Arbeta häst med puls?

akleja

Trådstartare
Hej,
Jag tar hand om ett halvblodssto ett par gånger i veckan som är oskodd. Ibland känner jag puls i vänster fram - oftast knappt märkbart men ibland lite kraftigare. Då brukar jag arbeta henne från marken alt. vila henne om pulsen är kraftig. Hon visar inga tecken på smärta, är snäll att sadla och tråcklar glatt in huvudet i tränset. Men hon kan ju trots det ha ont och vara van vid smärtan.

Hon har varit oskodd i många år, efter vad jag förstår anser ägaren att hon får sämre hovar av att vara skodd. Hade det varit min häst hade jag slagit på skor.

Hur resonerar ni när det gäller arbete och puls? Tacksam för synpunkter!

Sv: Arbeta häst med puls?

Hej! Jag personligen skulle inte göra något med hästen då den har puls, det är ju en signal på något. Har själv ett fullblod som inte kan vara utan skor.

En häst som har förstärkt puls mår ju inte bra oavsett om den visar på andra sätt att den har ont eller inte. Hade någon av mina fått förstärkt puls så hade jag behandlat dem som fånghästar. Dvs. jag hade ställt dem på en djup bädd av kutterspån och ringt ut veterinären så att de får smärtstillande och den vård de behöver.
Att hålla på och arbeta en häst med sådana symptom är ju inte alls okej och det är verkligen inte okej att hästen inte skos när den bevisligen behöver skor. Om du inte kan påverka så att hästen blir skodd så är mitt råd att söka upp en annan häst att vara hos.

Tack för era svar! Jag ska göra ett nytt försök och prata med ägaren om skor. Ett problem är att hästen arbetas lika mycket oavsett om jag har henne eller inte. Men att säga 'nej tack' kan ju vara en signal och jag vill inte fortsätta med det här längre.

Hej!

Jag har en "hovhäst". När hon pulsar går vi max på promenad. När hon är felskodd har hon svag puls hela tiden, senaste 1.5 månaderna har benen varit underbart smala och opulsiga, vi har bytt hovslagare :-)

Jag hade testat med skor om jag haft möjlighet (om jag var du alltså).

/Lavinia

Ja jag hade oerhört gärna sett att den här hästen fick ett par framskor - alternativt verkades ofta och lite. Det skulle nog fungera också men då fick det nog inte gå mer än 2-3 veckor mellan verkningarna. Så det finns saker att göra men det är ju inte min häst. Jag har mina hästar i samma stall så jag se henne dagligen och har ridit henne av och till, så jag har lite svårt att bara glömma bort det hela. Nu efter ett par dagars vila är hon ok, fast jobbades hon kom nog pulsen tillbaka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka