Arbeta från marken *långt*

H

Helen Thelin

Jag har precis köpt en 7årig valack med överskottsenergi så det räcker och blir över.
Han kom till mig i torsdags och har kommit till ro förvånadsvärt fort, sov redan natten mellan fre och lör och sov riktigt tungt. Han kommer JÄTTE bra överens med hästarna i hagen och trivs kanon.
Det som är, är att han inte alls vill gå från hagen, och saknar sina kompisar JÄTTE mycket och står och gnäggar massor efter dem.
Han har fått en spark på hö bak och vid sårtvätten igår stressade han upp sig så att jag valde att ställa in honom i boxen för att få still på honom, han vände tvärt om och sprang rakt över mig så jag flög runt och landade på rumpan, han sprang iväg (bara ett par meter eftersom det är inhängnat precis utanför och hagen ligger precis utanför boxen) jag gjorde mig inte direkt illa (märkte när jag kom hem att jag fått ett stort blåmärke på insidan av låret) och jag fick tar på honom och till slut lyckades vi tvätta rent såret och få ut honom i hagen. När vi la på täcket på honom så stod han prick stilla eftersom han visste att han skulle få gå ut i hagen.
Det som är, är att jag vill börja jobba med honom från marken så att han blir av med massa överskottsenergi innan jag sitter upp på honom. Det är nämligen så att han har ett rätt stor flyktbeteende och kan vända tvärt om när man är ute och rider. Dessutom så har jag ingen bra sadel till honom, fick med en som den tidigare ägaren kallade en nödlösning men som hon påstod att han ändå kunde ha ett tag innan jag köpt en ny. Jag har inte själv tittat hur den sitter men känner mig rätt skeptisk till att använda den. Därför vill jag helst rida barbacka på honom, men inte förens han blivit av med lite överskottsenergi och inte förens han blivit lite tryggare i mig och i sitt nya hem och alla nya rutiner.
Stallet han står i ligger mitt ute i skogen och det är bäcksvart där omkvällarna, därför är det svårt att gå ut och ta promenader. Vi har en liten volt som ligger precis bredvid hagen som jag kan arbeta honom i från marken, och där får jag väll börja med att sitta upp barbacka de första gångerna.
Till det jag behöver hjälp med, jag skulle vilja ha lite tips och råd om hur jag kan arbeta honom från marken utan att han blir uttråkad. Han är inte i kondition och därför måste vi börja lite lätt. Longeringen har gått bra och han är jätte duktig, jagh ar tyvärr inga tömmar eller gjord, dessutom är jag helt katastrofal på tömkörning.
Men som sagt, jag behöver tips på hur jag kan träna honom från marken förutom att bara longera honom för jag vill inte tråka ut honom utan ha en allsidig träning för honom så att han får tänka med lilla huvudet eftersom han är så understimulerad. Tyvärr så har vi inga bommar eller så att tillgå på den här volten precis vid stallet, och med tanke på att han inte är riktigt trygg i sig själv eller mig så tror jag att det är, just nu, en mindre omöjlighet att få med mig honom till ridhuset.

Hoppas någon har några bra tipps.....

Fråga heldre en gång för mycket än en gång för lite.......
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

Som du säger, han måste bli tryggare med dig och inse att du är hans flockledare. Som det är nu har han sökt sin trycgghet i hästflocken och du är mest ett störande inslag... Du ska öva ledarskapsövningar, se till att du har ordentligt med tid när du övar. Sök här på buke så kan du få massa tips. Ägna dig åt honom massor borsta greja, ge honom tid att förstå att det är du som är viktig. Kan ta tid men ge dig inte. Sen kan du kanske se om du kan ta ut honom tillsammans med en kompis och en annan häst så han inte är ensam när du grejar i början. Lycka till:)
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

Hej Helen!

Först och främst, grattis till din nya häst!! Och sen vill jag bara ge lite credit till dig eftersom du väljer att jobba från marken innan du sitter upp på honom, det bäddar för en bättre relation mellan er!

Det finns massor med nyttiga ledarskapsövningar som du kan göra med din häst, nyttiga eftersom de ger psykisk stimulans för hästen (=den får tänka, vilket tröttar ut mer än fysisk motion) plus att din och hans relation kommer att bli bättre. Utifrån hur du beskrev hans beteende så låter det ju onekligen som att han anser sig högre i rang än dig. Det är inte konstigt iom att ni inte känner varann så väl och du inte har visat honom att det är motsatsen som gäller...

En förklaring kanske är på sin plats här. Det är nämligen som så att hästar etablerar rangordning genom att flytta på varandra. Den häst som flyttar en annan individ uppfattas som ranghög, medan den som flyttas på uppfattas som ranglåg. Eftersom hästarna bara har sitt kroppsspråk att komminicera med så beter dig sig likadant i umgänget med oss människor, och om vi låter oss flyttas på så uppfattas vi av hästen som lägre i rang. Och en ranghög häst protesterar av princip mot alla initiativ som kommer från en ranglåg individ. Med detta i åtanke så förstår man ju vad det innebär för ens egen relation med sin häst i de fall hästen uppfattar sig som högre i rang än man själv... Man får problem med protester från hästen i de situationer där man kräver nånting av den. Onödigt, eftersom det är relativt enkelt att förekomma detta.

Jag har massor med bra tips på övningar som du kan göra, men de tillhör mer kategorin NH, så om jag skriver dem här blir det nog inte så bra. Om du vill kan jag skicka ett privatmeddelande till dig?!
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

Om du vill kan jag skicka ett privatmeddelande till dig?!

Skicka jätte jätte gärna massa bra tips!
Jag visste att jag köpte en häst med ett flyktbeteende men inte en häst som hade de här beteendet riktigt. Men det ska ju tilläggas att jag vet att de säkert kommer lugna ner sig när vi lärt känna varandra och vi kan känna oss tryggare med varandra. Men iaf så blev jag helt tagen på sängen av han beteende och kände mig helt handlingsförlamad eftersom jag absolut inte räknat med det. Men jag tycker som sagt att det är bättre att fråga sig fram och få hjälp, och det vill jag verkligen ha, för den här hästen är helt sjukt underbar och jag tror att om jag bara kan få bukt med det här, och få honom att lita på mig och förstå att det är jag som bestämmer så kommer jag ha världens bästa häst.

Jag har funderat på, redan innan jag tog hem honom, eller ens bestämt mig för att köpa just honom, att ta hem en NH tränare som kan hjälpa mig att lära känna hans beteende bättre och få oss att ha en bättre kommunikation. Jag har fått en (tydligen) jätte bra NH tränare rekomenderad och skulle tycka det var jätte bra att få lära mig lite, och nu behöver ju uppenbarligen min häst träning också.

Men som sagt, du får mer än jätte gärna skicka MASSA tips, tack så mycket! :bow: :bow:
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

Det du beskriver är normalt, för en häst på ett nytt ställe - den blir bunden till flock kompisarna i början då den inte känner något annat att förlita sig till.

med tanke på att du haft hästen 4 dagar skulle jag faktiskt låta den vara ifred lite med sin nya flock. hantera den när den ändå ska tas in och ut osv - däremellan, låt den slå sig till ro och lära känna dig succesivt. Tycker jag ser alltförmånga problem i trådar här på Buke bla. som helt härstammar från att folk har för bråttom och vill börja rida/träna sina hästar innan de fått landa och känna igen sin omgivning och sin nya hanterare osv. Onödiga problem att skaffa sig med andra ord.

lycka till.
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

Jag förstår vad du menar.
Däremot så behöver den häst hästen stimulera sitt lilla huvud, men de jag pratar om nu är bara för att få kontakt med min häst och inga större krav, endast skritt trav och halt till att börja med.
Men det känns ändå skönt att höra att det är helt normalt och jag ska ta det lungt med honom och inte pressa honom.

Tack
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

Jag förstår vad du menar.
Däremot så behöver den häst hästen stimulera sitt lilla huvud, men de jag pratar om nu är bara för att få kontakt med min häst och inga större krav, endast skritt trav och halt till att börja med.
Men det känns ändå skönt att höra att det är helt normalt och jag ska ta det lungt med honom och inte pressa honom.

Tack

Jag tvivlar på att en häst på nytt ställe sen fyra dagar får SÅ otillräckligt med stimulans att den behöver massor med extra aktivitet/hantering. Det du tolkar som understimulans är kanske snarare oro över att inte få fokusera på att landa och det nya, när saker krävs av honom av en ägare han inte känner en. Kompisarna i hagen lockar - det är stimulansen just nu, och att hitta trygghet i den nya omgivningen. så tänker jag. Därför blir han stissig och orolig och som du beskriver springer ner dig i farten. Inte tecken på att han behöver stimuleras/hanteras mera - snarare tvärt om - få vara ifred mera med kompisarna tills saker stabiliserat sig för honom.
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

Jag förstår precis vad du menar, men han har inte arbetat på ett bra tag nu, inte heller hos gamla ägaren. Han har massor med energi och tom vet. på kliniken uttryckte sig med "Oj, den här hästen behöver ridas" Visst kan jag förstå att jag kanske inte ska ha så bråttom och börja med allt NU på stört. Utan de jag ville ha tips om var ju övningar jag kan arbeta med honom från marken för att sätta igång honom och lära känna honom och hur det är att arbeta med honom. Även om det inte betyder att gör den nu eller om två månader eller om 2 år.
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

hmm vet hur det är min 5 åriga vallack kom till mig för 3 månaders sen. Då va han precis sådär travade ut i hagen, stog å skrek som bara den på gången plöjde över mig osv.
Vet inte om min strategi va rätt men ja gav mig tusan på att han skulle lära sig att de räckte som mig som sällskap..så ja borsta, prata massor me honom osv, nu står han själv utan problem på gången, han skriker inte heller om ja rider ut själv ( i början kunde ja knappt gå av stallplan) så ja tror me sunt förnuft och tålamod så går de mesta :D nu uppskattar haan nästan oss mer än hästkompisarna :smirk:

Lycka till!
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

igår när jag var i stallet så var han sitt gamla vanliga jag och var den teddyn jag köpte. hur söt som helst.



ingen som har tips med övningar från marken?
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

jag fick hem mina två valacker (7 och 8år) för ungefär en månad sen nu.
jag började med att de fick ta det lugnt i några dagar.bara gå i sin nya hage och förstår att,aha det är här vi ska bo nu.
sen började jag gå ut med dem i miljön runtomkring först kanske en halvtimme och sen längre och längre sträckor.
detta gjorde jag för att det skulle vara bekanta med platsen och inte känna sig lika osäkra när vi skulle börja rida senare.jag visar dem att det inte är någon osäker miljö och att de kan lita på mig.
detta plus myycket pyssel i stallet,borsta,klappa,bara stå och prata har lett till en redan mycket bra relation mellan oss!nu har vi börjat skritta ut uppsutten och tömköra och de är coollugna båda två.
jag känner verkligen att de har tillit till mig.

kan tillägga att jag är i samma situation som dig,jag fick med en "nödlösningssadel" från ägaren men som jag inte vill använda för jag tycker inte att den verkar ligga så bra ( är jättedålig på sadlar) och då hellre rider barback så länge.

jag är övertygad om att du och din häst kommer finna varandra ha bara tålamod,vissa tar det lägre tid för än andra.
lycka till och det är kanon att fråga om hjälp!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arbeta från marken *långt*

Jag har precis köpt en 7årig valack med överskottsenergi så det räcker och blir över.
Han kom till mig i torsdags och har kommit till ro förvånadsvärt fort, sov redan natten mellan fre och lör och sov riktigt tungt. Han kommer JÄTTE bra överens med hästarna i hagen och trivs kanon.
Det som är, är att han inte alls vill gå från hagen, och saknar sina kompisar JÄTTE mycket och står och gnäggar massor efter dem.
Han har fått en spark på hö bak och vid sårtvätten igår stressade han upp sig så att jag valde att ställa in honom i boxen för att få still på honom, han vände tvärt om och sprang rakt över mig så jag flög runt och landade på rumpan, han sprang iväg (bara ett par meter eftersom det är inhängnat precis utanför och hagen ligger precis utanför boxen) jag gjorde mig inte direkt illa (märkte när jag kom hem att jag fått ett stort blåmärke på insidan av låret) och jag fick tar på honom och till slut lyckades vi tvätta rent såret och få ut honom i hagen. När vi la på täcket på honom så stod han prick stilla eftersom han visste att han skulle få gå ut i hagen.
Det som är, är att jag vill börja jobba med honom från marken så att han blir av med massa överskottsenergi innan jag sitter upp på honom. Det är nämligen så att han har ett rätt stor flyktbeteende och kan vända tvärt om när man är ute och rider. Dessutom så har jag ingen bra sadel till honom, fick med en som den tidigare ägaren kallade en nödlösning men som hon påstod att han ändå kunde ha ett tag innan jag köpt en ny. Jag har inte själv tittat hur den sitter men känner mig rätt skeptisk till att använda den. Därför vill jag helst rida barbacka på honom, men inte förens han blivit av med lite överskottsenergi och inte förens han blivit lite tryggare i mig och i sitt nya hem och alla nya rutiner.
Stallet han står i ligger mitt ute i skogen och det är bäcksvart där omkvällarna, därför är det svårt att gå ut och ta promenader. Vi har en liten volt som ligger precis bredvid hagen som jag kan arbeta honom i från marken, och där får jag väll börja med att sitta upp barbacka de första gångerna.
Till det jag behöver hjälp med, jag skulle vilja ha lite tips och råd om hur jag kan arbeta honom från marken utan att han blir uttråkad. Han är inte i kondition och därför måste vi börja lite lätt. Longeringen har gått bra och han är jätte duktig, jagh ar tyvärr inga tömmar eller gjord, dessutom är jag helt katastrofal på tömkörning.
Men som sagt, jag behöver tips på hur jag kan träna honom från marken förutom att bara longera honom för jag vill inte tråka ut honom utan ha en allsidig träning för honom så att han får tänka med lilla huvudet eftersom han är så understimulerad. Tyvärr så har vi inga bommar eller så att tillgå på den här volten precis vid stallet, och med tanke på att han inte är riktigt trygg i sig själv eller mig så tror jag att det är, just nu, en mindre omöjlighet att få med mig honom till ridhuset.

Hoppas någon har några bra tipps.....

Fråga heldre en gång för mycket än en gång för lite.......

Hästar har olika lätt att anpassa sej till nya miljöer o människor. Vissa blir helt otrygga och upp och nervända av osäkerhet första tiden, andra tar det med ro. Det beror på vilken grad av självsäkerhet o rang hästen själv har. Vissa har så enormt självförtoende att de är sig själva helt nog och tar för givet att allt blir bra, vart de än kommer. (De har ju sig själva med:angel: )

Men din häst är inte sån. Den behöver nog landa som du redan fått råd om. Den behöver veta var den bor och vilka det är som den har omkring sig nu. Helt naturligt.

Sen kan vet mycket väl ha rätt att den behöver ridas om den har stått. Varför har den gjort det? Hade förra ägaren problem med den eller är det skador? Överenergin i kombination med osäkerhet på nya stället kan ge extra problem.

Men som det är nu kan du lika väl vänta några dagar och låta den landa och sen börja. Jag skulle inte vänta för länge med att rida sen, men det är jag det. Vet att en del här väntar i månader:confused:

Däremot skulle jag först tömköra och se till att kunna arbeta ordentligt så att den är lite avslappnad när du sätter dej på den i början. OCh ha medhjälpare för säkerhetsskull i närheten. Om den är riktigt stissig fortfarande och du känner dej osäker så låt nån leda den och ha den i lina en stund tills du ser vad som händer. För din egen trygghet. Skulle inte heller sätta mej barbacka om inte hästen är lugn, förr hade jag nog klarat det ena och det andra barbacka det skulle jag inte lita på att jag gör idag...men jag vet ju inte hur säker du är?

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arbeta från marken *långt*

Det som är, är att apollo är väldigt ranghög mot människor.... Enligt gamla ägaren så var han även det mot andra hästar men hos oss så är han iaf inte högst i rang och har nog inte ens vart i närheten av att börja slåss om titeln. Men han är faktiskt välldigt stark i psyket, han kom till ro fort och sov snabbt om nätterna, han lät hästarna komma och snosa på honom utan att säga ett ljud första gången de vart tillsammans i hagen. Men som sagt, problemet är att han är ranghög mot mig och mindre gärna lyssnar på mig, och det är ju ett problem jag försöker lösa, men det är inte så lätt alla gånger. Han försöker flytta på mig i boxen, han är aldrig nära att göra illa mig men han markerar hela tiden att han flyttar på mig, och kan "trycka in" mig i sidan på boxen, bara för att visa. Det har blivit bättre, och nu kan jag flytta på honom utan att han sätter sig helt mot, men vi har fortfarande en lång väg att gå. Ska ta ut en NH tränare som kan hjälpa mig att träna ledarskap, problemet är just nu att efter att precis köpt häst och allt där till så ekar de i kassan.

Ang sadeln så bad jag en i stallet att kolla på den och han sa att den var helt duglig till att skritta i iaf och jag har en annan sadel också på gång nu som jag ska titta på. Jag var iaf ute och skrittade med honom i lördags och i söndags och oj vad han tyckte det var roligt :) I lördags var han en buse och ville inte bli fångad i hagen, men de gick rätt bra tillslut. I söndags var han också lite motvillig men han visste väll att chansen fanns att vi skulle ut och gå :)

Anledningen till att han stått hon gamla ägaren är för att hon sa att han hade ett stort flyktbeteende och kunde sno runt, inte sticka men sno runt, det hade gjort att hon hade åkt i backen flera gånger och helt enkelt blivit rädd för att rida honom. De två gångerna jag vart ute med honom har han inte visat något som helst av detta beteende, men jag har ju inte vart ute spec mycket heller.

Nej jag tror att jag och herr Apollo behöver ta hjälp av en bra tränare så lillplutten kan fatta att jag bestämmer och att han kan lita på mig :)
 
Sv: Arbeta från marken *långt*

tänk vad lite skritt kan göra för en ostimulerad häst.:angel:
igår stod han fromm som ett lamm och väntade på att allt skulle bli klart så att vi äntligen kunde komma iväg. HUR snäll och duktig som helst.
fast man ska väll inte förblindas, han samlar kanske upp för att explodera ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Stekspaden
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp