Jag vet inte om det här hjälper dig men jag kan ju berätta ungefär hur vi gjorde på mitt möte med arbetsterapeut. Jag har ganska många mål och sådant jag vill få ordning på och på det sättet kan jag relatera lite till dig. Jag vill kunna äta tre gånger om dagen, jag vill träna eller motionera en till tre gånger i veckan, jag vill plugga varje dag (vilket är hela anledningen till att jag är där egentligen). Tre rimliga mål, det finns kanske fler men det var dessa jag kom dit med främst. Min arbetsterapeut efterfrågade något som jag gillar, eller åtminstone tidigare gillade att göra på fritiden, som vi också kunde lägga till som mål att arbeta mot. Helst ska man ju ha lite roligt i livet också, inte bara måsten.
Så vi diskuterade vad som var viktigast att klara här och nu, för mig var det maten. Jag fick välja vilka två mål som antingen kändes lättast att äta eller som mest troligt blev gjort, det blev frukost och lunch. Delmålet blev att fokusera på att äta frukost samt lunch, men lunch behöver inte heller vara en matlåda det kan vara mer som ett mellanmål, huvudsaken är att något alls blir ätet. Tanken är inte att göra allt perfekt från början, bara att börja. Gärna lyckas, vilket jag för övrigt inte gjort en enda dag än sedan träffen trots att jag stundtals tänkt att det här är för lite och för "enkelt" och det måste gå fortare än så om mitt liv ska fungera i tid. Att omedelbar framgång kan utebli är också viktigt att vara medveten om. Det kommer sannolikt vara en krokig väg till att nå de uppställda målen, det här poängterade arbetsterapeuten. Det kommer inte fixas på en vecka eller månad, det kommer inte vara spikrakt uppåt, det är liksom helt normalt att det går dåligt också.
Jag skulle också införskaffa en almanacka eller kalender att skriva dessa vardagliga mål på, gärna hänga den någonstans där jag påminns (jag har inte tagit mig iväg och gjort det än heller men jag förstår definitivt hur detta kan hjälpa, särskilt om man är visuellt lagd). Här är det bra att inte ha för många punkter på sin att göra lista på almanackan, för då blir man som du säkert vet lätt helt överväldigad och orkar bara inte. Att ställa larm på mobilen för att påminnas om vad som ska göras var ett förslag som också kan hjälpa vissa, men det gör inte jag i nuläget.
Det jag fick med mig (som kanske inte är vad du behöver, men jag skriver det ändå för eventuell inspiration) var tänk igenom vilka dina konkreta mål är, ta något roligt också för att åtminstone så småningom hitta en motivation som inte bara bygger på att saker måste bli gjorda utan också på lust, välj ut det mål som är viktigast att börja med och börja smått och imperfekt. Skaffa en almanacka, skriv en eller två inte alltför stora punkter, och fokusera på att göra dem och inte ALLT det som du tycker måste göras.