Arbetsrelaterat Augusti 2024

5 augusti, Måndag
Personal slutar hela tiden, det går inte lika fort att få in ny personal...

Men vi deltagare är lydiga medborgare och de flesta av oss, sitter våra timmar här, när vi inte står i givakt i kö och skriver in oss med nummer och namn (156 Hallblom, här!) varje dag mellan 9.35 och 10.00. Övriga kommer hit, tar en kopp kaffe, skriver in sig och går hem....
Är det så privata aktörer med utbildnings- och yrkesförmedlingar är tänkta att fungera?

Var kommer stödet, och hjälpen in?

Senaste veckans poddar som jag har i öronen, när jag uppdaterar personliga brev, söker jobb och bläddrar bland utbildningar, från 2021 och framåt, Jobbet och jag, Hjälp, jag är mellan jobb, Arbetslivspodden och Vägledarpodden

NN, en vän som är på Arcus, på annan plats i Sverige. Arcus är lika undermålig i hela landet... "
Af skulle behöva göra oanmälda besök på alla dessa ställen !
Eller göra en fejkad inskrivning ..
🤔
"

Mitt svar till NN: "Det är det jag sagt både här på Arcus direkt, och på af, via telefon, mejl och meddelanden i Arcus Aktivs egen deltagarportal."
 

6 augusti, Tisdag

Eget kaffe, då information om hur en diskmaskin och en kaffebryggare fungerar inte finns på all världens språk och deras underliggande dialekter. Diskmaskinen vars program tar tre timmar, stängs av och plockas ur efter 20 minuter.... Och vad jag vet är maskindiskmedel inte nyttigt. Kaffebryggaren tror folk fungerar så att man kokar kaffe, vatten o kaffe hälls direkt i kaffetermosarna...

Men de ska ha kred. för att de försöker, även om det blir tårar och tandagnissel när vi vänligt försöker förklara hur diskmaskin och bryggare fungerar.

Ibland undrar jag vad för krav det finns på godkänt genomförande av SFI, innan man är klar för arbetsmarknaden.
 

Bifogade filer

  • 454012341_10160794939947620_3953822026231242301_n.jpg
    454012341_10160794939947620_3953822026231242301_n.jpg
    20,6 KB · Visningar: 40
8 augusti, torsdag

Sista "arbetsdagen" på veckan.

powerpointpresentation och excelinlägg på Linkedin

ett företag, som jag ska på intervju hos fick jag tre dagar på mig att fixa referenter och en hade jag i bakfickan och skulle använda min arbetskonsulent men hen har 3 veckor förtjänad semester och jag har nu fått påminnelse två gånger om dagen att påminna hen om att svara... vilket är omöjligt. En annan arbetskonsulent, ska se vad hen kan göra.

Nu är det två nya grabbar i vårat kontorslandskap och de har ställt fönster på vid gavel, så nu hjälper inte jackan jag redan har på mig hela dagarna att hålla värmen. Ja ja, en och en halv timme kvar.
 
Fredag, 8 augusti

Nu ni, sms'ade "vikarierande arbetskonsulent". Hen har pratat med ett av "mina förslag" beträffande Arbetsprövnngsplatser. Vi ska träffas och diskutera på torsdag förmiddag.

Blir det där, byter jag återigen på sätt o vis "yrkesbana" (även om det är inte är arbete i egentlig mening, utan arbetsPRÖVNING inom min utbldningskarriär, intresse- och kunskapsbank).

Men ropar inte hej.
🙂


Nu är det kökstjänst.
 
12 augusti, måndag

Nu ringde af och pratade om omstart av steg till arbete IGEN, då Arcus inte hittat APP åt mig... Det hade visst inte informerats om, att jag ska på "studiebesök" på eventuell APP på torsdag. Då skulle af mänskan höra med en annan. Hen ringde igen o sa, då väntar vi tills vi ser hur det går på studiebesöket. Inte min vanliga handläggare, som lovade att vi skulle försöka få mig från Arcus, om de inte hittade något den här gången heller. Men det verkar som att jag blir kvar ...
 
12 augusti, måndag

Nu ringde af och pratade om omstart av steg till arbete IGEN, då Arcus inte hittat APP åt mig... Det hade visst inte informerats om, att jag ska på "studiebesök" på eventuell APP på torsdag. Då skulle af mänskan höra med en annan. Hen ringde igen o sa, då väntar vi tills vi ser hur det går på studiebesöket. Inte min vanliga handläggare, som lovade att vi skulle försöka få mig från Arcus, om de inte hittade något den här gången heller. Men det verkar som att jag blir kvar ...
Men så trist.
Jag är så glad att jag hade med Arcus att göra under pandemin och att jag fick jobb utan deras insats. Vuxendagis är en alldeles för snäll beteckning på det, förvaring kommer närmare + att jag skulle kunna lägga till några ännu mindre smickrande ord.
 
13 augusti, tisdag

På plats, morgonkaffet var redan slut. Men E fixade nytt och kom med bordsservering. Så jag överlever. A är här i dag och hen "skriver in mig", så jag slipper knata ut o köa.

Jag har testat fyra stolar, då någon plötsligt varit här o sänkt min så jag slog hakan i skrivbordet när jag satte mig och fick "kotkompression". Fantastiskt nog hittade jag spaken för att höja stolen, när jag satte mig på en annan... Men jag vete 17 hur man rätar upp ryggstödet, så jag sitter som om jag ligger i en baden baden... Även om jag har långa armar, när jag knappt fram till tangentbordet.
 
Eftersom jag "smet" en och en halvtimme för tidigt igår, pga "tjänsteärende" på Kommunens servicecenter, kom jag halv nio i morse och ska gå halv tre... Sen jobbar jag in sista halvtimmen i morgon.
 
15 augusti, torsdag
Håll tummarna, för att af godkänner APP,n.
Nu KÖR vi!!!


Stefan (45 år inom akvariefiskbranschen och djuraffär) o jag "känner varann" sen tidigare, så det här blir toppen. K skrev brev till af direkt på plats med start 9/9 så af får tid att godkänna.. vilket jag hoppas. Jag ska ringa LT o se om jag kan få "semester" till dess, då jag har rät till det genom jobb och utbildningsgarantin.
tre månader APP i första hand, vilket kan bli förlängt tre månader till.
🙂


Innan jag rullade hemåt, fiskade Stefan upp två ensamma flaggtetror, som jag fick med mig hem och de fann sig direkt i mitt 9-fiskarsstim. Så nu far 11 flaggciklider runt som tokar i 105'an.

Jag ska diska ur akvariehinkarna och göra vattenbyte i 105'an lite senare, så blir fiskarna ännu gladare.

Jag ska också starta upp boyukaret i sovrummet, flytta över några av corydoraserna och skaffa blue moscowguppy igen.
Och sen tyckte Stefan att min egenuppfödda ensamma ancistrushona behöver pojkvän, vi får väl fixa det med.

Nu är vi laddade och tända.
 

Bifogade filer

  • zoopermarket.jpg
    zoopermarket.jpg
    37 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:
Ingen liten butik.jpg


Det är ingen liten butik Stefan har, i Mariebergs köpcentrum. Men hans kunder från citybutiken som stängde runt jul 2023 hittar inte dit än. Det har jag erbjudit mig att göra mitt bästa att åtgärda, då jag gillar synlighet på nätet och marknadsföring.
 
Senast ändrad:
LT på af, blev lika glad som jag. Jag är ledig fram till 9 september och hen kan inte se några problem med att det ska bli godkänt när K's papper kommer in. Jag ska även skicka över färdtjänstintyg till af, så jag får arbetsresorna betalda. Marieberg är ju skönt om jag kan åka färdtjänst till om det är rövarväder... det tar ungefär 40-45 minuter enkel resa med eliten annars.
🙂
 
Senast ändrad:
Jag hämtar rullatorn o tömmer mappen, som personalen ändå aldrig tittar i nästa vecka nån dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp