Arbete vid hand för att mjuka upp en sida?

Jag har sett att jag upprört dej och flera andra angående mitt uttalnde om hästmassörer. Det vore ju bra om ni läst hela mitt inlägg, men nu ska jag försöka göra ett förtydligande. Märk väl jag skrev att jag vill ha en seriös hästmassör, jag drog därmed inte alla över en kam och generaliserade. Om ni sedan tolkar detta som att de flesta är oseriösa är det upp till er!

Jag ifrågasatte inte heller massage som behandlingsform, jag skrev ju tom att jag trodde att det var bra att massera och strecha hästen :).

Tyvärr är det så även inom männsikors alternativmedicin att det dyker upp en del männsikor som inte är skickliga och som ibland tom uttalar sej och behandlar sjukdomstillstånd som de borde överlåta till någon annan. Jag är helt övertygad om att det finns skickliga hästmassörer, men att det även finns andra som inte är det. Jag vidhåller fortfarande att jag inte kommer att anlita ngn som inte är erkänt duktig. Jag är även noga med vem som tex skor min häst eller vilken instruktör jag anlitar, ofta är det faktiskt andras rekommendationer som har gett mej duktiga sådanda, även om jag litar på mitt eget omdöme när jag väl ser vad hovslagaren/massören har gjort. Att en hovslagare eller instruktör är duktig kan tyvärr inte enbart avgöras om de är med in en förening, har gått utbildning eller betalar F-skatt, även om detta helt klart är en stor fördel.

Jag ber om ursäkt om jag sårat ngn seriös och duktig massör, men ni borde förstått att det nite var er som jag syftade på ;)

Jag är även noga med vem som tex skor min häst eller vilken instruktör jag anlitar, ofta är det faktiskt andras rekommendationer som har gett mej duktiga sådanda,

Och det är precis så du skall gå tillväga, när du anlitar människor för massage, kiropraktik etc. Andras rekommendationer kan säkert ge dig den typen av behandlare, som du kan vara och bli nöjd med. Personligen känns det bra för mig, om jag vet att någon har rekommenderat mitt arbete. Då vet jag att personen som anllitar mig, inte tvivlar och ifrågasätter det jag gör. Det är mycket jobbigt att atbeta under dessa promisser där hästägaren inte litar på mitt arbete, när man har en ambition att hästen skall bli bra.

Tack för tipsen!

Jo som du skriver så har jag också upptäckt att jag är stelare i vänster sida, och har svårare att få bak inner axel på en vänster volt. Jag försöker att använda kroppen så mkt som möjligt för att rida med vikthjälper på volten, och tygeln så lite som möjligt. Men när hon gör motstånd så är det lätt att bli för hård i handen, och hon spänner sej ännu mer och den onda cirkeln är i gång. Jag tror också att hon förknippar voltarbete med att det är jobbigt, så av den anldningen så spänner hon sej autoamtiskt bara vi går in på en volt. Har nu gått tillbaka ett par setg och rider bara i skritt på volten (där jag hinner korrigera bak och framdel, så att hon verkligen böjer sej i kroppen)och tränar trav och tölt på fyrkanten (där jag bar kräver böjning runt innerskänke i hörnen) detta gör att kraven blir lagom stora, och ridningen mer harmonsik. :)

Jo ,jag var in på sajten, där de också poängterar att det är upp till förståndet hos varje person att ta reda på om behandlaren är seriös eller inte eftersom sajten inte kan ansvara för de som annonserar, så det är nog bra som du säger att ta referenser :smirk:. Om inte annat för att betala de som är seriösa så att de kan förtsätta sitt arbete :). jag tycker också att det för hästens skull är bar att kolla upp de behandlarew som man använder. Förstår inte varför alla är så kritiska till det! :confused:

jag tycker också att det för hästens skull är bar att kolla upp de behandlarew som man använder. Förstår inte varför alla är så kritiska till det!

Det var nog ingen somm var kritisk till det, utan snarare ordvalet som gick ut på att merparten var oseriösa. Åtminstone var det så jag tolkade det hela, och antagligen fler med mig.

Läste på hemidan att det finns 500 diplomerade hästmassörer, varav drygt 100 har ansvarsföräkring och är med i förbundet (NHMF) man kan förstås vara seriös ändå.....

Ja, det var ju det jag skrev "att jag vill veta att massören är seriös innan jag anlitar den".

Att de flesta är oseriösa har jag aldrig skrivit, läs mer noggrant tack!

Jag skrev att jag inte vill sponsra oseriösa! Det är en helt annan sak!

Ja, nu blir det en defenitionsfråga som är svår att beskriva. Om jag säger så här att jag definerar seriös så här (så är allt annat oseriös):

Om jag anlitar en massör så vill jag för det första genom andra hästägare veta att massören har ställt "rätt diagnos" och kunnat behandla hästen så att den uppenbart blir bättre. Ett annat alernativ är att massören i de fall den inte kan hitta ngt fel som den kan behandla uplyser hästägaren om detta och avstår från behandling.

Jag vill alltså ha en massör som är yrkesskicklig och som har insikt när det är något som är utanför dens kompetensområde, och i dessa fall kan hänsvisa vidare, eller åtminstone avstå från behandling. Dessutom anser jag att en försäkring är ett måste om ngt händer. Utbildning anser jag också som ett måste då jag gärna ser att det finns teori bakom praktik. Därmed inte sagt att utbildning leder till garanterad skicklighet. Gärna att massören har gått i praktisk lära tillsammans med ngn kunnig.

Hur definerar du själv seriös/oseriös massör?

Eftersom jag själv är kiropraktor, så anser jag att oseriös kan man vara på många sätt. Detta inkluderar även då andra alternativbehandlingar, så som massör, homeopati etc.

En utbildning är naturligtvis ett måste om man skall kunna utföra det jobb man tar sig an, däremot kan den utbildningen se ut på många olika sätt. Det är här referenser kommer in, därför att det är långt ifrån alla som satt upp sig på listan för alternativbehandlare. Med det är inget sagt att de är oseriösa för det, tvärtom känner jag en hel del mycket mycket skickliga personer.

En seriös behandlare skall även kunna och vilja svara på dina frågor även efter en behandling, dvs oavsett om din fråga dyker upp dagen eller veckan efter behandling skall ambitionen finnas att svara på den ändå.

Självklart skall man avstå behandling, i de fall man bedömer att detta kan göra mer skada än nytta. Detta däremot är inte ett så stort problem med massage, men här bör ivarje fall ägaren få upplysning om man behöver söka vetrinär eller liknande.

Det är också många massörer/alternativbehandlare som inte vill behandla före hästen är kollad av vet, detta är seriöst i mina ögon och i de fall behandlare ger sig in på behandling måste man även kunna säga ifrån när andra behandlingsmetoder krävs.

Om jag anlitar en massör så vill jag för det första genom andra hästägare veta att massören har ställt "rätt diagnos" och kunnat behandla hästen så att den uppenbart blir bättre.

Vissa saker löser sig inte genom en behandling, i en del fall kan det krävas flera för att nå ett specifikt problem. Det gör inte behandlaren mindre seriös, även om vissa hästägare ibland kan få den uppfattningen.

För att du skall trivas med den som tar sig an din pålle, krävs av dig átt du använder dig av en person som kan lämna referenser. Du måste känna ett förtroende för denna person, det är viktigt. Jag vet inte, men tror inte att det finns så många personer som inte vet vad de håller på med. Men här kan jag ha fel, men ofta är många ägare väldigt krävande. Så det känns lite som om det vore svårt för en mindre seriös person att slinka igenom, utan att bli genomskådad.

Jo men då verkar vi ju egentligen ha samma synsätt, åtmistone vad jag kan tolka. Visst det kan finnas skickliga massörer som saknar utbildning, likasom det kan finnas skickliga instruktörer sok saknar utbildning.

Visst det kan finnas skickliga massörer som saknar utbildning, likasom det kan finnas skickliga instruktörer sok saknar utbildning.

Nej det skrev jag inte, nu var det allt du som inte läste så noga. Däremot är inte alla alternativbehandlare uppsatta på listan, vilket inte innebär brist på utbildning. För den sakens skull är dom inte mindre skickliga, man har bara valt att inte stå där.

Jo, det kan jag ju göra :)

Det låter som ett rätt typiskt fall. Det Josse tycker känns jättebra i högervaret är tyvärr inte så jättebra, utan för mycket! Vi eftersträvar hela tiden en balans mellan hästens bägge sidor, men den är svår att upprätthålla. Om den ena sidan är för svag, så är dock den andra också "för stark". Inom citationstecken eftersom vi kanske vill att hästen skall vara så stark, men det måste komma pö om pö. Om den ena sidan blir jättestark och den andra jättesvag så har vi problem med bägge sidorna. Vi kan alltså inte bara tänka "hur skall jag stärka vänster sida". Utan måste också tänka "hur skall jag lösgöra höger sida".

Sedan kan man gå till väga på tusen olika sätt för att lösa problemet. Jag tycker förstås att ett av de bästa är att kontakta någon typ av fysioterapeut. Då kan man "snabba på" processen och få reda på mer precist hur man skall stretcha och vilka muskelgrupper som behöver aktiveras.

I högervarvet, där hästen böjer lätt, är det snarare så att hästen tar lite för mycket stöd på innerbogen. det är också därför hästen får så svårt att byta över till det andra varvet. Som ryttare är det mycket viktigt att man blir medveten om hur hästen placerar dig. I detta fallet är det troligt att hästen skjuter upp din inre höft, vilket får dig att vika dig i sidan för att inte tappa balansen. Det kan därför vara bättre att öva högerställning i vänster varv. Alltså gå på en stor volt i vänstervarv, och byta om med att i vissa steg flytta in ytterbogen, samtidigt som man ställer minimalt utåt volten. Varva detta med att flytta den inre bogen utåt! När du gör detta skall ställningen vara minimal hela tiden. Huvudet är nämligen tungt, och om man ber om mycket ställning (speciellt i den lätta sidan) så kommer huvudet att ytterligare förflytta hästens balanspunkt framåt/sidan på bogen. Händerna skall vara stilla hela tiden, och kroppen skall vara upprätt. Kroppen får vrida sig runt en egen tänkt lodlinje, men den får aldrig avvika från denna i sidled! Då är det plötsligt du som rubbar hästens balans.
Om man inte har en jättebra och stabil sits så är det bättre att göra dessa övningar från marken.

Om man skall tänka mer massage och stretchmässigt, så skulla jag massera högersidans hals och bog, vänstersidan skulle jag massera i "klyftan" mellan bog och hals, och stretcha ett böjt framben i olika riktningar, mest framåt och åt sidan. Jag skulle troligen också jobba med rörligheten i nacken, och stretcha den.

Detta är ju dock bara vad man kan se "på pappret". Hästar har en otrolig förmåga att avlasta sig på olika sätt. Och ett problem som "borde" komma från bogen, kan i själva verket sitta någon helt annanstans, men ge symptom i bogen ändå. Det är ju däför som det är vikigt att man låter någon känna över ens häst lite då och då, för det är mycket svårt att avgöra som hästägare var problemet egentligen sitter. Om dessa träningstips skall hjälpa är förutsättningen förstås att tänder, leder, utrustning, ryttare m.m. är korrekta. Det finns alltså många saker att ta hänsyn till.

Till Josse Jag läste hela ditt inlägg, och uppfattade det som om du skrev att visst kan man massera och stretcha lite själv, men du vill inte betala någon för det, för "dom" är oseriösa. Var det inte så du menade så behöver vi ju inte orda mer om det.

Mvh/Marie

För det första !Tack för tipsen :)Det är alltid bra med lite nya övningar så man inte kör fats i samma gamla hjilspår och förvärrar problemet.

Det jag menade var att om jag använder mej av en "alternativbehandlare", så vill jag anlita en duktig sådan som har bra referenser så att de kan fortsätta sitt arbete (i stället för att sponsra en oseriös som ger alternativbehandlarna ett dåligt rykte)Min mening var inte att döma ut en hel yrkeskår, men jag kan förstå att det kanske uppfattades så :angel:

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 663
Senast: grl
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 464
Ridning Placerar tråden här först - för att jag är nyfiken på hur ni gör. Frågan är egentligen enkel och syns i rubriken - hur introducerar ni...
2
Svar
20
· Visningar
2 397
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025