Tja, bryr man sig inte om det är uteblivna brunster p.g.a. cystiska gulkroppar eller "vanliga" gulkroppar (som då kan tolkas som dräktiga eftersom det kan ta en hel säsong innan stoet kommer i normal brunst igen. behandlas normalt med prostaglandinspruta, EN spruta vid normal gulkropp, 3 sprutor (under tre dagar) vid cystisk gulkropp)...eller om det är tvillingdräktighet.....med mera...
Då ska mam naturligtvis inte bry sig om när man ultraljudar....och struntar man i när fölningen är beräknad utan tar dagen som den kommer, fölar hon så fölar hon, så visst då kan man ju också låta bli att ultrljuda på rekommenderade dagar.....
Förmodligen bryr Du Dig då inte heller om det blir komplikationer av andra former vid fölningen eftersom Du inte verkar ha koll på exakt när fölningarna ska ske...Det verkar som Din attityd är "de kommer när de kommer".
Att hingst går med ston är INGEN garanti att allt står rätt till.....och även om dräktigheten var 100% i fjol är inget som säger att det är likadant i år. Och det är inte alls svårt att pricka in ultraljud vid rekommenderade tidpunkter fast man har hingst gående hos stona....Det gäller att man håller 100% kontroll när stona är brunstiga, när de blir betäckta och när de ska ultraljudas trots fribetäckningar....
Men visst, var och en blir salig på sin tro...Jag tror på mina och baserar dem på mer än 35 års erfarenhet....och mina mentorer.
Jag skulle ALDRIG utsätta mina ston för den attityd Du har till avel. Fölproduktion kallar jag det, inte seriös avel!