Arabavel 2008/2009 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008/2009 forts

Ston tänkta att föla 2010

Louyoune (Ramses x Loufianaah - Fynt) betäckt med Perignon al Amar
Heze (Glaz x Harmoni - Karnawal) seminerad m Medalj***
El Cheyenne (El Shajal x Ashibi - Cashmir) betäckt med Kaiser
Anemone (Kraschan x Aneida - Hadban Blue) betäckt med CW Rih
Silver Caladora (Cala d´Or x Silver Zeefir - Zareef) bokad hos Gimmick
Sharmantah (Garizim x Shams Bonita - Lill Sham) bokad hos Gimmick
Mathilda (Rosa Pantern x Penelope - Pepi) dräktig med Sokrates
Perelka (Egmont x Perfekcja - Ernal) dräktig med Sokrates
Walizka (Etman x Wisnia - Eldorado) seminerad med Sokrates
Illuztra (Lamark x Imppaala -Imppulse) bokad till Preference
Electra (L.M Limaal/Enza) dräktig med AS Sinans Pacha fölar slutet av april
Ciwanne (CE Magnum/Ciara) dräktig med ML Khadir fölar slutet av april
Noora (Metat/Nasaska) betäckt med Adawy
Cawatina (Cawat) seminerad med Sokrates
Natallica (Kulak) dräktig med Sokrates
Wielka Karlina (Argo) seminerad med Sokrates
Wisnia (Eldorado - Abiram) seminerad med Sokrates
Zefirka (Eldon - Zenobia/Endel) dräktig med Ecaho
Alcatlah (MC Cashmere x Abyat) betäckt med Crown Prince
TA Kaisza (Medalj x Kurosza) dräktig med TA Nox
Makaluh (Mistral x Celina) dräktig med TA Nox
Sulana (Kaiser- Sakaia-Exodus) seminerad med Dalwhinnie
Nefretiti (Tutanchamon-Zobat) seminerad med Sokrates

Vad härligt alla ni som har dräktiga ston inför 2010, mina ston har inte fölat ännu 2009, det blir nästan höstföl istället för vårföl. Kaabata är på dygn 333 och Nazira bara runt 302. Den som väntar på nåt gott....

Hej Karin
Vill bara berätta att Kopia o jag har mysiga fartiga skojjiga uteritter o vi trivs ihop. Och hon är troligen dräktig med etrams Black Sin då de nu går i samma hage utan att hon brunstar alls. Hon är fortfarande ängslig vid sadling men hon litar på mig. Hon gillar mig :))
Och även vi har två som inte fölat ännu....:(

Ston tänkta att föla 2010

Louyoune (Ramses x Loufianaah - Fynt) betäckt med Perignon al Amar
Heze (Glaz x Harmoni - Karnawal) seminerad m Medalj***
El Cheyenne (El Shajal x Ashibi - Cashmir) betäckt med Kaiser
Anemone (Kraschan x Aneida - Hadban Blue) betäckt med CW Rih
Silver Caladora (Cala d´Or x Silver Zeefir - Zareef) bokad hos Gimmick
Sharmantah (Garizim x Shams Bonita - Lill Sham) bokad hos Gimmick
Mathilda (Rosa Pantern x Penelope - Pepi) dräktig med Sokrates
Perelka (Egmont x Perfekcja - Ernal) dräktig med Sokrates
Walizka (Etman x Wisnia - Eldorado) seminerad med Sokrates
Illuztra (Lamark x Imppaala -Imppulse) bokad till Preference
Electra (L.M Limaal/Enza) dräktig med AS Sinans Pacha fölar slutet av april
Ciwanne (CE Magnum/Ciara) dräktig med ML Khadir fölar slutet av april
Noora (Metat/Nasaska) betäckt med Adawy
Cawatina (Cawat) seminerad med Sokrates
Natallica (Kulak) dräktig med Sokrates
Wielka Karlina (Argo) seminerad med Sokrates
Wisnia (Eldorado - Abiram) seminerad med Sokrates
Zefirka (Eldon - Zenobia/Endel) dräktig med Ecaho
Alcatlah (MC Cashmere x Abyat) betäckt med Crown Prince
TA Kaisza (Medalj x Kurosza) dräktig med TA Nox
Makaluh (Mistral x Celina) dräktig med TA Nox
Sulana (Kaiser- Sakaia-Exodus) seminerad med Dalwhinnie
Nefretiti (Tutanchamon-Zobat) seminerad med Sokrates
Podia Kossack (Pobeditel x Prisiage) betäckt med Metropolis NA
Rebekkah (Aja Sanagor x Relacja) betäckt med Puccini

Tänkte bara slänga in en bild av min älskling Elsa, hon ska föla den här månaden så jag börjar bli nyfiken nu på vad det blir.

Önskar att hon hade bättre hull och mer muskler men men det är bättre än innan och fröken är petig med maten så har inte varit helt lätt att få henne att gå upp nåt alls.
Är rädd att hon komemr falla ur efter fölningen och inte kunna käka upp sig nog men jag får väl muta henne med melass (ovanpå resten) i värsta fall för att få henne att käka. Primadonna ;)

Du har inte tänkt tanken att ultraljuda, för att se hur det står till med den saken?

jodå in time. Vi tar hit vår vet inom kort. Hon går annars med hingsten hela tiden o ingen ny brunst ännu iaf sen den 24/5. Men jo vi ska kolla då även de andra stoet vi betäckt:)

Fick förresten ett fint litet hingstföl i natt så nu är dom 3 små i vårt stall (tja två i hagen o en inne just nu då)
En snygg brun liten sak blev det :D

Har ni nu tvillingar i henne så är det försent att åtgärda.

Har ni nu tvillingar i henne så är det försent att åtgärda.

*KL*

Ja och det behöver ju inte vara tvillingar.
Andra problem som kan tolkas som dräktighet, d.v.s. stoet kommer Ej i brunst kan ju vara t.ex. cystiska corpus luteum (cystisk gulkropp) betydligt vanligare än "folk" tror till uteblivna brunster (oavsett stoet är betäckt eller ej), infektion i livmodern....
t.ex.

Jag rekommenderar ALLTID ultraljud
1:a - c:a dygn 16-18
2:a - c:a dygn 30-35
ev. 90-dygns kontroll
samt en rektalundersökning efter somarens bete och inför installningen.

Allt annat tycker jag är oseriöst och icke omtänksamt för stoet ifråga.....
men det är jag det.....

jag tror inte det är någon här (mer än möjligtvis lothlorien då) som inte håller med dig faktiskt!

Min dam ultraljudades dock lite andra dygn, men runt den 19 e, sedan 45, och till sist 92.

Men jag undrar varför man skulle göra en raktalundersökning på stoet innan installning? varför? och vad kan den göra för nytta?

Vidare tog jag blodprov på damen runt dygn 200 har jag för mig.

jag tror inte det är någon här (mer än möjligtvis lothlorien då) som inte håller med dig faktiskt!

Min dam ultraljudades dock lite andra dygn, men runt den 19 e, sedan 45, och till sist 92.

Men jag undrar varför man skulle göra en raktalundersökning på stoet innan installning? varför? och vad kan den göra för nytta?

Vidare tog jag blodprov på damen runt dygn 200 har jag för mig.

Tja då får man svar direkt efter betet om stoet är fortsatt dräktig, så vet man hur man ska lägga upp foderstaten under höst/vinter.
För mig billigare och enklare att ta ut min vet att göra så...
Men det finns ju olika vägar att gå....det finns ju de som hellre väljer blodprov...
Free of choice, bara man gör något för att kontrollera vidare dräktighet så att foderstaten blir korrwekt.

Finns ju ingen anledning att "dräktighetsfodra" ett sto som visar sig vara tom på hösten...
Allt kan hända.....

Så det är nytta för mig....andra har andra referenser....
Huvudsaken är ju att det föds fram ett friskt föl i slutändan av ett friskt, välmående sto.

fast fodra extra ska du ju inte göra förens sista månaderna.

Mina hästar har dessutom fri tillång på grovfoder, så behöver de mer så äter de mer, smidigt!

5813_104536847061_696207061_2540123_1014336_s.jpg

Om det funkar kommer här en bild på Kaabata som fick ett stoföl efter 335 dagar. Hon fölade mitt på dagen i hagen på en klöveräng./ Karin

Enligt veterinären skulle mitt sto föla i augusti, då hon släpptes ihop med hingst i september. Mer vet jag inte eftersom jag endast heft henne sedan i våras, men hon är iallafall konstaterat dräktig sedan i våras, håller fint hull och muskelmassa.

Enligt ägaren har hon kastat en gång tidigare, då en månad innan fölningen var beräknad. Nu, när det bör vara ungefär en månad kvar, märker jag att musklerna i rumpan och omkring där börjar bli väldigt avslappnade...

Juvren är hårda, men inte onormalt om man jämför med tidigare ston vi haft som varit dräktiga och fölat. Hon ser i allmänhet normal ut för att vara såpass långt gången.

Det jag funderar över än de avslappnade musklerna, känns som om juvren ligger lite i otakt med muskelavslappningen kanske ... Kanske oroar jag mig i onödan. Jag VET att jag är i fel tråd och frågar, men jag vet att ni är kunniga och känner ett litet "förtroende" för er eller vad man ska säga :P Iallafall, något jag ska kolla eller något jag kan göra för att kolla hur det står till?

Fölet lever iallafall, så mkt vet jag, Det sparkade mig i huvudet häromdagen, när jag lutade mitt huvud mot hennes mage =) Men vet inte hur fölet dog när hon kastade, det enda jag vet är att hon kastade en månad innan planerad fölning... Eller vet och vet, ägaren säger så =)

Tack på förhand =)

Senast ändrad:

fast fodra extra ska du ju inte göra förens sista månaderna.

Mina hästar har dessutom fri tillång på grovfoder, så behöver de mer så äter de mer, smidigt!

Tack jag vet :angel:....mer än 35 år med arabhästar och avel, så.....:laugh:

Sen är det faktiskt inte sant att alla hästar äter mer grovfoder om de behöver mer....en del är kinkiga.....Tur för Dig att Diina gör det då....hoppas det är analyserat?!:idea:

Grattis!
Tur att allt gick "bra" med förlossningen, tänkt hur illa det kunde gått om ni inte kunde varit där!

Grattis igen!

Det är bara amatörer som ger sina hästar oanalyserat grovfoder!
Att man har hållt på med avel i x antal år är dessvärre inte samma sak som att man besitter kunskap, tyvärr.

Mina har ätit tillräckligt grovfoder av sig själva, men jag ger fri tillgång på hö, både ute och inne, samt fri tillgång på lusern när damen var dräktig, hon fick dubbelt så mkt protein hon skulle ha, men protein från grovfoder är ju inte farligt.

fast det finns ju vissa risker med rektal undersökning så pass sent, jag skulle absolut välja blodprov istället (och gjorde det till min) just för att inte riskera nåt.
Min vet. tom. vägrade göra rektal jsut för riskerna då vi var säkra på att hon fortfaradne dräktig men ville vara helt hundra på att vi hade rätt, just pga. fodringen etc. som du säger.

Ett blodprov finns ju i princip ingen risk med om man jämför så varför inte göra det istället?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka