Arbeta isis från marken

L

Lilla_My

Hej!
Jag skulle vilja ha tips och råd om hur jag ska kunna utveckla mig och min häst genom arbete från marken. Just nu fungerar ridningen inte på grund av att jag har problem med knä/höft/rygg i min vänstersida. Detta har gjort att hästen också blivit sned, och just nu så är ridningen bara förknippad med frustration. Alltså har jag bestämt mig för att mest jobba honom från marken medan jag samtidigt tar hand om mina egna problem (sjukgymnastik mm).

Min häst är väldigt uppmärksam och känslig, samt vill alltid vara till lags, detta gör att det är väldigt roligt att arbeta honom från marken! Just nu så blir det longering någon gång i veckan samt promenader då jag har träns på honom och arbetar med kontakt i munnen, gör halter, sidförflyttningar mm. Tyvärr har vi inte tillgång till plats där man kan arbeta med hästen lös.

Vi behöver arbeta mycket med liksidighet eftersom jag har "förstört" hästen i detta avseende. Dessutom vill jag gärna jobba mycket med att få med bakdelen och öka samlingen efterhand (som förberedelse för tölten).

Alla tips, råd och ideer om att arbeta hästen från marken mottages tacksamt!

Sv: Arbeta isis från marken

Ja, be om hjälp av någon tränare som kan islandshästar. Vi har tömkört vår Seifur några gånger nu(första gångerna med hjälp av tränare). Både hästen och matte är nöjda och ler med hela ansiktet när det går bra. Du tränar många muskelgrupper så det är jättenyttigt. Skritta bara de första gångerna, med tanke på dina knän o höfter, för hästen får upp en himla fart i tölten:D

Hej!
Testa att tömköra, det funkar jättebra! Både på bakom och på volt, men volt är väldigt svårt...
Man kan också ha träns på hästen, och vanliga tyglar, och gå bredvid hästen, som att man ska hoppa upp på hästen, men man arbetar den därifrån.
Ganska svårt att förklara, men det finns ganska många som kan det, och i Magnús Skúlassons nya bok om islandshästar, står det också ganska mycket om markarbete!

Lycka till!

Ja, detta brukar jag göra och det fungerar jättebra! Får en mycket mjukare och finare kontakt med hästen på detta sätt än när jag rider!

Jag håller med Bulandi. Tömkörning är skitkul. Har du en trygg och stadig häst som litar på dig så kan du säkert prova själv med en tillfällig medhjälpare där fram några ggr. Håll dig i paddock och spärra gärna av den en bit så du får lite mindra utrymme. Jag själv har stolpat upp en fyrkant med vanliga plaststolpar och elband, en liten ruta på ca 15x15m, det räcker bra. Och som någon anna skrev, gå bredvid med korta tömmar i början och dra dig succesivt bakåt. Börja i skritt och öva halter och lite svängar. När hästen förstår så kan du göra mer serpentiner, volter m.m. Framdelsvändningar,öppna och skänkelvikning är heller inte så svårt att åstakomma. Pröva dig fram. Även om du bara arbetar i skritt gör det underverk med hästen.

Finns tusen och åter tusen övningar. Det bästa när det kört ihop sig så där är att hitta en tränare som kan se er tillsammans och tipsa om grejor som kan vara nyttiga för just er.
Tteamövningar tycker jag är det absolut bästa.

Jag håller på mycket med med löslongering på mina hästar. Ibland spänner jag in dom, låter dom trava över bommar. Utöver det så lär jag dom kommandon och tecken som visar att dom ska ex. stanna eller svänga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 087
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar