Arbeta med bettlöst...

Krockodil

Trådstartare
Vill/bör/ska hästen ta samma stöd på bettlöst som på vanligt bett? (Förutsatt att den inte brukar lägga 100 kg på bettet) :crazy:

Sv: Arbeta med bettlöst...

Jag tycker hästen ska söka ett mjukt stöd oavsett bett.
Vissa hästar som har lite bakåttänk eller har svårt för framåt-neråt söket kan bli bättre på bettlöst. Då vågar de söka stöd i handen.

Hästen kan arbeta likadant både med bett och utan. Jag anser dock att hästen aldrig ska ta stöd i tygeln. Den ska arbeta med egen balans och styrka. En häst som måste ta stöd är inte redo för den gångarten.

Min häst går ner på bett men han blir helt stum på bettlöst.. :/
Detta är ngt man lätt kan uppleva på tex sidepull. Har i regel att göra med att hästen inte är van att ridas på bettlöst på samma sätt som med bett. Man ska alltid tänka på att bara för att hästen är riden så behöver den inte alls förstå hur den ska förhålla sig till dina signaler i ett bettlöst träns. Därför ska man alltid börja med att jobba med böjningar och liknande så att hästen lär sig att ge respons på sidförande signaler och böjande signaler. Däremot får man inte glömma att ridning sker inte i ryttarens hand. Din hand är inte där för att locka hästen "ner på tygeln". Hästens arbete ska komma bakifrån och mao är det din sits som påverkar samlingen.

Detta är ngt man lätt kan uppleva på tex sidepull. Har i regel att göra med att hästen inte är van att ridas på bettlöst på samma sätt som med bett. Man ska alltid tänka på att bara för att hästen är riden så behöver den inte alls förstå hur den ska förhålla sig till dina signaler i ett bettlöst träns. Därför ska man alltid börja med att jobba med böjningar och liknande så att hästen lär sig att ge respons på sidförande signaler och böjande signaler. Däremot får man inte glömma att ridning sker inte i ryttarens hand. Din hand är inte där för att locka hästen "ner på tygeln". Hästens arbete ska komma bakifrån och mao är det din sits som påverkar samlingen.

Ja jag vet ju hur jag ska göra. Har tränat bettlöst för tränare och hon säger att han är stum. Eller nonchalerande. Jobbar han annars nästan enbart med sätet och vikten

Hästen kan arbeta likadant både med bett och utan. Jag anser dock att hästen aldrig ska ta stöd i tygeln. Den ska arbeta med egen balans och styrka. En häst som måste ta stöd är inte redo för den gångarten.

Håller med till fullo.

"stödet" som många är ute efter vill jag ha en som en mjuk kontakt.

Håller med till fullo.

"stödet" som många är ute efter vill jag ha en som en mjuk kontakt.

Men beror inte det där mest på vad man lägger för betydelse i orden? Jag tror att det är få som vill ha två ton i handen... De flesta vill nog ha nån form av lätt kontakt/stöd/sug/whatever, där hästen går fram till bettet och följer med det när man vill länga ut formen. Har man inget "stöd/kontakt" alls så är det ju oftast så att hästen inte är framme på bettet utan spänner sig lite, tappar bakbenen och backar av bakom hand.

När det gäller bettlöst så säger jag att det beror på vilken utrustning man har. På ett hackamore eller ett skarpt sidepull eller kapson är det svårt att få någon bra kontakt tycker jag. Däremot på ett mildare bettlöst, tex remontgrimma eller en snällare sidepull, tycker jag att man kan få samma känsla som med bett.

Ja jag vet ju hur jag ska göra. Har tränat bettlöst för tränare och hon säger att han är stum. Eller nonchalerande. Jobbar han annars nästan enbart med sätet och vikten
Om hästen inte går att rida väl utan bett så kan den omöjligt ridas med endast sits och vikt, iaf inte av den ryttaren. Det är som att säga att hästen skulle bli mer nonchalant när man rider med benlindor än när man rider utan.

Och om hästen inte följer dina signaler pga att den inte känner sig tvungen i bettlöst träns så är det ju ett tecken på att den på ngt sätt känner sig tvungen med bett. Och det är aldrig meningen. Du ska motivera hästen att vilja jobba, inte tvinga den.

Om min tränare skyllde på hästens huvudlag som orsak till sämre prestation/nonchalans så skulle jag byta tränare bums. För att vara helt ärlig, ett mkt dumt uttalande. :o Jag skulle allvarligt tvivla på hennes kompitens som ridinstruktör.

Men beror inte det där mest på vad man lägger för betydelse i orden? Jag tror att det är få som vill ha två ton i handen... De flesta vill nog ha nån form av lätt kontakt/stöd/sug/whatever, där hästen går fram till bettet och följer med det när man vill länga ut formen. Har man inget "stöd/kontakt" alls så är det ju oftast så att hästen inte är framme på bettet utan spänner sig lite, tappar bakbenen och backar av bakom hand.
Framme på bettet? Hästen ska inte vara framme på bettet, hästen ska vara samlad på bakdelen. Och den ska orka och klara av att hantera denna samling utan stöd från ryttaren. Man ska inte jobba i en gångart om hästen behöver "stöd" för att klara av samling i den. Om hästen tappar sin samling när man släpper tyglarna så beror det på att man lärt hästen detta, eller att den inte är mogen för samling i den gångarten än.

När det gäller bettlöst så säger jag att det beror på vilken utrustning man har. På ett hackamore eller ett skarpt sidepull eller kapson är det svårt att få någon bra kontakt tycker jag. Däremot på ett mildare bettlöst, tex remontgrimma eller en snällare sidepull, tycker jag att man kan få samma känsla som med bett.
Kan ha att göra med att man lättare kan få hästen "i handen" på ett milt sidepull. Är man van att ha ett stöd i handen ständigt, så är det ju vad man söker i alla huvudlag/bett. På ett hack så behövs ganska lite tryck i ryttarens hand för att ge en stark signal på hästens nosrygg. Stödet är på hästens nosrygg detsamma i hacket som i sodepullet, men vikten i din hand känns inte lika mkt i hacket, som inverkar med hävstångseffekt. Där är ett exempel på varför du kanske tycker så. För ett skarpt huvudlag krävs ännu mer disiplin från ryttaren, att rida med sits och inget annat. Precis som med skarpa bett.

Däremot tycker jag att man i princip aldrig ska använda ett skarpt bett/huvudlag så det glädjer mig att du tycker så. :)

Jag tror att vi pratar lite förbi varann. Och så finns det ju flera vägar till Rom :laugh:

Det jag menar är att jag tror att en del övertolkar ordet "stöd" till att betyda att hästen hänger i handen och skovlar på med bakbenen så den nästan ramlar framlänges om man släpper tygeln :grin:

Hur hävstänger och sånt fungerar behöver jag ingen förklaring på. Men visst är det pga dem som det är så svårt att hitta den typ av kontakt jag vill ha på hackamore. Plus det faktum att hackamoret klämmer runt hela hästens nos. Hur ska hästen förstå vad man menar när de enda signaler man kan överföra är klämma runt nosen eller inte klämma runt nosen..? Tryck på nosryggen och möjlighet att ta ställande och ledande tygeltag känns mera användbart.

Det jag är ute efter är en mjuk kontakt och att när jag lättar så följer hästen med och länger ut överlinjen. När man hittar rätt typ av kontakt mellan hästens nos eller mun så är det ett bra verktyg att kommunicera med tycker jag! Och jag tycker det är vanligt att hästar som inte går fram till handen även är "bakom" andra hjälper.

Men visst, jag experimenterar helt utan huvudlag ibland också :laugh:

kl

har just provat hackamore på min häst några dar som inte verkar trivas med bett.

resultatet var en betydligt trevligare häst att tränsa, men förståss ännu känsligare..

det som jag hittills konstaterat är att jag måste ha ett pikulitet stöd i handen, för om tygeln blir för lös och "svajar" till så kastar han upp huvud och blir jätte flängig.
dessutom märkte jag att om han eller jag bara tappade balansen för en millisekund, så kastade han upp huvudet och trippade några steg..
altså han stör sig verkligen på hackamoret om det förekommer nån störning från tygeln..

det sista som jag kom fram till var att jag måste byta till ett snällare.

Vill/bör/ska hästen ta samma stöd på bettlöst som på vanligt bett? (Förutsatt att den inte brukar lägga 100 kg på bettet) :crazy:

Honey gör det iaf. Jag rider henne på hackamore (S-hack och ponnyhack).
Dock arbetar vi ju inte i hög form precis (:p), jag arbetar för att få henne i en ganska låg form (delvis pga hon faktiskt inte orkar gå i högre form ännu, helt enkelt).
Har träffat hästar som inte trivts på bettlöst, men de som "funkat" på det har jag inte märkt någon skillnad på i detta avseende.

Kastar mig inte in i diskussionen ang hur mycket stöd hästen ska ta. jag vill ha en mjuk kontakt i/på tyglarna.

:bow::bow: Kunde inte sagt det bättre själv.

KL*

Min häst är det helt vansinne att rida på hackamore, hon hatar det, hon stretar och slår med huvudet så att hon blir skavd i hela ansiktet.
Men så provade jag ett bettlöst träns idag, hon har ett sår i munnen och har inte blivit riden på en vecka, men jag tänkte att jag kunde prova
i alla fall, i början så förstod hon ingenting, men sedan när hon blev lite mjukare i kroppen så började hon förstå, hon gick med lite mer vikt
i handen än med bett och i en mycket lägre längre form, men det duger till att motionera henne i :D blev lite svårt att stanna ibland bara :angel:

Och om hästen inte följer dina signaler pga att den inte känner sig tvungen i bettlöst träns så är det ju ett tecken på att den på ngt sätt känner sig tvungen med bett. Och det är aldrig meningen. Du ska motivera hästen att vilja jobba, inte tvinga den.

Okej! Du verkar ju veta precis hur fallet ligger till! Du verkar inte förstå vad jag menar heller.. Han hänger sig och blir stum med bettlöst. och jag sa att jag försöker rida honom mestadels med min sits. och menar du att jag tvingar min häst att göra saker? Det är precis som han inte verkar vilja jobba, och det behöver inte bara påverkas av just det bettlösa. Det är ju som när jag rider honom i repgrimma. "Nu kan man göra lite som man vill"

Okej, jag uttryckte mig väll lite klantigt när jag skrev stöd. Jag menar inte att hästen måste ha stöd i handen utan var mer intresserad av skillnaden mellan bett och bettlöst i handen.

Tintilar - Hur mycket kontakt har du med hästens mun när du rider?

:)

AnnA_:
Det jag menar är att jag tror att en del övertolkar ordet "stöd" till att betyda att hästen hänger i handen och skovlar på med bakbenen så den nästan ramlar framlänges om man släpper tygeln
Jag menar på att jag ännu inte fått beskrivet för mig ngt vesentligt syfte med "stöd i tygeln". Men jag vet inte allt, informera mig gärna om stödets syfte som du ser det. :) Det gäller allt från mycket till lite stöd.

Hur ska hästen förstå vad man menar när de enda signaler man kan överföra är klämma runt nosen eller inte klämma runt nosen..? Tryck på nosryggen och möjlighet att ta ställande och ledande tygeltag känns mera användbart.
Hästen känner skillnad på tygeltagen även i en nosgrimma. Hästar är extremt känsliga djur och nosryggen är ett känsligt område. Du kan testa inverkan av en nosgrimma själv så kanske det är lättare att förstå hur hästen upplever signalerna. :) Det är lika difust att ställa i ett bett som i en nosgrimma många ggr. Skillnaden är inte så stor.

Ska man jobba en ung eller oerfaren häst så är mitt råd att man använder kapson i början just för att det är väldigt lätt att ställa hästen korrekt i ett sådant. I detta fall är tygeln en ledsagare som visar hästen vägen till en god form som är bekväm. När hästen väl förstår detta behöver du inte vara lite tydlig med exakt vart du vill ställa hästen utan den kommer själv att söka sig till en god form/ställning när den behöver. Men man kan såklart använda kapson även på en erfaren häst om man vill. Det är som sagt ganska oviktigt vad du har för huvudlag efter som att du inte rider en häst med din hand.

Det jag är ute efter är en mjuk kontakt och att när jag lättar så följer hästen med och länger ut överlinjen. När man hittar rätt typ av kontakt mellan hästens nos eller mun så är det ett bra verktyg att kommunicera med tycker jag! Och jag tycker det är vanligt att hästar som inte går fram till handen även är "bakom" andra hjälper.
Det är en smaksak och en tolkningsfråga. :) Som du sa, fler vägar leder till Rom.

LouiseHellstrom:
och menar du att jag tvingar min häst att göra saker? Det är precis som han inte verkar vilja jobba, och det behöver inte bara påverkas av just det bettlösa. Det är ju som när jag rider honom i repgrimma. "Nu kan man göra lite som man vill"
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Jag antar inte att du tvingar honom till ngt. Men om han inte är intresserad av att följa dina signaler så är det ju troligen så att han inte vill jobba, men det kan också vara så att han lärt sig att på bettlöst är det ngt annat som gäller. Dock känns det ju som att om du trots allt försökt träna och arbeta på bettlöst så borde han ju nånstans ha fått lära sig att det är målet, mao så kanske han eg inte är så pigg på arbete om han slipper? Det är en motivationsfråga kanske alltså?

Återigen så sitter ju inte problemet i huvudlaget utan i ditt sätt att motvera hästen eller i ditt sätt att kommunicera med honom när du rider. En häst blir inte mindre fokuserad helt utan någon utrustning alls om han tycker att det är roligt att arbeta och förstår ryttarens signaler.

Jag fick en känsla av att du tog illa upp av mitt första inlägg. Det var inte avsiktligt.

Krokodil:
Tintilar - Hur mycket kontakt har du med hästens mun när du rider?
Jag kan öppna min hand och tygeln ligger kvar orörlig i handen. Jag använder tygeltag mer när jag rider unghästar eller oerfarna hästar som behöver mer vägledning. Dessa ställer jag med handen men jag ställer, och släpper sen och låter hästen behålla ställningen på egen hand i regel, medan jag håller kvar böjningen med min sits.

Ofta rider jag med helöppen hand och/eller enhandsfattning när jag rider en häst som är väl utbildad.

Ursäkta att det blev lite OT. Vi kanske ska ta denna diskussionen i en annan tråd. :)

Hästen känner skillnad på tygeltagen även i en nosgrimma. Hästar är extremt känsliga djur och nosryggen är ett känsligt område. Du kan testa inverkan av en nosgrimma själv så kanske det är lättare att förstå hur hästen upplever signalerna. :) Det är lika difust att ställa i ett bett som i en nosgrimma många ggr. Skillnaden är inte så stor.
Ja, jag håller helt med om detta - det var ju HACKAMORE jag kommenterade att jag tycker det blir konstiga signaler med. Enbart nosgrimma har jag ridit ena hästen med i flera år och tycker att det funkar finfint :laugh:

Stöd-diskussionen är väl som du säger OT i denna tråd.

Tintilar
Jo, jag vet hur du menar, och jag menar det att när jag rider med bett så försöker jag använda så lite händer som möjligt och så mkt sits som möjligt. Han är bara 4 år och hingst så han är ju inte riden hur länge som helst heller. När jag rider bettlöst, som jag gör många gånger så tycker han att mina signaler, från sätet inte ger ngt. Och jag har verkligen försökt genom att även tömköra honom utan. Sen är han väldigt pigg också så han vill ju liksom iväg. Jag har aldrig skadat honom eller tvingat honom på ngt sätt men jag har inte riktigt förståt heller vrf han inte vill jobba med bettlöst. om det beror på better eller ngt annat.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama