Arabsto med melanom.. avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Alkemisten
  • Startdatum Startdatum
A

Alkemisten

Hejsan,

Jag har fått tillfälle att köpa ett arabsto (shagya) som är 20 år, hon verkar fin men har lite melanom. Jag hade tänkt ta ett föl på henne men undrar om det är dumt med tanke på att hon har melanom. Ni som kan spelar det någon roll för fölet om stot har melanom?

Hälsningar

Alkemisten

Sv: Arabsto med melanom.. avel?

Enligt min veterinär bör man inte avla på ston med inkar eller melanom, men det är naturligtvis upp till var och en och det finns nog många som har gjort så utan problem. Enligt honom finns det dock en risk för nedärvning.

Melanom är väl kopplat till skimmelanlaget, om jag inte har fel. Avlar man på en skimmel har man ju minst 50% chans att fölet också blir skimmel, och därmed får större risk för melanom. Eller?

Jag har ett sto som har melanom och hon har fatt 8 avkommor som alla ar lyckade. Jag fragad faktiskt veterinaren en gang om detta och han menade pa att det inte ar nagon fara.
Sedan ar det ju inte bara skimlar som har melanom, det kan handa vilken farg som helst.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka