Arab/Paint??

Z

zasso

Kanske hamnar denna tråd helt fel, men ni är ju westernfolk:) Någon som har erfarenhet av korsning just arab/paint? Kan det bli en bra häst tro, förutom söt då...

Sv: Arab/Paint??

Jo det kan bli ett mycket bra resultat! Finns några stycken i Sverige varav en lär nu gå som Westernridskolehäst i Stockholmstrakten. I USA finns ett register/stambok för Quarab hästar sedan 1989. Ifrån början tilläts bara Quarter och Araber i aveln men sedan 1991 tillåts också Paint i aveln. Tror inte det finns några registrerade Quarabs i Sverige men väl i Tyskland. www.quarabs.com är en tysk site med lite info och bilder på quarabs. Finns säkert också Amerikanska siter om du söker.

Är ganska säker på att det finns registrerade i sverige också.. men inte helt säker... :idea: :D

Jag har en paint/arab superbra häst har även tagit ett föl efter henne som också blev bra. Båda två är reggade som Quaraber i USA.

Har en kompis som har en paint/arab. Jätte fin och trevlig häst. Dom har tävlat western framgångsrikt med :)

Hej!

Jag äger en Arab/paint korsning. Har ni vetat att dessa kan registreras i USA i International Quarab Horse Association och rasen blir då quaraber. Det finns 4 registrerade quaraber i Sverige. Tyvärr, är Sverige ett sådant land, där quaraber inte godkänns som en ras, så i Sverige registreras de flesta som arabkorsningar, men man kan som sagt också registrera dem som quaraber. I Finland godkänns quaraberna som en ras (vi har 5 stycken).

Quaraberna är mycket lättlärda (ibland för mycket). De är sällan rädda för något. Quaraber finns i tre typer: arab/paint eller quarter kallas Straight, en korsning med mera araber än paintar/quartrar kallas Pleasure och en korsning med mera paint/quarab än arab kallas Stock.

Jag har för avsikt att göra en hemsida om quaraber, som kommer ut på finska, svenska och engelska, så om ni har några frågor om quaraber, kontakta då mig marika.granfelt@luukku.com.

Min quarab är till salu, för den blir för liten för mig. Annonsen finns bla här i Bukefalos. Sök med ordet Quarab, så borde ni hitta den.

Hälsningar, Marika

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 668
Senast: Enya
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 607
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka