"Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

D

diggiloo

Jag är en inbiten Min Häst-läsare och i det senaste nummret fanns denna insändaren med:

SVAR TILL "SLUTA SÅGA!"
Hej Matilda! Ärligt talat blev jag väldigt irriterad när jag läste ditt meddelande till stallväggen! Jag vet inte vad du menar med att såga, men i den riktiga hästvärlden kallas det att arbeta hästen i munnen! Man förstör inte inte hästens mun genom att dra i varannan tygel. Det är nästan tvärtom! Om man vill att hästen ska ställas eller gå på tygel måste man göra så. Annars kan de "låsa sig"! Man måste arbeta hästarna i munnen annars kan de fara illa. Det vet jag för jag ska tävla i Keppni där man måste arbeta dem i munnen innan start. Hästen blir uppmjukad och får lättare att röra sig! Att arbeta hästen i munnen är inte något fel! Svara gärna om du håller med - TÅL KRITIK!

Anonym O.o

Keppni är en tävling med islandshästar./ Redaktionen

Bara jag som tycker att allt detta med "arbeta i munnen" låter... skitskumt? Aldrig hört talas om, men det kanske är ett begrepp inom islandshäst sas?

Tankar/ reaktioner? :)

Sv: "Arbeta hästen i munnen" - allvarligt???

F.ö. tycker jag det lät lite roligt med "Svara gärna om du håller med - TÅL KRITIK!" haha lite dubbeltydigt ^^

Jag tycker det låter som ett svar från en tjej som känner sig träffad.

Jag ser till att röra lite på handen kombinerat med halvhalter (genom vikten) om jag känner att hästen blir framtung. Jag tror att måste lär sig detta, att röra på fingrarna men att det övergår till sågning.
Den enda gången jag "sågat", dvs tagit hårdare i vänster och sedan höger tygel var när en urstark fjording drog iväg med mig. Då ansåg jag att det var bättre att göra så än att dra allt vad jag kunde i båda!

Tjejen som svarat verkar ju rida islandshästryttare och jag har faktiskt sett mer sågning/"arbete med hästens mun" där än i annan ridning (även om det självklart förkommer överallt i all ridning). T ex för att få "hästen att trava med eftergift på nacken" i en video på youtube red ryttaren runt runt på en ganska liten volt medans denna hela tiden höll på yttertygeln och drog inner tygeln rakt utåt en bit utan att ge efter medans h*n drev på. Visst krökte hästen på nacken efter ett tag men det såg ju inte så.. harmoniskt ut :O

hon tycker väl inte att hon sågar, så kallar det då något annat... Förstår inte att folk rider så... :confused:

Jag är islandsryttare, och...

Jag tycker man ser minst lika mycket sågning på vanliga ridskolor. I traven framförallt- upp-dra med höger hand-ner-upp-dra med vänsterhand osv.
Det värsta är när ridläraren tycker det ser BRA ut- både på islandshästridskolor och vanliga.

Arbeta hästen i munnen är inget uttryck jag hört förut- någonsin.

Vi har ingen större skillnad gentemot er, vi bryr oss, likväl som ni bryr er, om våra hästar.

Jag tror i och för sig att man lätt blir hemmablind, och inte ser det egna negativa.

Dessutom "ska" vi vara oense.

Och angående Min Häst, tidningarna är fulla av sådant. Läser man lite om ridtravare är det ju samma sak där...

Jag rör liksom lite på fingrarna, vrider lite på handen, tar fram/bak handen ngt så att hästen känner att min hand är felxibel men ändå stadig.

Jag menar abolsut inget illa, men VAD JAG HAR SETT så är ju islandshästryttare ofta mer intresserad av form, överlinje, osv. Hade det handlat om en westernryttare hade jag inte tagit upp det där med islandshästryttare. Men nu var ju hon som skrev det där i Min Häst det ;)

Låter som en otrevlig villfarelse mest - att man måste "arbeta hästen i munnen" för att den annars kan låsa sig eller fara illa! Jag skulle inte lägga något större "ansvar" på en ung Min Häst-skribent dock; just uttrycket "arbeta hästen i munnen" låter som att det mycket väl skulle kunna komma ur en tränares mun. Hon har säkert hört någon hon tycker/tror är bra säga att det är så här (eventuellt missuppfattat det hela) och kanske även själv blivit tränad att rida så. När man är ung tror man ju ofta att instruktörerna alltid är bra och att allt de säger är korrekta sanningar. Det tråkiga är ju dels att det säkert inte känns så bra i hennes hästs mun när hon "skyddar den från att fara illa" och dels att hon nu säkert "smittar ner" fler unga ryttare med sin benhårda övertygelse och att det sprider sig som ringar på vattnet.

Just islandsridning vet jag inte ett skvatt om - men att folk försöker "lösgöra" sina hästar genom att rida med gasen och bromsen i samtidigt och dessutom tar i ännu hårdare - eller sågar - om de stöter på motstånd förekommer ju tyvärr i många discipliner. Alltid lika trist.

Det där med att "far illa" kanske hon syftar på att den tar skada av att inte gå på tygeln/i form? Att den springer på bogarna?

*kl

Den där "Anonym O.o" hade jag velat ta mig ett snack med...:devil: Så himla "småtjejsmässigt" skrivet också. Jag får eksem:eek:

Det där med att "far illa" kanske hon syftar på att den tar skada av att inte gå på tygeln/i form? Att den springer på bogarna?

Ja, det gör hon alldeles säkert - men det finns ju inget samband mellan att "arbeta hästen i munnen" på det sätt hon beskriver och att hästen går "på tygeln" eller "i form" eller åtminstone "inte på bogarna". Det är lika vanligt att se ryttare rida med alltför hårda och överaktiva händer som det är ovanligt att se riktigt lösgjorda hästar gå i ändamålsenlig form.

Jag tror att den häst som fritt får välja sin form (även om den inte är optimal) och "vardagsrids" av en oerfaren hobbyryttare som inte kämpar för att imponera på någon far betydligt mindre illa än den som "tränas" i vad ryttaren tror är en bra form med "hjälp" av en oerfaren ryttare som vill så det värker och försöker för mycket. Ingen av dem brukar ändå uppnå den typ av form eller lösgjordhet som vore önskvärd efter omständigheterna.

Om jag "arbetade" Honey i munnen/med hacket på det sättet, skulle hon låsa sig och/eller kasta av mig, damen finner sig i mycket men inte att man sliter och drar i tyglarna... :cool:

Angående koppling till islandshäst, finns det minst lika mycket fördomar där som mot ridtravare o.s.v. Och pssst..: rötägg finns överallt ;)

kl.

Är det någon som kan länka till en fim där hästen blir sågad i munnen? Försåtr vad ni menar men skulle gärna vilja se det i praktiken. Och nej, jag skulle aldrig få för mig att såga. Jag rider inte med bett, bara med halsring.
Tack

Man ska absolut inte "såga ner hästen på tygel eller i munnen". Man ska rida med ett stadigt och ledande tygel tag och inte vara hård i händerna för då blir hästen garanterat hård i munnen efter ett tag. Det är nog inte så skönt att bli sågad i munnen, tänk er själva om någon gjorde desamma på er.

Det är flera som "sågar" på min ridskola. Och tyvärr tycker ridläraren att det ser bra ut fast att hästen svänger med huvudet till höger och vänster. Det ser verkligen varken bra eller proffsigt ut. Till slut så tvingas ju hästen att böja på halsen och då är ridläraren nöjd. De som rider i special dressyr-gruppen har hamnat där fast att de sågar väldigt mycket men till slut blir det ju ett "bra" resultat. :mad:

Det är flera som "sågar" på min ridskola. Och tyvärr tycker ridläraren att det ser bra ut fast att hästen svänger med huvudet till höger och vänster. Det ser verkligen varken bra eller proffsigt ut. Till slut så tvingas ju hästen att böja på halsen och då är ridläraren nöjd. De som rider i special dressyr-gruppen har hamnat där fast att de sågar väldigt mycket men till slut blir det ju ett "bra" resultat. :mad:

Så är det på min ridskola oxå :mad: En tjej i min ridgrupp sågade så j*vla mkt att hästarna tillslut stannade och började stegra eller kasta sig bakåt. Och hon förstod inte vrf hästen gjorde så utan satt bara där som ett stort frågetecken. När hon tillslut fick dom att gå framåt, började hon igen med sågningen och samma visa upp repades om och om igen. Ridläraren sa aldrig till henne.
Och jag var så jedrans förbannad efter varenda lektion, tyckte sååå synd om hästarna. Som tur är har hon slutat nu.

i den riktiga hästvärlden kallas det att arbeta hästen i munnen :crazy:

Man får väl hoppas att intresset för killar eller nåt, snart tar död på hästintresset hos "Anonym".

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 929
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama