Araber är smarta, smidiga och uthålliga.. sen är det ju individuellt OM fälttävlan passar 'just den individ' du hittar.. likaväl som med alla andra raser!

Vi hade ju bl.a. en 'kanon' inom fälttävlan som tyvärr dog en för tidig död.. i en körolycka :cry:

Fler har funnits både i ponny- och fullsize, jag vet inte om någon är ute för tillfället.. kanske någon annan som kan svara på det?

Det beror ju helt på hästens förutsättningar.
Den måste ju ha ett starkt psyke för att kunna tävlas i fälttävlan.
En arab kanske inte kan lämpa sej i dom allra högsta klasserna, men självklart finns det ju undantag som i alla grenar.
Så det enda man akn göra är ju att testa hur hästens begåvning inom grenen är, för att kunan få reda på det.

hej. jag vet inte så mycket om fälttävlan. men varför menar du att araber kanske inte lämpar sej i de högsta klasserna?

*undrande* :bow:

Ja ja skrev ju att det finns undantag.
Jag menade självklart inte något elakt mot araber om det var någon som tog det så :o
Men dom e oftast ganska små, och hoppar inte alltid så högt som krävs i två och trestjärniga klasser.
Fast däremot så är dom ju uthålliga så på det sättet är det bra att ha en arab.

Sv: arab?

Är inte så insatt i fälttävlan men en kompis till mig hade en hingst som gick svår klass bland stora hästar, den var 154 cm men stod sig väl i konkuransen. Tyvärr dog den i en körolycka redan i början av sin karriär.. :cry:

Som ponny finns det en vid namn Zymin som from. i år är uttagen till ponnylandslaget. Den går även 120 hoppning.

Tidigare red bland annat Fredrik Jönsson en arab i ponnylandslaget vid namn Al Jaff (??), tror den var e. Pargos.

Finns säkert fler men jag är som sagt inte så insatt. Som sagt så är det ju individuellt om hästen passar för grenen eller inte men araber är kloka och har stort mod, oftast präglas de dessutom väldigt mycket av ägaren. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Några av Sveriges mest lovande unga fälttävlanshästar ställs i helgen mot de allra bästa i Europa. Fyra sjuåringar samt tre sexåringar...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
45
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En fälttävlanshäst behöver ha en bra grundkondition för att orka den ansträngande terrängen och ha energi kvar till den avslutande...
Svar
0
· Visningar
242
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2