Arabhingstar i avel?

neywaz

Trådstartare
Hur var det nu....vad krävs egentligen för att en arabhingst ska få användas i "allmän" avel, dvs betäcka främmande arabston? har för mig att det räcker med att betala in licensen så är saken biff...?

Denna undran eftersom jag vet om många arabhingstar som annonseras ut/används i avel men har då inte sett ett enda resultat från någon form av avelsvärdering etc, vissa har inte ens blivit utställda eller ngt.

Kanske är en dum fråga, men jag är inte så insatt i detta utan tycker det vore självklart att både hingsten och stoet ska prestera innan de avlas på.

Någon? Cesam? ;)

Camilla

Sv: Arabhingstar i avel?

Jodå, den måste avelsvärderas för att få betäcka främmande ston. Egna går däremot att betäcka ändå. Fast låter man bli att registrera avkomman går ju allt, förstås... Är du säker på att de inte är avelsvärderade? Resultaten från de senaste årens avelsvärderingar finns på www.svehast.se. En del kanske talar tyst om resultaten om de inte var så lysande...

Carina på Silver Arabians

carinaso skrev:
Jodå, den måste avelsvärderas för att få betäcka främmande ston. Egna går däremot att betäcka ändå. Fast låter man bli att registrera avkomman går ju allt, förstås... Är du säker på att de inte är avelsvärderade? Resultaten från de senaste årens avelsvärderingar finns på www.svehast.se. En del kanske talar tyst om resultaten om de inte var så lysande...

Ja är helst säker, fast dessa hingstar är något äldre, över åtta år gamla. Jag hittar dels inga resultat på dessa någonstans och dels så känner jag vissa av ägarna som själva sagt att de inte är avelsvärderade men "godkända" för de har ju visats på utställning och fått 84 poäng t.ex. :crazy:

Förresten - om man då har en hingst på foder, kan man betäcka sina egna ston med denna då och få "gröna" papper eller måste man äga hingsten ifråga? Hingsten ifråga skall visas för avelsvärdering ev nästa år, men hinner inte det i år.

Tack för svaret carina på silver arabians ;) :D

Jag är ganska säker på att man måste äga den. Det kan även vara så att man inte behövde avelsvärdera förr utan att det räckte med utställningsmeriter, det vet jag inte. Carina på Cesam kanske tittar in här så småningom. Hon vet säkert. :)

Förresten, har du kollat på Helen S sida? Om du inte har adressen, så skicka mig ett PM.

neywaz skrev:
Hur var det nu....vad krävs egentligen för att en arabhingst ska få användas i "allmän" avel, dvs betäcka främmande arabston? har för mig att det räcker med att betala in licensen så är saken biff...?

Denna undran eftersom jag vet om många arabhingstar som annonseras ut/används i avel men har då inte sett ett enda resultat från någon form av avelsvärdering etc, vissa har inte ens blivit utställda eller ngt.

Kanske är en dum fråga, men jag är inte så insatt i detta utan tycker det vore självklart att både hingsten och stoet ska prestera innan de avlas på.

Någon? Cesam? ;)

Camilla

Så här är det....

För att använda egen hingst egna ston, måste hingsten vara veterinärt undersökt på godkänd klinik och godkänd samt röntgad avseende cystor i bakknäna.....Om röntgen har ju diskuterats dess vara eller icke vara i SAHF, men jag tror att detta krav finns kvar ännu....
Betäckningslicens för egna ston är 1250:- och är en livstidslicens. Den betalas in EN gång och gäller just den hingsten livet ut....

För att få verka i främmande avel, d.v.s. hingst hos hingsthållare/ägare A skall betäcka stoägare B, C, D o.s.v. ston, så gäller förutom kravet på veterinärundersökning enligt ovan
SAM att den SKA vara avelsvärderad enligt rasvisa bestämmelser (finns på www.svehast.se och det är en LÅNG läsning, så den lägger jag ej här!) av SH utsedd domarkollegium på Grevagården (gäller ännu, de nya EU-bestämmelserna om enbart häslobedömning har EJ gått igenom än......!!!). Denna avelsvärdering sker i mars varje år....I år den 19/3.
Där bedöms hästen exteriört och får en klassindelning där, samt att den skall avlägga ridprov och får en klassindelning där. Helst bör den ju få klass I i båda för att vara attraktiv för avel ö.h.t. enligt min åsikt.
Hingstar på 3 år kan få dispens ETT år på ridprovet, men måste då alltså återkomma pret därpå för NY exteriörbedömning samt avlägga ridprovet.
Betäckningslicens på 1500:- inbetals ÅRLIGEN för att få verka på främmande ston.
Språngrullan skall skötas noggrannt, givetvis!

SH's stoavgift erlägges per betäckt sto,m för araber är den på 200:-/sto och är en evagift som administreras av ARAB men går oavkortat till SH. Det är alltså inget hingstägaren behåller men h*n tar betalt av stoägaren.

Sköter man inte dessa åtagande kan ens hingst förbjudas användas i avel.

Tillhörande meriter i form av utställning (helst då Riks utställning minst) och någon form av bruksmerit (galopp, hoppning, dressyr, distans, western, körning o.s.v.) ökar ju chanserna för att hingsten skall vara mer attraktiv för aveln.

Avkommebedöming görs ännu så länge inte officiellt inom arabhästaveln. Något som en del saknar förstås.

Alla summor ovan är inkl. moms.

Och ja- tyvärr - finns det en del oseriösa hingstannonser, där man upplåter sin snälle, goe hingst till avel....Men hur det sedan ser ut med licenser, språngrullehantering, stoavgiftshantering, meriter och avelsvärdering blri man ibland mörkrädd att undra över....

Bäst för stoägaren är att 1) kolla med ARAB så att licens är betald eller 2) be att få se kvitto på inbet.
MEN nu är det så....att tidigare (när TJ fanns på ARAB's kontor) så var dte fullt tillåtet att betala licensen senast SAMMA dag FÖRSTA främmande sto fått sitt språng. Detta eftersom man inte kan garantera att man har främmande ston förräns de står på stallplan. Det är ju inte alla som har bokningsavgift t.ex. Vet dock ej hur det fungerar numera när SH sköter ARAB's kansli (tills vidare)......

mvh
Carina på Cesam Arabians

Nej, då måste Du lösa licens för främmande ston. Annars måste Du stå som ägare både till hingst OCH sto vid betäckningstillfället.

mvh
Carina

neywaz skrev:
Ja är helst säker, fast dessa hingstar är något äldre, över åtta år gamla. Jag hittar dels inga resultat på dessa någonstans och dels så känner jag vissa av ägarna som själva sagt att de inte är avelsvärderade men "godkända" för de har ju visats på utställning och fått 84 poäng t.ex. :crazy:

Om de är avelsvärderade enligt gamla systemet (kommer ej ihåg exakt årtal när det skiftade men det var på 90-talet nån gång)......så räckte det med utställningspoäng.....Därav att det finns äldre hingstar som inte har någon avelsvärderingklassindelning.
En del ifrågasätter naturligtvis detta och anser dessa hingstars avelsvärde vara av mindre värde, men man måste ju ta hansyn till att systment för avelsgodkännande varierat mycket för det Arabiska Fullblodet genom åren.
Tidigare fanns ju systmenet som man har på halvblodssidan med regelrätt premiering, men detta system var inte heller optimalt, precis som systmete som kom därefter med utställningspoäng är dåligt liksom nuvarande system inte heller är optimalt.

Hur man än vrider på det, så blir ingen fullt nöjd......

Idag kan ju en häst få klass II eller III på exteriöra biten men kan vara en formidabel ridhäst och få klass I på ridprovet, genast blir denna häst Klass I totalt om den fått klass II på ext. och klass I på ridpr. Likaså blir klass III ext. och klass I ridpr. en klass II totalt.
Vansinne!

Men härom kan man ju tvista och diskutera....och vissa menar att så länge stammen är godkänd av WAHO och den ej har några ärftliga defekter kan den ej exkluderas ur avel. Detta är WAHO's egna ord!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
Om de är avelsvärderade enligt gamla systemet (kommer ej ihåg exakt årtal när det skiftade men det var på 90-talet nån gång)......så räckte det med utställningspoäng.....Därav att det finns äldre hingstar som inte har någon avelsvärderingklassindelning.
En del ifrågasätter naturligtvis detta och anser dessa hingstars avelsvärde vara av mindre värde, men man måste ju ta hansyn till att systment för avelsgodkännande varierat mycket för det Arabiska Fullblodet genom åren.
Tidigare fanns ju systmenet som man har på halvblodssidan med regelrätt premiering, men detta system var inte heller optimalt, precis som systmete som kom därefter med utställningspoäng är dåligt liksom nuvarande system inte heller är optimalt.

Hur man än vrider på det, så blir ingen fullt nöjd......

Idag kan ju en häst få klass II eller III på exteriöra biten men kan vara en formidabel ridhäst och få klass I på ridprovet, genast blir denna häst Klass I totalt om den fått klass II på ext. och klass I på ridpr. Likaså blir klass III ext. och klass I ridpr. en klass II totalt.
Vansinne!

Men härom kan man ju tvista och diskutera....och vissa menar att så länge stammen är godkänd av WAHO och den ej har några ärftliga defekter kan den ej exkluderas ur avel. Detta är WAHO's egna ord!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Vår hingst avelsvärderades -92, då behövdes inga resultat alls, det var endast att åka till ATGkliniken och visa honom där för veterinärundersökning.
England och Usa har ju bara en sån enkel avelsvärdering, hur är det med andra länder? Nån som vet?

vad jag hörde av en som höll på med araber var att dte inte alls var svårt att få en arabhingst godkänd. Och att dom inte var lika hårda som med typ Sv hbl.
Stämmer det??

Betalar ni dubbla licensavgifter!?!En livstidslicens plus den andre årligen?

Har varit inne och kollat en del avelsvärderade arabhingstar-hua vilken skrämmande dålig exteriörspoäng en del har fått!

Ja, jag tycker det är pinsamt om jag får säga min mening. Gissa varför jag väljer att importera semin...

crazy skrev:
Betalar ni dubbla licensavgifter!?!En livstidslicens plus den andre årligen?

Har varit inne och kollat en del avelsvärderade arabhingstar-hua vilken skrämmande dålig exteriörspoäng en del har fått!

Ja, det kan man säga att man betalar dubbla licensavgifter. En del hingstar kommer ju inte längre än att de används till ägarens egna ston.

Och som det har varit tidigare löser man bet. licensen för främmande sto när 1:a främmande stoet står på stallplan. Det finns ju tyvärr en del stoägare som bokar och sedan inte kommer.....

Därför finns det också den del hingstägare som tar ut bokningsavgift, som skall vara erlagd INNAN stoet kommer och som är lite garanti för hingstägaren att stoet kommer....

Ja både exteriörpoängen och ridprovspoängen är skrämmande många gånger..... :( Och ridprovet är det allra enklaste man kan tänka sig...skritt, trav, galopp, ryggning, av- + uppsittning.....
Men sedan finns det en och annan stjärna...ibland....
Jag personligen är superkräsen när det gåller hingst..... :crazy:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Nej det beror ju på hur manmenar med svårt och svårt...
ALLA arabhingstar blir ju avelsvärderade OM de inte fallit bort veterinärt.......
Detta eftersom vi har WAHO (World Arabian Horse Oragnization) som paraplyorgan och som har bestämt att INGEN arabhäst kan exkluderas ur avel om stammen är godkänd, den är reg. och den ej har några allvarliga exteriöra fel eller ärftliga defekter......
Rätt eller fel, kan ju diskuteras. Inom arabhästrasen finns ju flera olika typer inom typen, sedan är det en smaksak vilken typ man personligen föredrar.

På avelsvärderingen delas hingstarna in in avelsvärderingsklass såväl exteriört som ridprovsmässigt (bara man inte kallar det bruksprov - huvva!)
Klass I exteriört och ridprovsmässigt är ju det man eftersträvar och dessa hingstar blir ju mer attraktiva avelsmässigt.
MEN de måste även ha meriter inom någon form av "bruksgren" OCH även utställning anser jag....

Tyvärr ser man ofta annonser - som jag säkert sagt nån gång - att hingstar (araber) utannoseras till avel för att de är godkända....De är "bara" AVELSVÄRDERADE!!!! Och de kan ha hamnat i både klass II, III eller IV......huvva........

mvh
Carina på Cesam Arabians

Ja, som sagt var...systemen har varit olika genom åren och dess fördelar och nackdelar diskuteras ivrigt.....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
Nej det beror ju på hur manmenar med svårt och svårt...
ALLA arabhingstar blir ju avelsvärderade OM de inte fallit bort veterinärt.......
Detta eftersom vi har WAHO (World Arabian Horse Oragnization) som paraplyorgan och som har bestämt att INGEN arabhäst kan exkluderas ur avel om stammen är godkänd, den är reg. och den ej har några allvarliga exteriöra fel eller ärftliga defekter......
Rätt eller fel, kan ju diskuteras. Inom arabhästrasen finns ju flera olika typer inom typen, sedan är det en smaksak vilken typ man personligen föredrar.

På avelsvärderingen delas hingstarna in in avelsvärderingsklass såväl exteriört som ridprovsmässigt (bara man inte kallar det bruksprov - huvva!)
Klass I exteriört och ridprovsmässigt är ju det man eftersträvar och dessa hingstar blir ju mer attraktiva avelsmässigt.
MEN de måste även ha meriter inom någon form av "bruksgren" OCH även utställning anser jag....

Tyvärr ser man ofta annonser - som jag säkert sagt nån gång - att hingstar (araber) utannoseras till avel för att de är godkända....De är "bara" AVELSVÄRDERADE!!!! Och de kan ha hamnat i både klass II, III eller IV......huvva........

mvh
Carina på Cesam Arabians
Om en hingst har klass 3el.klass4 kan den då "jobba"upp sig till en högre klass som t.e.x. welsharna kan. Vad krävs då?

åke skrev:
Om en hingst har klass 3el.klass4 kan den då "jobba"upp sig till en högre klass som t.e.x. welsharna kan. Vad krävs då?
Njae.....Man KAN ju visa på avelsvärdering gång på gång på gång i hopp om att få bättre exteriörpoäng och/eller ridprovspoäng....
Finns ju några som provat...utan större resultat.
Sedan KAN det också vara så att en 3 åring t.ex. visas som 3 åring, men gör inget ridprov, då får den hingsten en exteriörpoäng, men måste då visas åter en gång till exteriört OCH med ridprov. Helst året därpå, men en del väntar lite längre....
Kanske KAN exteriörpoängen bli något bättre då jfr. med vad den fick vid första tillfället.
Men den sannolikheten är nog ganska minimal...Har inte sett någon hingst som "lyckats" ännu....

mvh
Carina

Cesam skrev:
Njae.....Man KAN ju visa på avelsvärdering gång på gång på gång i hopp om att få bättre exteriörpoäng och/eller ridprovspoäng....
Finns ju några som provat...utan större resultat.
Sedan KAN det också vara så att en 3 åring t.ex. visas som 3 åring, men gör inget ridprov, då får den hingsten en exteriörpoäng, men måste då visas åter en gång till exteriört OCH med ridprov. Helst året därpå, men en del väntar lite längre....
Kanske KAN exteriörpoängen bli något bättre då jfr. med vad den fick vid första tillfället.
Men den sannolikheten är nog ganska minimal...Har inte sett någon hingst som "lyckats" ännu....

mvh
Carina
Ok. Tack för ett bra svar. Där kan man inte säga att"trägen vinner"..........

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka