg

Röntgen är numera frivillig.

Du har inte funderat på en haflinger, undrar inte helt opartiska bettysmatte :angel:... Mycket trevliga allroundhästar!

belle_juli_07002.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka