Arbete vid hand för att mjuka upp en sida?

J

josse

Jag försöker få min häst att bli mer stark i bakdelen för att fixa en bärigare tölt. Övningar som jag gör är bland annat öppna, voltarbete i skritt, trav och tölt, där jag försöker få Pållan att länga överlinjen. Funkar fint i höger vrav där hon tar lätt stöd på yttertygeln och söker sej framåt nedåt till höger och där hon går kvar i böjnngen tills man ber om ngt annat, hon böjer sej genom hela kroppen och trampar längre under mittpunkten.
men...problemet är att i vänster varv så funkar ingenting, tom i skritt spjärnar hon mot i bettet och vill inte böja sej, kör upp huvudet och stressar upp sej. Efter en lång ridtur kan hon kanske lossna lite, men problemet är ju att hon verkligen bör träna den sidan, och inte bara sista fem minuterna. När man arbetar henne från marken så "lossnar" hon däremot bättre. Är det ngn som har träningstips för detta? Typ endast jobba från marken med den sidan en period, rida som vanligt med den lättare sidan. Longering med inspänningstyglar i de svåra varvet? Tips råd !!!! :banana:

Min häst hade liknanade fasoner för sig för några år sedan och en hästmassör fick känna igenom honom och han var MYCKET spänd i en massa muskler och enl. hästmassören var det i stort sett omöjligt för honom att, speciellt med vikt på ryggen böja sig korrekt i ena varvet utan att det gjorde ont.
Han fick regelbunden massage i ca 2 månader, strechning varje dag och mycket jobb från marken och långsamt mer krav från ryggen. 3 månader senare var han liksidig!

Lycka till!

/Malin

Testa *först* att sätta tyglarna i nosgrimman istället och arbeta för hand. Då kan du utesluta att det något i munnen som gör ont. Överhuvudtaget ska böjningen komma från kroppen och inte munnen :o - du får under ryttare böja runt skänkeln istället.

Hejsan!

Något som är jätteviktigt när man böjer och det du gör för tillfället är att, som du skrev ha stöd i yttertygeln, och att det inte skall vara ett gram i innertygeln.
Alltså är det lika viktigt att det är lös innertygel som stöd i yttertygeln.
Att det inte går lika bra i vänster varv är då självklart att din häst skjuter ut vänster bog. Det betyder att du behöver jobba mycket, mycket, mycket i vänster varv och alltid när du är ute och rider ställa den lite till vanster.

Lika viktigt där med ingenting i innertygeln. För att så fort din häst nu lägger sig lite på vänster sida, inte går i form eller liknande så aktiveras den vänstra bogen.

Det med att hon inte vill böja sig i vänster varv och spjärnar ihop, då gör du bara så att du böjer/ställer henne ännu mer mot dig. Då böjer sig också nacken automatiskt!

Lycka til1!

/Frida

-------------------------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Jo, fast jag böjer ju redan runt skänkeln också när jag rider, och det funkar ju korrekt åt andra sidan. Munnen har kollats av hästtandläkaren för en månad sedan och allt var ok. Men visst tanken har slagit mej att pröva utan bett, för att se hur det funkar, hon kanske slappnar av på ett annat sätt. Sedan lossnar hon ju efter en stunds ridning, och då böjer hon sej runt skänkel och bett, kanske blir hon spänd för att det är jobbigt. Kanske är det bakbenet som det handlar om?

Kolla hur hästen står, i hagen och i stallgången t ex. Står den med vänster bakben inunder sig mest hela tiden, och alltså inte växlar ben, så skulle jag hålla en slant på att hon har ont i det, eller i bäckenet/rumpmuskulaturen på den sidan beroende på att hon inte är liksidig och har belastat snett. Liksom Freyr kan jag i det läget rekommendera massage, min häst blev helt bra med massage och försiktig uppbyggnadsträning av det svaga bakbenet för att uppnå rakriktning. Vi hade då spattröntgat och kollat alla leder och munnen utan att hitta något fel, så vi visste att problemet satt i musklerna, vilket hästmassören iofs redan sagt. Synd att du inte bor i mina trakter, kan verkligen rekommendera den massören, hon är urduktig, inte bara på massage utan även på uppbyggande ridning och dressyr. :bow:

Har du koll på dig själv, din kropp och din sits ?
Ofta är man själv sned eller sitter på ett sätt som försvårar för hästen att kunna utföra det som man begär.
Ett kiropraktorbesök kan löna sig.
Vill också rekommendera "Ett med hästen" av Sally Swift, som fokuserar på ryttarens sits och balans och hur det inverkar på hästen.

Till Iller: Jo, det kan ju vara ngt muskulärt som kan upptäckas av en skickig massör, kiropraktor. Det värsta är att jag är rätt skeptisk till sånt innnan jag verkligen vet att de är skickliga i det de gör. Just nu har jag inte hört, eller känner till ngn som kan rekommendera nån i närheten.

Till Fjodur: Jo sitsen är viktig, och den har blivit bättre. Men hon har lika svårt att böja sej när ngn annan rider. Det kan ju iofs vara så att jag har suttit fel så att hon blivit "sned"/oliksisdig, eller att hon varit lite oliksidig från början och det har gjort att jag också hamnat snett.

Min häst har alltid haft en tendens att bli stel i ena sidan och jag har under åren jobbat mycket med detta genom att rida t ex öppna. Under senaste året har jag kommit på något som fungerar jättebra på honom i alla fall: att inte använda innertygeln alls när jag vill att han ska böja i sidan utan vrida mitt eget bäcken och använda skänklarna. Det enda jag gör med tyglarna är att jag ger efter på yttertygeln så att han får "utrymme" att böja sig.

Förut, när jag även använde innertygeln för att få böjningen i sidan, fick jag precis som du jobba hela ridturen med att få honom att "släppa". Nu går det riktigt snabbt i skritt samt bättre och bättre i tölt resp trav. :)

Min instruktör har även konstaterat att hästen är mycket mjukare i sidorna nu för tiden! :D

Jo, det kan nog finnas anledning att vara skeptisk, alla massörer är inte lika bra eller ens bra alls. Men massage är aldrig skadligt (fast man skall låta bli om hästen är dräktig eller har feber) och du kan göra mycket själv.

Det viktigaste är ju ändå att komma på om det är så att hästen har ont eller är uppenbart snedmusklad. OCh det kan man alltså göra ganska enkelt genom att titta på hur hästen står och bär upp sig. En sned häst flyttar gärna in ena bakbenet under sig där det inte behöver ta så mycket vikt, och ser uppenbart sned ut om man tittar rakt bakifrån och jämför t ex bogarna.

Isåfall skulle jag nog låta bli att rida ett slag och arbeta från marken istället. De råd jag fick med min häst var att promenera mycket i grimma, i rask skritt samt jobba med tömkörning. I tömkörning jobbade jag sen med ställning och böjning och öppna åt bägge hållen samt bakdelsvändningar och övningar i att gå rakt fram itan att "stödja sig" mot spåret/staketet. Det är viktigt att inte bara jobba med den svaga sidan, den starka sidan behöver också detta smidighetsarbete, eftersom den blivit överstark/överutvecklad på bekostnad av den svagare. Allt strävar ju efter att göra hästen rak.

Före varje pass masserade jag in- och utsida av lårmusklerna och efteråt stretchade jag henne och gjorde cirklar med upplyfta hovar vilket också är en mycket bra stretchande övning. Hoin vfick professionell massage ca 4--5ggr under en sexmånadersperiod. Jag såg ganska snabbt resultat, men min häst, som alltså markerade på böjprov, behövde ca 3 månaders uppbyggnad från marken innan jag började rida henne igen och då var det fortfarande ca 3 månaders uppbyggnadsarbete kvar, först mest i skritt och så måningom i snabbare gångarter, innan hon var helt återställd. Eller i själva verkat mycket bättre än tidigare. :bow:

man kan sätta igång för tidig förlossning genom massage. Detta betyder ju inte att man inte kan rykta hästen under dräktighet. Massage skall man dock undvika.

/Malin

Jo precis som du säger kan man ju massera och strecha hästen själv, det skadar ju (nästan!) aldrig som sagt. Att däremot kasta ut pengar och sponsra oseriösa massörer, så att de kan fortsätta sin verksamhet bär mej dock emot :cool:.

Red i går faktiskt och det verkar som om hon funkar rätt bra när man samtidigt som man tar ett böjande tygeltag använder skänkeln för att böja kroppen. Har kanske slarvat lite och alltid börjat med böjningen genom ett tygeltag, nu när jag gör det tilsammans med en skänkelhjälp funkar det bättre.

Men även om det funkar bättre så har hon ju uppenbert svårt att sträcka ut sin högra sida och böja sin väsntar så arbete vid hand och massage och streching, kan ju snabba på den positiva utvecklingen. :)

Att däremot kasta ut pengar och sponsra oseriösa massörer, så att de kan fortsätta sin verksamhet bär mej dock emot

Får jag fråga vad i hela friden du menar med att uttala dig på detta viset?! Det finns en utbildning och en förening för hästmassörer, och seriösa massörer har både ansvarsförsäkring och f-skatt (eller annan företagsform). Massage är en av de äldsta behandlingsformerna som finns inom friskvården, och det har bevisat sin effektivitet i många vetenskapliga tester.

Det finns bra många fler seriösa massörer än oseriösa, och vi i branchen tar faktiskt illa upp av sådan komentarer som din :mad: Har du haft oturen att träffa en oseriös massör så tycker jag ändå att det är fel att dra alla efter en kam.

Mvh/Marie - diplomerad Hästmassör till försvar!

PS. Jag hade tänkt att skriva ett svar om hur du skall träna och stretcha (eftersom jag jobbar med det dagligen), men nu blev jag bara arg :mad:

Håller helt med dej! Samma tanke slog mej när jag läste Josses inlägg, "Vadå, oseriösa hästmassörer" Jag har då aldrig träffat en sådan, och massage är en erkänd metod!

:bow:

/Malin

:bow:
vill också lägga till apropå massage att det har vi
och många vi känenr haft stor nytta av till båda hästar och oss ryttare.

Ella

men skriv ett inlägg för oss andra da?! :idea:
josse kanske har stött på nån oseriös olegitimerad hästmassör?
jag skulle gärna pröva massage på mina pållar också. problemet är att jag inte känner till nån här i närheten. nån som känner till nån i öland-kalmar trakten?

Till Josse : det är en bra början att hennes tänder är kollade, men som flera rått dig till, kolla hela hennes kropp, muskler skelett, rubbet. det skadar aldrig att veta säkert. låt en massör och ev kiropraktor kolla igenom hästen. kolla gärna igenom dig själv också. jag själv har haft svårare att forma hästarna i vänster varv och kollade mig för då hos kiropraktorn. det visade sig att jag var sne i bäckent och axlarna. flera cm ihopdragen i höger sida.
testa att stretcha på olika sätt. ta tex och dra upp båda knäna mot brösten och se om det känns likadant på båda sidor i ryggen och bäckenet. se om du kan vrida huvudet lika långt åt båda håll osv. kolla dig själv naken i en helkropps spegel och se om du ser jämn ut.

pröva att markarbeta och se om samma sak händer då.
stretcha även hästen lite. tex så kan du gör morots tricket : ge hästen en mårot mellan frambenen. en vid bogen och en vid skänkelläget el längre bak, på varje sida. då märker du om hon har svårare att böja sig åt ngt håll.

när du rider, så kontrollera att du verkligen formar dig likadant i båda varven. vrid fram innen höft så att den kommer paralellt med hästen höfer. vrid bak inner axel och titta lite inåt, så att dina axlar- hästen bogar, ditt hucut, hästens huvet, formar sig åt samma håll. forma dig enligt voltens storlek så kan hästen göra detsamma.
sitt till lite på inner sittben, men se alltid till att sitta rakt över hästen. om du viker dig i midjan eller lutar dig inåt så blir det ruskigt svårt för hästen att hålla balansen.
lägg till inner skänkel för att böja hästen. inte för långt bak så att hästen får svårt att ta fram inner höft.
sist av allt använder du tyglarna för att forma hästen.
lösgör på inner tygel och ge utrymme med yttertygel. ytter tygel skall vara så lång så hästen kan sträcka sig och ta kontakt när den böder sig korrekt. den får inte hålla emot då är det stor risk att hästen kontraböjs och blir skev. målet är att hästen skall bli lös på insidan och sträcka sig fram till yttertygel. men man kan inte tvinga hästen att ta kontakt med yttertygel och länga sin ytterlinje genom att hålla emot på yttertygel. inte heller att böja sig inåt genom att dra i inner tygel med stum hand. inner handen måste vara lekande lätt och lösgörande.

lycka till ;) / my

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 663
Senast: grl
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 464
Ridning Placerar tråden här först - för att jag är nyfiken på hur ni gör. Frågan är egentligen enkel och syns i rubriken - hur introducerar ni...
2
Svar
20
· Visningar
2 397
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025