Arbetspuls

A

a_schuber

Efter diskussionen om vilopuls blir jag nyfiken på vad era hästar har i arbetspuls/"resonanspuls", dvs när de går i en hastighet som är komfortabel för dom ( som att jogga ungefär) och i vilket hastighet dom gör det i (om ni rider med GPS)?!
Jag ska testa på alla mina hästar! (Har ridit utan techpryttlar ett tag för jag blev helt upptagen med att kolla på värdena:smirk: )
Vore superintressant om ni kan fylla i tabellen:

Gångart Hastighet Puls
Skritt
Trav
Galopp

Sv: Arbetspuls

Gångart Hastighet Puls
Skritt
Trav
Galopp

Bella 10årigt sto

vilopuls 28 hemma i stallet
vanlig inpulsning förbes på tävling 40-48
skrittar 70
travar ca 14km/h 110
galopp (frisk canter) 130-140
galopp (snabbjobb) 200-220
-------

Porter 12 år valack (värdena från när han var 11år)

vilopuls 25 hemma istallet
Vanlig inpulsning på förb 46-48
skrittar 50-60
travar ca 16km/h 90-100
galopp (frisk canter) 140-150
galopp (snabbjobb) 200-210

Sv: Arbetspuls

Tack för att du delar med dig Madde :bow:

Nu har jag haft alla attiraljerna på Bonnie och testat idag.
Hon har hög vilopuls, runt 40. Det är så jag funderar på om det verkligen ÄR hennes vilopuls, men eftersom Pamiros har så hög så kanske hon också har det? Jag tycker 40 är vrålhögt.
Hon är riden regelbundet sen nyår och LSDat i skritt och trav, knappt någon galopp än. Hon är ingen travfantom utan vill slå över när det börjar ta emot över 13 km/h. Sen är det lite typiskt vissa otränade hästar att inte fatta att de måste länge sig och jobba på. Hon är den latsmarta modellen. Vi får se hur hon utvecklas.
Jag var förvånad över hur låg hennes arbetspuls var. Jag hade Skywalker före som hare ett tag för att se om hon ville länge på steget och det gjorde hon lite motvilligt, fast pulsen låg kvar under 110. Jag kollade inte galoppen denna gång. Får ta det när vi är på banvallen nästa gång.

Shams Bonita, 6 år, riden sen nyår
vilopuls ~40 hemma i stallet
skrittar ca 6-7 km/h 55-60 slag/min
travar ca 12 km/h under 105 slag/min

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Träning Har en fundering där det vore intressant att få lite mer input av er. :) Jag har börjat fundera på det här då jag varit medryttare på...
Svar
19
· Visningar
1 988
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 414
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Gamla trotjänare
  • Autistisk bror