Är vi körda?

E

EvensPila

Har ett 7 årigt islandssto. Jättesnäll, alldeles underbar häst som nästan gör allt för en. Men, hon har svårt för tölten och väldigt svårt för höger galopp.

Tölten har nästan alltid varit oren, hon kan bara ta ett par få taktrena steg, och högergaloppen kan komma högst ett tiotal språng, och då märker man att hon tar i allt vad hon har.

Jag har oroat mig för detta ett tag, så jag tog ut en equiterapeut/sadelutprovare, för att se om det var något fel.
Tydligen var hon spänd i högersidan från halsen till länden.
Equiterapeuten löste upp hennes låsningar, men kunde inte finna orsaken till låsningarna.

Efter sadelutprovningen visade det sig att sadeln satt rätt, och vid uppsittning visade det sig att jag satt precis i jämnvikt på hästen (hade en typ av pad som exakt visar hur trycket på hästen ligger) Och att hon bar sig i rätt form, och var jämnt musklad.
Alltså, equiterapeuten kan inte hitta anledningen till varför hon är så himla spänd på högersidan. Det hade varken med min ridning eller sadeln att göra.

Hon påstår att problemet sitter inuti hästen, och det kan inte lösas. Man skulle kunna ta ut henne till klinik för röntgen, men de skulle ändå inte kunna göra något åt saken. Bara bekräfta vad det är.

Men betyder det att jag bara ska acceptera att min häst har ett problem invärtes som inte går att lösa? Finns det inga flera behandlingsmetoder som går på djupet?

Jag har fått träningstips, såsom att hela tiden bara tvinga henne in i högergaloppen, aldrig låta henne ta vänster, och att träna jättemycket i högervarv, men det känns så tråkigt.

När jag försöker få henne att ta höger galopp, och vet att hon inte tar den, för att det gör ont, då vill jag ju inte pressa henne en hel ridtur bara för det. Både häst och ryttare ska ju tycka det är kul med ridningen.

F.ö har vi inga problem med ridningen, hon är väldigt lyhörd, har energi , riktigt bra trav, bra undertramp och är positiv.

Men som sagt jag vill veta vad som ligger bakom problemen, men om de "aldrig" kan lösas, och att hon alltid kommer ha ont när hon tar höger galopp, så känns det ju bara taskigt att driva henne ännu mera i höger.

Usch jag vet verkligen inte hur jag ska tänka. Någon här som har ett klokt förslag att ge mig. :confused:

Sv: Är vi körda?

Redan gjort. Det är konstaterat att hon är kärnfrisk U.A

Om hon anses fullt frisk så rid som om hon vore rak.
D.v.s. åt båda håll och i båda galopper.
Börja alltid med det lättaste så att hästen blir varm på enkelt vis.

Om det inte är något fel på hästen så rätar den upp sig.
Om du varkligen rider rakt alltså.

Har du kollat upp dig själv?
Hästen går som ryttaren sitter.

Jag undrar också om du har kollat upp tänderna. Det kan kanske kännas lite långsökt, men de kan få hakar och dyl. som skapar låsningar som fortplantar sig genom hästen.

När jag köpte min gammelpålle var han superstel i hela högersidan, och det visade sig, när jag tog honom till tandläkaren (TL), att han hade vågbett. Vågbettet i sig orsakade inga spänningar men däremot hade han gjort det till en ovana att "suga upp" bettet på högersidan och gå och bita sig fast i det.

Efter tandläkarbesök, tillfälligt bettbyte (till tredelat, som han inte kunde bita tag i på samma sätt) och ett besök av chiropraktor hade jag en i princip liksidig häst. Och problemen har inte kommit tillbaka på de 14 år jag har ägt honom.

Nu har ju din häst en lite annan symptombild än vad mitt odjur hade, men hans historia belyser i alla fall det faktum att tandstatusen kan påverka bra mycket mer än hästens förmåga att äta, så det är värt att kolla upp om du inte redan har gjort det!

(Detta utesluter förstås på intet sätt en grundlig hältutredning, jag tycker att din ET lät minst sagt luddig i sin "diagnos".)

Hej! Detta är ett av mina stora intresseområden! Jag har inte utbildning men jobbar med travhästar som ofta är stela och också kan ha rygg- och höftproblem. Diskuterar så mycket jag kan med equiterapeut så fort jag får tillfälle för att kunna "pussla" ihop orsak och verkan på hästarna.

En sak jag är rätt övertygad om är att har hästen problem med höger bak -höft, rygg så har den svårare för VÄNSTER galopp. Har den problem med vänster sida bak så är det svårare att galoppera i höger. Har fått det förklarat och det beror på hur det rör sig i respektive galopp. Benen rör sig inte lika ju...

Jag skulle kunna gissa att din häst har problem någonstans i vänster sida bak och därför tar i mer med höger sida och därmed blir stelare där. Det kan ju vara mycket olika saker som gör att din häst är stelare på vänster sida. Jag vet att det inte är så många equiterapeuter som är duktiga på exempelvis SI-leden och det kan vara där problemet sitter. Kanske kan du få en second opinion av en annan et?

Jag tror INTE att problemet är olösligt! Eller att det är något som bara "är".

För att hjälpa till med mjukgörande och stärkande så rid ut på så ojämnt underlag som möjligt i skritt och rid hit och dit, upp och ner. Ett steg i taget! Jag tror att en ryttare är för många procent av vikten för att en islänning ska orka stärka sig i annat än i skritt om den har problem. Löslongera lite istället på stoooor volt så den kan stärka upp sig i båda galopperna själv. Sakta trav på volt. I början kanske det bara blir tre steg rätt. Men nästa 5. Den gör det den kan.

Ojämnt underlag är bra för det är naturligt "gympande" men det "lurar" också hästen ur att gå som vanligt. Den är ju van att kompensera sin kropp genom att gå på ett visst sätt och den vanan är svår att bryta. Visst kan man bråka och tvinga men det blir aldrig särskilt bra ändå. Lugn avslappnad häst som går ett steg i taget (inte latar sig ändå så klart) och som är glad och får beröm när den ex bromsar upp sig frivilligt utan att man behöver dra i tygeln trots att det stramar lite i ryggen och blir ändå duktigare när man samtidigt berömmer..

Antar att du förstår vart jag vill komma.... :)

Jag säger inte att det inte är tänderna också! Men! Om det är tänderna så hjälper min metod ändå eftersom den bygger på att hästen ska gå på lösa tyglar. (Nä jag vet att det inte hjälper i munnen alla ni besservissar som nu väljer att tolka mig så, så klart ska munnen kollas om den inte är det... :p )

Apropå galopp:

Den galopp hästen har lättare för känns oftast lite flackare.
Den galopp hästen har svårare för känns oftare lite "pampigare".

Den galopp hästen har svårare för är den sida som INTE är stel bak. (Men om ex höger kota ömmar vill ju hästen hellre ta vänstergalopp ändå så det finns ju inga helt enkla sanningar!)

Om hästen har ONT så ska du givetvis inte rida på den.

Om hästen är grundligt genomgången av veterinären (med röntken!)så är det väl fritt fram att rida.

Vad säger din tränare?
Enl min erfarenhet så brukar de två största orsakerna till att hästen inte klarar av en galopp; 1. Hästen har ont (oftast benen lr ryggen)
2. Ryttaren rider 'fel'!

Är hästen frisk så Ska den kunna galoppera i båda varven (!) speciellt om den är i god kondition.
Är den frisk och i god kondtion och inte kan det så är det något som du gör fel. Att du satt jämnt med en pad (hur fungerar den, rider du även i galopp på volter osv??) betyder ju inte att du inte är stel i armarna, kanske lite hårdare i ena handen eller vad som helst.
Om hästen är känslig och lyhörd så kan det ju räcka med att du spänner handen lite för mkt i ena varvet.
Sådana småsaker kan ju vara väldigt svårt att upptäcka själv men försök tänka på det.
De flesta är även starkare i ena handen/armen så du kanske måste vara lite extra försiktig i den starkare armen.
(Ja, eller benet/höften eller vilken kroppsdel som helst.)

Men som sagt. Se till att ta hästen till klinik innan du börjar träna med den.

Kotledsinflammation må hända. Har du verkligen kollat hästen på klinik och inte bara tagit ut en veterinär ??

Jag har sett en stel fotled på ryttare som gav detta problemet.
Ena foten höll liksom emot hästens ena sida hela tiden.
Ingen padd i världen kan visa på sådana problem.

Började träna för en ny tränare, och hon upptäckte att jag hela tiden sitter och spänner mig i vänster ben, så det kan förklara varför hästen varit så stel. Jag måste ha lagt lite mer vikt på höger, så att hon hela tiden måste kompensera. Nu har jag iallafall fått reda på problemet, och jobbar därefter. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 275
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar