Sv: Arabhingstar i avel?
neywaz skrev:
Hur var det nu....vad krävs egentligen för att en arabhingst ska få användas i "allmän" avel, dvs betäcka främmande arabston? har för mig att det räcker med att betala in licensen så är saken biff...?
Denna undran eftersom jag vet om många arabhingstar som annonseras ut/används i avel men har då inte sett ett enda resultat från någon form av avelsvärdering etc, vissa har inte ens blivit utställda eller ngt.
Kanske är en dum fråga, men jag är inte så insatt i detta utan tycker det vore självklart att både hingsten och stoet ska prestera innan de avlas på.
Någon? Cesam?
Camilla
Så här är det....
För att använda
egen hingst på
egna ston,
måste hingsten vara veterinärt undersökt på godkänd klinik och godkänd samt röntgad avseende cystor i bakknäna.....Om röntgen har ju diskuterats dess vara eller icke vara i SAHF, men jag tror att detta krav finns kvar ännu....
Betäckningslicens för egna ston är 1250:- och är en livstidslicens. Den betalas in EN gång och gäller just den hingsten livet ut....
För att få verka i främmande avel, d.v.s. hingst hos hingsthållare/ägare A skall betäcka stoägare B, C, D o.s.v. ston, så gäller förutom kravet på veterinärundersökning enligt ovan
SAM att den SKA vara avelsvärderad enligt rasvisa bestämmelser (finns på
www.svehast.se och det är en LÅNG läsning, så den lägger jag ej här!) av SH utsedd domarkollegium på Grevagården (gäller ännu, de nya EU-bestämmelserna om enbart häslobedömning har EJ gått igenom än......!!!). Denna avelsvärdering sker i mars varje år....I år den 19/3.
Där bedöms hästen exteriört och får en klassindelning där, samt att den skall avlägga ridprov och får en klassindelning där. Helst bör den ju få klass I i båda för att vara attraktiv för avel ö.h.t. enligt min åsikt.
Hingstar på 3 år kan få dispens ETT år på ridprovet, men måste då alltså återkomma pret därpå för NY exteriörbedömning samt avlägga ridprovet.
Betäckningslicens på 1500:- inbetals ÅRLIGEN för att få verka på främmande ston.
Språngrullan skall skötas noggrannt, givetvis!
SH's stoavgift erlägges per betäckt sto,m för araber är den på 200:-/sto och är en evagift som administreras av ARAB men går oavkortat till SH. Det är alltså inget hingstägaren behåller men h*n tar betalt av stoägaren.
Sköter man inte dessa åtagande kan ens hingst förbjudas användas i avel.
Tillhörande meriter i form av utställning (helst då Riks utställning minst) och någon form av bruksmerit (galopp, hoppning, dressyr, distans, western, körning o.s.v.) ökar ju chanserna för att hingsten skall vara mer attraktiv för aveln.
Avkommebedöming görs ännu så länge inte officiellt inom arabhästaveln. Något som en del saknar förstås.
Alla summor ovan är inkl. moms.
Och ja- tyvärr - finns det en del oseriösa hingstannonser, där man upplåter sin snälle, goe hingst till avel....Men hur det sedan ser ut med licenser, språngrullehantering, stoavgiftshantering, meriter och avelsvärdering blri man ibland mörkrädd att undra över....
Bäst för stoägaren är att 1) kolla med ARAB så att licens är betald eller 2) be att få se kvitto på inbet.
MEN nu är det så....att tidigare (när TJ fanns på ARAB's kontor) så var dte fullt tillåtet att betala licensen senast SAMMA dag FÖRSTA främmande sto fått sitt språng. Detta eftersom man inte kan garantera att man har främmande ston förräns de står på stallplan. Det är ju inte alla som har bokningsavgift t.ex. Vet dock ej hur det fungerar numera när SH sköter ARAB's kansli (tills vidare)......
mvh
Carina på Cesam Arabians