R

Rattfylla

Finns de nån här som kör sin arab? Och har kört in den själv eller hjälpt till med någon. Vill ha lite tips då dom är lite känsligare.

Har i år haft två på inkörning i år. Det har inte varit några som hälst problem med dessa två. De blev inkörda med skygglappar och ägarna upplever dom som mycket tryggare nu än tidigare.
Behandla dom som alla andra vänligt men bestämt. Det gäller att läsa varje häst. Har haft ponnyer och halvblod på inkörning som har varit bra mycket nervösare och besvärligare.
Lycka till och ta det försiktigt
/m

Kan bara svara för min egen:
Förbered så mycket som möjligt innan du spänner för vagn.
Jag är ingen inbiten körmänniska från början men ville ha en stabil körhäst som tål en och annan klantighet utan att bli panikslagen eller okörbar för resten av livet.
Grundade mycket nogrannt så att hästen tål fladdrande presenningar, skrammel från alla håll och liknande. Först när hästen enbart stod i grimma, sedan vid tömkörning. Mitt mål, förutom att hästen inte ska bli rädd för skrammel och prassel, är att den ska stå still och inte springa ifrån det som känns lite läskigt, vilket ger mig som kusk lite tid att själv reagera rätt om något skrämmer hästen.

Jag hade inte skygglappar från början, provade det senare för att man "ska ha" det, och har kört med det sedan dess. Det har dessvärre gjort min häst lite nervös för ljud bakifrån som den inte kan se (trots alla förberedelser....) så jag funderar på att ta bort dem igen. Men använd dem du, det är nog skillnad på att ha vant hästen vid dem från början och att inte ha gjort det, de silar ju ändå bort en del som kan skrämma hästen.

Det som skiljer min arab från andra hästar/ponnyer jag kört (åter igen , kan vara superindividuellt) är att hon inte är lika dragvillig. Blir det jobbigt så lägger hon sig inte direkt i selen och hugger i, utan blir lite lat. Jag måste träna henne så att tävlingsuppgiften inte blir jobbig på något sätt, kan inte förvänta mig någon extra tävlingsväxel bara för att jag ber om det. Har hört från andra att det är typiskt fullblod, men det betyder som sagt var inte att det gäller ALLA fullblod.

Gör som alla gör när de kör in. Tänk på de situationer man kan hamna i när man kör, tänk igenom hur du vill att hästen ska reagera, träna detta GRUNDLIGT innan du kommit så långt att du spänner för hästen för vagn. Kör ofta, ofta - speciellt i början, det behöver inte vara långa sträckor och bara tre varv runt stallet. Men bara för att det ska bli vardagsmat med sele och vagn, det ska vara lite avdramatiserat som att få en sadel på sig och ut och rida.

jag håller på att lära in mitt sto nu. den största skillnaden med henne och andra hästar jag kört in är att jag inte kan tömköra henne med träns och bett för det blir alldeles för känsligt (svänger när tömmarna gungar när hon går :crazy:) så nu tömkör jag enbart i grimma, ska pröva med ett sidepull helt i läder senare. ännu har jag inte kommit längre än till just tömkörning över stock och sten med denna tjej, men senare blir det att hänga rep och kättingar i sidorna, sedan dra lite däck, fixa ett par "lös-skacklar" och slutligenen vagn.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
863
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka