Arabiskt fullblod Träning/Hantering

linafina

Trådstartare
Hejsan

Det är så att jag har funderat på att köpa mig en egen häst nu efter att ha tröttnat på att träna hästar åt andra.

Jag har ett arabiskt fullblods föl på gång som jag kanske ska köpa.

Givetvis dyker det upp en del frågor som jag kanske kan få svar på här.

Hur börjar ni träningen med dessa små föl? Vad tränar ni? När börjar ni rida in? Vad ska man tänka på när det gäller dessa arabiska fullblod? Någon som kan berätta lite om uppfostran av ett arabiskt fullblodsföl.

Själv har jag tränat fullblodsgaloppörer och travhästar men det är ganska annorlunda med träningen på olika hästar/raser.

Jag har tränat hästar i många år men det känns annorlunda med just denna rasen.

Har ni tips att komma med till mig så tackar jag för det.

Senast ändrad:
Sv: Arabiskt fullblod Träning/Hantering

Lita på din magkänsla och följ den, är mitt bästa råd. Jag har inte erfarenhet av andra raser, men jag tror inte araber är speciellt mycket annorlunda än andra hästraser att uppfostra. Möjligtvis kan jag tycka att det som kan skilja är att araber är otroligt lättlärda, lyhörda och samarbetsvilliga, men det är ju ingen nackdel precis... :rofl: Jag har själv tre föl nu som är 6-7 månader. Jag behandlar dem helt enkelt som vuxna hästar. Jag tar för givet att de ska uppföra sig och att man ska kunna göra det man vill med dem, men jag tar det lugnare och är mer lyhörd för deras reaktioner själv. Det fungerar alldeles utmärkt. Skicka mig gärna ett PM om du vill bolla tankar och idéer.

Carina
www.silverarabians.com

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 536
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar