arabblod i era dressyrhästar

Fenestra

Trådstartare
Hur skulle ni se på ett inslag av 25-50% arabblod i en dressyrhäst på storhästsidan?
Skulle det avskräcka, skulle ni se det som ngt positivt eller negativt?
Vi utgår givetvis från att det är en bra individ som använts.
Givetvis är det beroende på individ, men skulle ni kika på en sån häst?

Samma frågeställning gällande anglo och engelskt fullblod.

Dela gärna in dem och skriv vad ni tycker.

1. Arabiskt fullblod
2. Angloarabiskt fullblod
3. Engelskt fullblod

Som avelsintresserad så vill jag hemskt gärna veta vad ni ryttare tycker om fullblod i era dressyrhästar.

Sv: arabblod i era dressyrhästar

Jag är positiv till fullblod i hästar. Om jag skulle leta häst och se att det fanns fullblod i stammen så skulle jag tycka att det var positivt. Jag skulle dock inte vilja att mamma eller pappa var ren arab det är det ända, längre bak i stammen är ok. På ponnysidan skulle jag inte ha något emot att mamma eller pappa var ren arab.

Vad är det som gör att du inte vill ha 50% arab?
Skulle du kunna tänka dig 50% anglo eller engelskt?
Min erfarenhet är att många vill ha 25% blod i hästarna:)

Ska jag ha hästen till att tävla så känns ju rent spontant halvblod som det som lämpar sig bäst. De har de rörelser man får poäng för.
Engelskt fullblod kanske man kan ha en gnutta i om de andra rör sig väl och nedärver det.
Möjligen även anglo.
Ren arab i 50%-mig känns som om rörelserna kommer bli lidande av.

Jag gillar araber och PRE och Lusitano(de två är ju också fullblod). Men de har sällan gång nog att hävda sig längre upp i klasserna. Samtliga av dessa raser kan man ju samla väldigt bra, även araben. Men deras ökningar är sällan lika bra som de bättre dressyrhalvbloden.

Dock tycker jag korsning PRE eller Lusitano med halvblod som rör sig låter roligare. Om det nu nedärver det positiva i varje ras. Kan ju bli tvärtom om man har otur. ;)
Kollade just på ett trevligt litet PRE/halvblodssto som har ärvt lite mer häng och distinkta travsteg som går fram mer än upp. Där har man ju fått till det med gångeni traven iaf. Hon har lite mer spansk galopp. Men traven ä riktigt trevlig. Och så är hon känslig och har nog samlingspotential som en spansk.

Jag har ju själv en häst med 75% engelskt fullblod. Jag gillar ju såklart min häst väldigt mycket men han är inte direkt någon GP häst. Det har han varken gång eller huvud för.
Annars, på lägre nivå (upp till MSV) ser jag det inte som något problem.

Arab eller anglo känns inte lika tilltalande..

jag har haft en häst som var 75% eng fullblod.
och jag har nu en häst som är 50% arab.

jag har haft en häst som var 50% arab och 25% hbl och 25% knabstruber.
Den hade gångarter som bara den! jättesnygg va den också, men liten 155.

jag föredrar araber framför eng fullblod.

kl
Jag tycker det här är jätteintressant då vi har flertalet gångartshingstar som har en del xx-blod i ådrorna. bla

Lingh 4+3+3
Krack C 4+3+4
Dionysos 2
Highcruiser 2+4
Hohenstaufen 2
Bocelli 4+2
Rubinstein 2
Bernstein 2
Blue Hors Rush Hour 2+3+3
Blue Hors Romanov som har xx i tredje och x i andra
Blue Hors Leredo 2+2+2
Blue Hors Don Schufro 3+3
Blue Hors Don Romantic 2

Sen har vi ju ett gäng med 50% xx blod iform av

Loredes
Larentino
Londonderry
Ravell
Blue Hors Lodestar
Blue Hors Rosoff som dessutom har anglo blod i tredje led på fädernet, mor är xx

Med anglo har vi ju
De Noir med Matcho x som morfar
Blue Horse Romanov 2
Blue hors Rosoff 3
Heslegård's Rubin har xx i 3 samt också anglo i andra och arab i tredje! Hans avkommor visade ju verkligen framfötterna ifjol under Falsterbo.

Det finns säkert många fler men när man sitter och kollar igenom så är det många hingstar som har en del xx i ådrorna.

Vad är det som gör att ni hellre har engelskt fullblod än arab bortsett ifrån storleken?

Senast ändrad:

PRE och Lusitanos räknas väl inte som fullblod även om det är en skvätt arab i dom :confused: I så fall så skulle ju varenda häst med lite arab i vara ett fullblod?

jag har gärna arabblod, om det är BRA arabblod från hållbara polska linjer som presterat bra. väldigt många halvblod har arab i sig, fast långt bak.

jag gillar araber, tycker det är underbara hästar. en välriden och bra arab har inte sämre gång än en ridpponny eller vanligt halvblod i samma stl så det tycker jag inte är nåt bra argument mot arabblod. sen behöver inte en häst ha supergång om man inte siktar mot eliten heller. och ärligt talat, hur många gör det?? får hänvisa till tralopps underbara lilla arab!

överlag tror jag arabblod ger en betydligt mer hållbar häst än fullblod, dom är härdigare, har bättre hovkvalite och är mer lättfödda. särskilt om man som man ofta gör använder fullblodsston, som inte presterat nåt vidare själv och ofta har dom också haft skador.... och när hästen inte håller för tävling så kvittar det hur snyggt den rör sig.

min häst är 65% fullblod. han har även araben koheilan bakåt. har alltid fått beröm av hovslagare och veterinärer för hur bra hovar och ben han har med tanke på att pappan är xx. men min hästs pappa gick flera års slätlopp, sen steeple och vid 13 års ålder skolades han om till dressyr och gick st george inom nåt år. utan en skada. så han har ju verkligen bevisat sin hållbarhet.
så om man använder godkända fullblodshingstar med bevisat bra hållbarhet eller skaderfria ston med egna meriter så tycker jag det är bra med fullblod. vanligare är ju tyvärr att man lägger en halvblodshingst på fullblodsstoet som inte höll....

att vissa är anti araber tror jag har mer med personliga fördomar och tycke att göra än att araben faktisk är sämre än fullblodet. finns ju några stora araber och shagya araber är ofta över 160. har man ett stort halvblodssto och lägger på en arabhingst så borde inte avkomman bli så liten, särskilt inte om denna igen korsas med halvblod. araben har även en helt annan elegans och "kolla på mig" utstrålning än vad xx har, det borde ju också vara postivit i dressyrsamanhang? :)

Sen får man inte heller glömma att Elcatero ox är godkänd av ASVH (avelsorg svenskt halvblod) med 40 poäng vilket är riktigt bra. Hittar dock inte ngt om avkommorna.

Man ser ju så sällan hbl/arab hästar sen kan det mkt väl vara så att xx lämpar sig bättre dock vet man ju inte detta då araben används så lite.

ser också de fördelar som centaur gör.

som sagt väldigt intressant ämne!

Heslegårds Rubin fick ju meeting pris för sina fina avkommor under Falsterbotävlingarna och det är" mkt" blod i honom även anglo och arab

Senast ändrad:

min uppfatning är att många halvblodsmänniskor verkar avsky araber av principskäl. trots att dom aldrig ens provat att rida en själv.... den är inte tillräckligt "fin" och duger inte. så då är det kanske inte så konstigt att det inte blir så många korsningar. :( har sett några och det har varit väldigt vackra och trevliga hästar, men som tyvärr haft ryttare som varit mindre skickliga (för att uttrycka mig snällt). men har kommit över någon till salu i danmark nu och då som har varit bättre skolade och dom har varit riktigt fina. :d

*delvis kl*

De araber jag har sett har tyvärr inte haft den bakbensaktiviteten som jag tycker att en dressyrhäst bör ha, många tenderar att bli lite "raka". Men det finns ju inte så väldigt många araber som går under riktigt skickliga ryttare, men det kanske finns en anledning till det, jag vet inte?

Men jag har en kompis som har en arab/knabstrupper, och den rör sig riktigt trevligt.

*delvis kl*

De araber jag har sett har tyvärr inte haft den bakbensaktiviteten som jag tycker att en dressyrhäst bör ha, många tenderar att bli lite "raka". Men det finns ju inte så väldigt många araber som går under riktigt skickliga ryttare, men det kanske finns en anledning till det, jag vet inte?

Men jag har en kompis som har en arab/knabstrupper, och den rör sig riktigt trevligt.
det ligger lite i det. Har sett en del med dålig bakbensaktivitet men då har de heller inte ridits alla gånger utan gått och småfisit..
Ser man ett hbl under samma ridning så blir det oftast väldigt markbundet och släääpigt..
Sen finns ju givetvis kanonerna och de småfiser väl aldrig:D

Men samma gång som hbl har har ju inte araben men inte heller det engelska fullblodet. Jag tycker att bla ett plus som araben har är att de oftast som sagt har bättre front än xx samt beroende på vilken typ av xx man har så kan de vara lite dragsterbyggda och det vill man verkligen inte ha på en gångartshäst..

Men ledande inom dressyravel måste väl ändå Holland vara? Vad har de för blod i sina KWPN hästar? (Jag har ju noll avelsintresse och är inte insatt i KWPN då jag själv är inne på iberiska hästar). Tror det är en del fullblod? Kan inte tänka mig att arab är inblandat.

Nej inte arabblod det har ingen heller påstått.:)
Men det finns en hel del blod sen får man inte glömma att en del av KWPNs hästar är tyskstammade också..
Det är en djungel!

Frågan är dock om den vanlige ryttaren skulle uppskatta lite blod i sina hästar? Vi är ju inte så himla många som rider på WC nivå samt med ex arabblod så späds det ju sen ut iom att man fortsätter avla..50% kan kännas mkt men när det kommer ner på 25% vilket är vanligt när det kommer till xx-blod, ja då kanske det blir mer attraktivt?

sen hänger ju givetvis allt på individen, om du har en diplomhäst med arabblod som har hög ridbarhet så väljer du nog den före ett hbl utan blod som är klass III och inte alls lika sensetiv och har inte heller lika lätt för sig..

Jag funderar mest på vad ox skulle kunna ge när man önskar en förädlingseffekt samt influenser av fullblodens temperament.

Det jag tänkte när jag tog upp KWPN var att jag funderar över vad de har för blod i sina, de har ju väldigt lätta fina hästar, många med riktigt bra psyke också (vi har några st på ridskolan). Men vi hobbyryttare vill inte ha ett psyke som tex Totilas har, det är det ett fåtal som klarar av.

Men nu till saken ;)
Jag personligen är tveksam till att köpa en häst som är tex 25%, 50%arab, just pga bakbenen. Finns ju en del riktigt trevliga eng. fullblod, så skulle nog hellre välja ett sådant för att förädla. Självklart ska man ju se till individen, men just raka bakben verkar vara något som hänger på i generationer...

Men det hade varit intressant att se en riktigt bra arab också!

Intressant diskussion det här!

Senast ändrad:

Ja visst är det intressant!

Just detta med bakbenen har jag också sett hos en del araber.
Jag vill inte säga att araben skulle vara bättre utan jag vill veta vad ni alla tycker:)

Edinburgh var där väl en skvätt arabblod i (Priboj)?
Har väl inget helt färskt minne av honom men han var väl med
stora sammanhang?
Såg en avkomma till honom på kvaliteten för många år sen,
den kunde minsann hoppa den!

jo, i kwpn ligger det arabblod i många linjer faktisk.

men allra mest inne nu är ju alla dessa körhästar.... som ger dom extrema frambensrörelserna. och dom har holländerna gott om!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka