Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Att underkäken inte är rak, utan buktar neråt.
Det syns väldigt tydligt på din häst.
Det måste du väl ha tänkt på? :confused:

haha det du ser är hennes enorma tandknölar! Jag väntar ivigt på att de ska försvinna!

Hennes mamma var över 5 innan de försvann så jag lär väl få vänta ett tag :cool:

Ja,jag vet det, men det är ändå hemskt fult,och en del har det kvar hela livet.

Bilden du la in på fågeln har ju inte fullt med fiskar i näbben. Hade den haft det hade du sett likheten.

det hoppas jag verkligen inte :eek:

jag håller tummarna för att de försvinner :D
de försvann ju sen på hennes mamma så jag håller tummarna HÅRT!

(skräm inte upp mig sådär :p)

Har ännu aldrig sett någon som har haft kvar knölarna hela livet! Det är ju en typisk "ungdomsgrej" i tre-fyraårsåldern.

Jag har heller aldrig lyckats se någon som haft dem kvar hela livet.
Däremot varierar dem ju väldigt på olika hästar i ung ålder.

Ja, det kan verkligen se gräsligt ut ett tag. Min (nyligen sålda) fyraåring hade till och med ett par knölar på ovansidan av nosryggen. Inte snyggt...

Carina på Silver Arabians

Puttar upp tråden med ett par dagsfärska bilder på min vackra Sawanusia, 1 år (Preference x Salaterka/Elton). Foto copyright: Helene Söderström.

Sawanusia18.jpg

Sawanusia21.jpg

Senast ändrad:

så fin hon är!
En fråga från en nyfiken, har du börjat fundera på vem du ev kan tänka dig att betäcka henne med?

sånt här är ju så himla kul!:laugh:

Kollade på din hemsida nu och såg att hon var röntgad för cystor UA, men måste de inte vara minst 18 månader innan man kan vara säker?

har ju själv en åring som jag ska röntga "så småningom" har ju en som vill ha henne på foder för senare köp, och som krav är ju att hon röntgas innan köpet då... dumt om den människan ska hinna kära ner sig och man sedan upptäcker att hon har cystor, för jag opererar inte då, jag kommer avliva om bara försäkringsbolaget går med på det, ställa en häst på box är inget jag tycker om! och jag har för mig att det är ungefär 6 månader för en sådan operation, och med tanke på hur få hästar som blivit helt bra så känns det inte som ett alternativ för mig iaf.

så fin hon är!
En fråga från en nyfiken, har du börjat fundera på vem du ev kan tänka dig att betäcka henne med?

sånt här är ju så himla kul!
Med tanke på resulatet Salaterka - Ecaho, så är väl han en logisk tanke. Men det är ju långt dit... Jag hinner säkert komma på något. :)

Svarar på din nästa fråga oxå. Jag vet inte att jag har hört något om att det finns en speciell gräns för när man kan friröntga, men ju äldre desto säkrare såklart. Jag inbillar mig att det är så här; vid sex månaders ålder kan det finnas skuggor på plåtarna som är svåra att tolka, dvs sånt som kan vara cystor, men som sedan inte visar sig vara det. Om däremot en erfaren veterinär (i det här fallet Mats Axelsson, som har stor erfarenhet av just detta) säger att det inte finns några cystor då, så är det ändå ganska liten sannolikhet att det uppträder några senare.

Jag röntgade henne redan som sex månaders (innan hon flyttade till mig), eftersom jag köpte henne som avelssto och om hon hade visat cystor hade det varit kasserande för mig.

Senast ändrad:

haha du går på lite samma linje som mig alltså! tänker på Pselmas mamma som ju fick Jumilla :D

det finns ju så många hingstar där ute! himla kul att klicka runt och kolla på dem, lite tråkigt att det är så många som "fixar" bilderna på hästarna bara :crazy:
då kanske jag skulle kunna röntga henne redan nu alltså... hm, det vore ju rätt bra, himla synd om fodervärden och det skulle finnas nåt och hon redan kärat ner sig (hennes första häst).

Carina!
Jag säger bara helpolskt!!! Kanon!
Ja, eller hur! :D Och riktigt gammelpolskt är det också. Med rätt avel (i Sawanusias fall av Anette Mattsson för tredje generationen) så behöver inte gammelpolskt betyda omodernt, kortbent och klumpigt som en del försöker få det till. Därmed inte sagt att man absolut ska bevara allt gammalt till varje pris. Bara det som är värt att bevara.

Mattsson och jag småböla när Gwiazda 23 år gammal hamna på delad trea som iof blev en fjärdeplats i Kumla. Rörelser, långa fina linjer, å jösse vad fina dom är de gammelpolska. 23 år gammal låg hon bland de högsta poängen på ben. Inte var hon omodern inte!:)

Vem behöver en dish? Jag säger bara panna, ganascher och ögon... :)

dumt om den människan ska hinna kära ner sig och man sedan upptäcker att hon har cystor, för jag opererar inte då, jag kommer avliva om bara försäkringsbolaget går med på det, ställa en häst på box är inget jag tycker om! och jag har för mig att det är ungefär 6 månader för en sådan operation, och med tanke på hur få hästar som blivit helt bra så känns det inte som ett alternativ för mig iaf.

Tycker det är hemskt det du skriver, men det kanske bara är pga okunnighet? Avliva en ohalt aring för att man ser cystor pa röntgen?
De flesta cystor som finns i den aldern pa arabunghästar förbenas och läker ut spontant. Det finns ingen veterinär som opererar en symptomfri häst och definitivt inget försäkringsbolag som betalar ut en livförsäkring.

Sedan är det inte sex manaders boxvila för den operationen utan fyra veckor box vila sedan fyra veckor till som far vara boxhage ute.

Prix! Så enade vi är men så har vi hållit på i många, många år!
Glöm inte deras fina långa avrundade kors!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka