Arabhingstar!!

Sv: Arabhingstar!!

Ja varför inte?
Varför är det svårare att göra det vid 15 +?
Vart ligger problemet annat än att hingsten redan har ett antal avkommor?

Nu var inte min undran detta med om man skall eller inte skall använda oröntgad hingst utan mer hur det kan komma sig att oröntgade hingstar godkänns inom angloaveln.

Två svenskstationerade hingstar till som till 100 % lämnar skimlar är Emblemat PL och Top Flyte US. (Gomir och Luxor har tidigare nämnts.)

Med övriga skimmelhingstar får du till 50 % en skimmel. I fjol användes över 120 hingstar i avel, om vi antar att hälften av dessa är skimlar så ser du att du har många att välja mellan.

Studera också röntgenlistan där även avelsvärderingspoäng anges.
Samt ta gärna reda på hingstens meriter.

Av samma anledning som ASVH inte krävde röntgen på de äldre arabhingstarna. Röntgenkravet fanns inte när de fick sin licens.

En veterinär är betydligt mer lämpad att svara på detta om röntgen på äldre hingstar, jag föreslår att du kontaktar en veterinär som kan svara på dina frågor.

Här dras det höga växlar! :eek:

Inte behöver jag kontakta veterinär för att veta att det är precis lika jobbigt att dra en 15 årig kuse till ATG för röntgen som en 3 årig.

Inte heller behöver jag det för att veta att aktiva avelsdjur rekommenderas röntgen och att det kostar en mindre summa att få detta gjort.

Nu lägger jag inte mina egna värderingar som tyngd i detta ämne utan var mer intresserad av hur angloföreningen resonerar kring detta och jag tror jag fått reda på svaret.

en äldre häst kan ha dragit på sig förslitningar om den tex har tävlats hårt, ooch om bilderna ska bedömmas "på det sättet" så är det ju svårare med en äldre häst, för man vet inte om det har uppkommit för att de är gamla eller för att det är ärftligt och de alltid ha haft det där.

däremot tycker jag gott man kan röntga efter cystor, för de uppkommer ju inte med åldern.. men då får man som sagt ha lite överseende med andra förändringar....

Jag skulle aldrig välja en hingst som inte var röntgad.

KL.

En hingst jag siktat in mig på är Crown Prince e Salaa El Dine

Kika in honom =)

Jag förstår och kan köpa det resonemanget.

Cystor ska aldrig finnas.
Avvikelser i ben osv kan givetvis finnas men återigen är det ett fall för veterinären att göra en bedömning om.
Det finns ingen bra anledning egentligen att inte röntga sina avelsdjur.
Tycker jag kanske jag skall tillägga.

Om jag väljer att sätta min hingst som kan producera 100 talet avkommor och därigenom tjäna pengar så kan jag även lägga pengar på att röntga.
Tycker jag.

Jag kan förstå att ARAB hade dom gamla bedömningssystemen, omän det inte var en bra idè, men en förening som angloföreningen som tar in en "ny" hingst tycker jag visst kan stlla ett sådant krav.

Klarar man inte röntgen, klarar man inte kraven - alltså ingen avel!
Enkelt och knappast en förlust, så världen svämmar av bra beprövade hingstar.

Nu tycker jag om det jag sett av Luxor så ta det inte så.
Han har en dotter jag älskar.
Men faktum kvarstår.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka