Arab och sadel

Lavinia

Trådstartare
HeJ!

Min nya pärla har ju fått en ny sadel- utprovad av sadelmakare och allt. Sen fick hon tyvärr vila 2 veckor pga förkylning hon drog på sej hos sadelmakaren och nu har jag börjat rida igen och tycker inte sadeln verkar ligga riktigt rätt.

Till att börja med anser min tränare att sadelgjorden ska vara MINST en handsbredd från hästs armbåge och lägger jag sadeln där ligger sadeln jättelångt bak- eller iaf tycker jag det ser så ut. Och sen får hon rugg i pälsen på båda sidor om ryggraden (på musklerna liksom) när vi ridit ffa vid länden. Hon har blivit mer spänd och "stirrig", men det kan ju lika gärna vara vädret och vilan..

Så.. Har någon något tips på en sadel som kan passa en liten arabtjej med kort rygg. Nu har vi en Crown Arwen, tror det är normal bom på den. Tidigare hade vi en Cliff Barnsby Omega, men den passade inte alls när vi var inne och provade igen och den åkte dessutom fram massor.

Och om nån har en bild på häst i passande sadel, som ligger bra, skulle jag bli jätteglad om ni ville sätta in det, så jag vet ungefär hur långt fram/bak sadeln "ska" ligga.. Eller var sadeln inte får ligga..

tacksam för hjälp!
/ Lavinia, som helst vill ha en liten glad arabtjej..

Sv: Arab och sadel

Min arabdam är kort, bred och rak och det är Albion Legend och Morris & Nolan som fungerar bäst på henne. Öht vill hon ha sadlar med ordentligt bred kanal.

Hon är ganska demonstrativ och blir framförallt strulig i nedförsbackar och tappar galoppen om sadeln inte passar. Hon kan dock också bli ruggad där bak när hon fäller (trots att sadeln för övrigt ligger bra). Jag får lägga min sadel långt bak, i princip "kant i kant" med det sista revbenet.

min arab har en prestige top dressage bomvidd 37 (x-vid).

normal bom låter smalt på en arab.

Hej!

Vi provade med en vid(?) och den åkte fram och upp på bogbladet, så vi tog den "mindre" storleken istället, för sadelmakaren trodde mer på den. Jag tycker sadeln åker runt lite och, som sagt, ger lite rugg och skav längst bak.. Kan man tro att det ger sej, eller ska jag börja leta ny sadel direkt?

Det lustiga var att hon ändå verkade trivas bäst med den sadeln hon inte alls passade i när vi var och testade. Då jobbade hon på fint i form och var allmänt trevlig.

Är era sadlar extra korta förresten? Läste om amerigo-sadlarna att de finns i extra kort.. Kan det vara en tanke?? (säj nej, snälla, dom var liksom ännu dyrare!).

tacksam för alla funderingar..

/ Lavinia

Har du kontaktat den som provade ut sadeln åt dig? Om inte så borde du börja där.

Mvh

Tora

det låter inte bra att den glider omkring.. jag skulle leta efter en annan sadel/annan utprovare. att en sadel åker fram behöver inte betyda att den är för vid, den kan vara för smal, för lång och för rak...

min ponnys sadel har kort anläggningsyta eftersom den har rundbossor men det är en vanlig modell sas.

just crown har jag inte så mkt erfarenhet av, men har aldrig hört om någon som haft det på en arab, eller ponny öht. vet inte om det är pga den är lång eller om det är en tillfällighet. det som brukar ligga bäst på araber och som många använder är antigen prestige, jaguar, dominus, amerigo om dom är lite svängda eller m&n, albion och globus om dom är raka.

HeJ!

Till att börja med anser min tränare att sadelgjorden ska vara MINST en handsbredd från hästs armbåge och lägger jag sadeln där ligger sadeln jättelångt bak- eller iaf tycker jag det ser så ut. Och sen får hon rugg i pälsen på båda sidor om ryggraden (på musklerna liksom) när vi ridit ffa vid länden. ..

Har du ingen bild på din arab med sadeln på? Ibland kan det vara rätt uppenbara saker som stör, som man inte tänker på. Araber har ju rätt kort rygg - en handsbredd bakom bogbladet skall själva ortspetsarna hamna, är sadeln framåtskuren har du några cm tillgodo - så det gäller att inte överdriva bakåt heller. Sadeln kanske inte vill ligga så pass långt bak.

Varför det blir ruggat kring ryggraden i länden är en knepigare fråga, och där beror det ju lite på hur sadeln ligger an - mycket eller lite? Crown brukar vara rätt platta, men kanske har araben plattare rygg och sadeln lite mer takformad, eller tvärtom? Eller så kan den vara för smal i bommen så att den inte kommer ner ordentligt, eller för vid så att den lyfter baktill...
Svårt att veta utan att tafsa på sadlad häst irl :confused:

Hej!

Det lustiga var att hon ändå verkade trivas bäst med den sadeln hon inte alls passade i när vi var och testade. Då jobbade hon på fint i form och var allmänt trevlig.

Crown är generellt rätt generösa i sina bomvidder, en Mediumvid 31" kan snarare jämföras med 32" och Vid bom i andra sadeltillverkares mått.

Min arab läser inte heller samma böcker som sadelutprovarna. Den sadel hon har sitter bra, men inte helt optimalt. Ändå är hon ypperligt nöjd med sadeln, vilket märks vid såväl sadling som ridning då tanten är väldigt tydlig.

Eller så kan det vara så att din häst vid sadelutprovningen trivdes med hur den opassande sadeln placerade dig som ryttare på ryggen?

min arab har en prestige top dressage bomvidd 37 (x-vid).

normal bom låter smalt på en arab.

Jag instämmer med ovanstående talare. Dessutom åker sadlar som har för smal bom framåt.;). Tro mig, jag har setat där framme på nacken ett antal gånger undr det senaste året. Nu har jag äntligen hittat en Cliff Barnsby som passar min lilla dam. Vår andra arab är mkt smäckrare och på henne passar bl.a Prestige (hopp)men hon har även kunnat ha Stubbensadlar. Ett absolut måste för båda är breda kanaler o i mitt fall misstänker jag att det kan bli svanskappa hela livet.:banana: Lycka till i sadelträsket o hoppas du snart hittar nåt som känns bra. /S :rofl:

Min arab har en Morris & Nolan dressyr, en Grifin whitaker hopp T4 (äldre modell) och en Hector. Hectorn är lite lång men efter kontakt med sadelmkarmästare så skulle det inte vara några större problem. Alla mina sadlar är lite för långa men det är ytterst marginellt...

Är era sadlar extra korta förresten? Läste om amerigo-sadlarna att de finns i extra kort.. Kan det vara en tanke?? (säj nej, snälla, dom var liksom ännu dyrare!).

tacksam för alla funderingar..

/ Lavinia

Jag skulle nog lyssna på hästen i det läget. Gillar hon inte sadeln så är det bara att leta vidare...

Nej, jag har en "vanlig" 17 tum. Dock är det på håret att den får plats. Jag hade mkt väl kunnat ha en 16,5 tum men jag är begränsad till begagnatmarknaden så då fick det bli vad jag fick tag på.

Vissa märken är helt enkelt kortare än andra i sin anläggningsyta trots att de är i samma tum. Albion lär vara kort t ex. Min fröken är väldigt plattryggad så det är ytterligare ett plus med Albion och Morris & Nolan eftersom de har breda platta bossor. Sadlar med takade bossor ligger inte stilla/åker fram på henne. Även om de är i rätt bomvidd.

Hej!

Du får så gärna komma och tafsa på pållan med sadel:-).

Jag ska se om jag kan fota henne med sadel på, hon är inte helt fotogenique när jag är själv, tänkte inte på det själv..

Angående rugget på ryggen var det mest under bossorna (heter dom så, många år sen jag läste sadelns delar) typ vid länden. Vet inte om det kanske kan bero på att hon går i sadelgjorden med armbågarna..

/ Lavinia

Eller så kan det vara så att din häst vid sadelutprovningen trivdes med hur den opassande sadeln placerade dig som ryttare på ryggen?

Så kan det nog vara, jag hade ju "lärt mej" sitta fint i den, upplever det som lite svårare att sitta fint i nya- eller om jag bara försöker för mycket.. Svårt när man försöker rätta hela sin sits..
/ Lavinia

Hej!

Hur vet man om sadeln ligger för långt bak egentligen?

Och är det nån som har bild på sadel för långt fram/bak och på rätt ställe, så man har nåt att jämföra med..

/L

*kl*

Har en Morris and Nolan gold collection flat back 16/32 (har för mig det är 32" vid) till min arab. Han är ung och växer och kommer troligen bredda på sig en del. Men nu fungerar denna och han går väldigt bra med den. Har även haft diverse annat till honom som INTE fungerat bra...

Här kommer lite bilder på pållan med och utan sadel:

Innan sadeln varit på:
PICT0001.jpg

PICT0002.jpg

Med sadeln på:
PICT0004.jpg

PICT0006.jpg

/ Lavinia

Efter ca 20 min promenad med ca 5 varv longerad i trav (jag har alltså inte ridit):

PICT0008.jpg

PICT0010.jpg

Framifrån:
PICT0011.jpg

I skritt:
PICT0016.jpg

Ryggen efter sadeln varit på:
PICT0018-1.jpg

PICT0020.jpg

Hoppas ni kan hjälpa mej. Jag har själv sett att sadeln åker fram och kommer ringa sadelutprovaren på måndag och se om dom har någon lösning. Det här var den sadeln de hade som låg bäst.. Eller borde ha iaf..

/ Lavinia

Som det ser ut på bilderna verkar sadeln vara lite för lång, för smal och ev för rak och platt. Som den ligger efter longeringen är inte bra. Det ser ut som om hästen har lite mage och då är det lätt hänt att sadeln puttas fram också. Om jag vore du skulle jag reklamera utprovningen. Hästen kan inte ha ändrat sig så mycket på två veckor att något som låg bra vid utprovningen inte fungerar nu.

OBS! Detta är funderingar utifrån dina bilder och övrig info. Helt säker kan man naturligtvis inte vara utan att klämma och känna på häst och sadel också.

Edit: För att kolla om en sadel är för lång: Leta reda på sista revbenet på hästen. Följ den linjen upp till ryggraden. Om revbenet går helt fritt från belastning av ryttaren är det OK. Om inte är sadeln för lång.

Förutom de sadlar som har nämnts som vanliga "arabsadlar" skulle jag vilja prova t ex Frank Baines på henne också. Det brukar vara ganska raka sadlar, men inte så raka som Crown och ofta kortare i modellen pga kortare och mindre bossor. Det gör att man ibland kan få plats med en lite rymligare sadel på en kort hästrygg.

Senast ändrad:

Till min arab har vi haft en Crown, bomvidd 31.
Har i fyra års tid suttit mer eller mindre som en smäck, tyvärr har jag växt ur den. :(
Appaloosa (och prestige troligtvis isf?) har funkat på henne också.

Utifrån bilder och beskrivning.

Sadeln är alldels för lång och trycks därmed framåt. Den är också alldeles för smal och trycks därmed framåt. Hästen har skillda sadel och sadelgjordslägen + mage = allt kommer åka fram utan svänd gjord. Den är också toligtvis lite för rak.

Finns inte en möjlighet att den sadeln legat bra innom den närmsta tiden.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 895
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 864
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka