Arbete för hand vs longering med kapson

S

sante

Jag brukar dubbelongera hästen och det fungerar jätte bra hon går på bra och välver rygg och söker mot bettet.

Löslongera fungerar bra men då slarvar hon lite med rygg men hon lyssnar väl på mina kommandon.

Men att longera henne med kapson har jag märkt är svårare.
Tappar gärna ryggen, huvudet åker upp, tittar lite utåt på volten så jag får inte nån jämn böjning i kroppen.
Tips?

Arbete för hand fungerar bra, mycket enklare än att longera med kapson.

Vad gör ni? Behövs detta under hästens utbilning?

Sv: Arbete för hand vs longering med kapson

Min styva arab gick superfint i grimma eller med bett och linan i innerringen. Men med kapson åkte huvudet upp och det blev pannkaka av allt.
Problemet var att kapsonen påverkade nacken så starkt och hon tvingades böja sig så mycket att det blev för jobbigt. Hon protesterade och spände sig från nos till svans. Med grimma på kunde hon gå ganska rak men länga överlinjen. Att böja nacke och länd i sidled däremot var vårt stora aber. helst skulle hon vilja gå spikrak och sidvärts genom svängar och på volt.

Travaren däremot, utan nack och rygproblem svarar rätt på kapsonen och kan gå riktigt böjd efter voltens böjning utan att få jobbigt.
Han är svårare att longera i grimma/träns då han fuskar lite och inte kommer in med bakdelen riktigt.

Kan det här stämma in på din tro?

Jo det kan nog stämma ja, på den första....men hon har lättare i det ena varvet är fortfarande lite obalanserad, med det jobbar vi på.
Dock kan hon jobba bättre om hon går närme mig och har kapson på...det handlar lite om, tror jag, att hon slarvar lättare när jag står en bit ifrån?
Vad gjorde du?

Hästen är frisk och har inte problem med nacke eller rygg ( jag är utbildad inom massage)

Senast ändrad av en moderator:

Min ena häst tyckte i början det var obehagligt att bli longerad på kapsonen. Det var inte förrän jag fick henne att förstå att hon inte skulle spänna linan som hon började slappna av... Med spänd lina blir det ett jäkla tryck på nacken, som hästen instinktivt trycker emot.

Det är nog ganska "klassiskt". När du går längre från måste hon "klara sej själv" och hon får ingen tydlig ram med bara kapsonen på vilket gör att hon helt enkelt måste hitta sin egen ram & balansera sej själv. Jobba successivt mot en större volt, men låt det ta tid. "Longera" på den volt hon klarar av i början, för att sedan länga ut och be om större volt (så du står längre från). Det kan ta tid innan man kan longera på riktigt, men den tiden är det värt!

Har de svårt med sin egen ram, form & balans är det svårt att bli longerad! Bra mycket lättare då när matte går nära inpå och ger en tydlig ram och visar "hur man gör".

Sedan ska man inte förbise kroppsspråkets betydelse, är du lika noga med din placering vid longeringen som när ni jobbar vid hand? Hur du vinklar ditt axelparti, hur du "länger överlinjen" (på dej själv), var i förhållande till henne du förhåller dej (bog, mage, bakdel), var du lägger blicken & fokus, hur dina händer inverkar, backar du eller snurrar du på stället eller "går runt"? Och så vidare, frågor som kan hjälpa att reda ut. Det är inte så lätt att vara häst när man ena sekunden ska vara hyperkänslig för förändringar i kroppsspråket för att i nästa skita fullständigt i vad personen i mitten gör....

Jag har skickat ett pm till dig men det gick inte, verkar vara fullt?
Har du nån mailadress?
Pm mig den då jag skulle vilja ha lite hjälp.

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 749
Senast: Efwa
·
W
Hästhantering Hej! Har en fundering kring min häst. Brukar longera henne nån gång då och då för variation. Har fått för mig att det varit bra för...
Svar
12
· Visningar
1 527
Senast: Pansi
·
N
Hästhantering Jag är sedan ett par veckor tillbaka medryttare på en 7-årig PRE valack. Han hade då nyligen kommit till stalllet, stått där i ca 2...
Svar
10
· Visningar
1 839
Senast: ninni78
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 630
Senast: TeamVM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama