Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta är ngt man lätt kan uppleva på tex sidepull. Har i regel att göra med att hästen inte är van att ridas på bettlöst på samma sätt som med bett. Man ska alltid tänka på att bara för att hästen är riden så behöver den inte alls förstå hur den ska förhålla sig till dina signaler i ett bettlöst träns. Därför ska man alltid börja med att jobba med böjningar och liknande så att hästen lär sig att ge respons på sidförande signaler och böjande signaler. Däremot får man inte glömma att ridning sker inte i ryttarens hand. Din hand är inte där för att locka hästen "ner på tygeln". Hästens arbete ska komma bakifrån och mao är det din sits som påverkar samlingen.Min häst går ner på bett men han blir helt stum på bettlöst.. :/
Detta är ngt man lätt kan uppleva på tex sidepull. Har i regel att göra med att hästen inte är van att ridas på bettlöst på samma sätt som med bett. Man ska alltid tänka på att bara för att hästen är riden så behöver den inte alls förstå hur den ska förhålla sig till dina signaler i ett bettlöst träns. Därför ska man alltid börja med att jobba med böjningar och liknande så att hästen lär sig att ge respons på sidförande signaler och böjande signaler. Däremot får man inte glömma att ridning sker inte i ryttarens hand. Din hand är inte där för att locka hästen "ner på tygeln". Hästens arbete ska komma bakifrån och mao är det din sits som påverkar samlingen.
Hästen kan arbeta likadant både med bett och utan. Jag anser dock att hästen aldrig ska ta stöd i tygeln. Den ska arbeta med egen balans och styrka. En häst som måste ta stöd är inte redo för den gångarten.
Håller med till fullo.
"stödet" som många är ute efter vill jag ha en som en mjuk kontakt.
Om hästen inte går att rida väl utan bett så kan den omöjligt ridas med endast sits och vikt, iaf inte av den ryttaren. Det är som att säga att hästen skulle bli mer nonchalant när man rider med benlindor än när man rider utan.Ja jag vet ju hur jag ska göra. Har tränat bettlöst för tränare och hon säger att han är stum. Eller nonchalerande. Jobbar han annars nästan enbart med sätet och vikten
Framme på bettet? Hästen ska inte vara framme på bettet, hästen ska vara samlad på bakdelen. Och den ska orka och klara av att hantera denna samling utan stöd från ryttaren. Man ska inte jobba i en gångart om hästen behöver "stöd" för att klara av samling i den. Om hästen tappar sin samling när man släpper tyglarna så beror det på att man lärt hästen detta, eller att den inte är mogen för samling i den gångarten än.Men beror inte det där mest på vad man lägger för betydelse i orden? Jag tror att det är få som vill ha två ton i handen... De flesta vill nog ha nån form av lätt kontakt/stöd/sug/whatever, där hästen går fram till bettet och följer med det när man vill länga ut formen. Har man inget "stöd/kontakt" alls så är det ju oftast så att hästen inte är framme på bettet utan spänner sig lite, tappar bakbenen och backar av bakom hand.
Kan ha att göra med att man lättare kan få hästen "i handen" på ett milt sidepull. Är man van att ha ett stöd i handen ständigt, så är det ju vad man söker i alla huvudlag/bett. På ett hack så behövs ganska lite tryck i ryttarens hand för att ge en stark signal på hästens nosrygg. Stödet är på hästens nosrygg detsamma i hacket som i sodepullet, men vikten i din hand känns inte lika mkt i hacket, som inverkar med hävstångseffekt. Där är ett exempel på varför du kanske tycker så. För ett skarpt huvudlag krävs ännu mer disiplin från ryttaren, att rida med sits och inget annat. Precis som med skarpa bett.När det gäller bettlöst så säger jag att det beror på vilken utrustning man har. På ett hackamore eller ett skarpt sidepull eller kapson är det svårt att få någon bra kontakt tycker jag. Däremot på ett mildare bettlöst, tex remontgrimma eller en snällare sidepull, tycker jag att man kan få samma känsla som med bett.
Vill/bör/ska hästen ta samma stöd på bettlöst som på vanligt bett? (Förutsatt att den inte brukar lägga 100 kg på bettet)
Hästen kan arbeta likadant både med bett och utan. Jag anser dock att hästen aldrig ska ta stöd i tygeln. Den ska arbeta med egen balans och styrka. En häst som måste ta stöd är inte redo för den gångarten.
Och om hästen inte följer dina signaler pga att den inte känner sig tvungen i bettlöst träns så är det ju ett tecken på att den på ngt sätt känner sig tvungen med bett. Och det är aldrig meningen. Du ska motivera hästen att vilja jobba, inte tvinga den.
Jag menar på att jag ännu inte fått beskrivet för mig ngt vesentligt syfte med "stöd i tygeln". Men jag vet inte allt, informera mig gärna om stödets syfte som du ser det. Det gäller allt från mycket till lite stöd.Det jag menar är att jag tror att en del övertolkar ordet "stöd" till att betyda att hästen hänger i handen och skovlar på med bakbenen så den nästan ramlar framlänges om man släpper tygeln
Hästen känner skillnad på tygeltagen även i en nosgrimma. Hästar är extremt känsliga djur och nosryggen är ett känsligt område. Du kan testa inverkan av en nosgrimma själv så kanske det är lättare att förstå hur hästen upplever signalerna. Det är lika difust att ställa i ett bett som i en nosgrimma många ggr. Skillnaden är inte så stor.Hur ska hästen förstå vad man menar när de enda signaler man kan överföra är klämma runt nosen eller inte klämma runt nosen..? Tryck på nosryggen och möjlighet att ta ställande och ledande tygeltag känns mera användbart.
Det är en smaksak och en tolkningsfråga. Som du sa, fler vägar leder till Rom.Det jag är ute efter är en mjuk kontakt och att när jag lättar så följer hästen med och länger ut överlinjen. När man hittar rätt typ av kontakt mellan hästens nos eller mun så är det ett bra verktyg att kommunicera med tycker jag! Och jag tycker det är vanligt att hästar som inte går fram till handen även är "bakom" andra hjälper.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Jag antar inte att du tvingar honom till ngt. Men om han inte är intresserad av att följa dina signaler så är det ju troligen så att han inte vill jobba, men det kan också vara så att han lärt sig att på bettlöst är det ngt annat som gäller. Dock känns det ju som att om du trots allt försökt träna och arbeta på bettlöst så borde han ju nånstans ha fått lära sig att det är målet, mao så kanske han eg inte är så pigg på arbete om han slipper? Det är en motivationsfråga kanske alltså?och menar du att jag tvingar min häst att göra saker? Det är precis som han inte verkar vilja jobba, och det behöver inte bara påverkas av just det bettlösa. Det är ju som när jag rider honom i repgrimma. "Nu kan man göra lite som man vill"
Jag kan öppna min hand och tygeln ligger kvar orörlig i handen. Jag använder tygeltag mer när jag rider unghästar eller oerfarna hästar som behöver mer vägledning. Dessa ställer jag med handen men jag ställer, och släpper sen och låter hästen behålla ställningen på egen hand i regel, medan jag håller kvar böjningen med min sits.Tintilar - Hur mycket kontakt har du med hästens mun när du rider?
Ja, jag håller helt med om detta - det var ju HACKAMORE jag kommenterade att jag tycker det blir konstiga signaler med. Enbart nosgrimma har jag ridit ena hästen med i flera år och tycker att det funkar finfintHästen känner skillnad på tygeltagen även i en nosgrimma. Hästar är extremt känsliga djur och nosryggen är ett känsligt område. Du kan testa inverkan av en nosgrimma själv så kanske det är lättare att förstå hur hästen upplever signalerna. Det är lika difust att ställa i ett bett som i en nosgrimma många ggr. Skillnaden är inte så stor.