är veterinären skyldig att kontrollera pass??

panzy

Trådstartare
finns det någon lag på det??

börjat fundera lite nu efter att ha haft pållen på klinik vid flertalet tillfällen under sommaren, inte kollat passet en ända gång el skrivit in behandling el nått trots livstidskarens på vissa mediciner...

va det inte just detta som skulle va den STORA fördelen med passet - att man skulle veta vad hästen man köpte gått på för behandlingar eller framför allt att hästar behandlade med medicin med livstidskarens inte skulle kunna hamna i livsmedelsproduktionen???

eller vad var egentligen anledningen till att börja med passen??

Sv: är veterinären skyldig att kontrollera pass??

detta har jag också funderat på ,har också varit på klinik och fått sådan medicin ,men aldrig behövt visa pass eller nåt

Ja detta undrar jag med!

Vad ska man ha pass för när de ändå inte skriver in viktiga mediciner:confused:

Grejen var väl att man skulle veta vad de fått för mediciner under sitt liv så att inte hästar som fått "farlig" medicin skulle kunna gå till slakt!?

Jag har inte träffat en enda vet som vill se passet eller skriva in någon medicin!

Eftersom min häst har varit sjuk länge så borde väl någon ha kollat:confused:

Min ena häst fick Fenylbutazon i maj, och veterinären skrev in det i passet.

Immer

Ja vet är skyldig att kontrollera passet innan behandling med preparat med livstids karens.
PL

Var på klinik med en häst så sent som för två veckor sedan, hästen fick Butta (blödning i sulan) hade med passet, men vet tyckte inte att det var nödvändigt att skriva in att hästen behandlas med Butta....:crazy:
Har aldrig vart med om att vet har skrivit in i passet att hästen behandlats med Butta.

Är det livstidskarens på fenylbutazon eller är det inom begränsad slakttidtid?

Var på klinik med en häst så sent som för två veckor sedan, hästen fick Butta (blödning i sulan) hade med passet, men vet tyckte inte att det var nödvändigt att skriva in att hästen behandlas med Butta....:crazy:
Har aldrig vart med om att vet har skrivit in i passet att hästen behandlats med Butta.

Jag har samma erfarenhet!
Inte ens när min häst var installad på klinik ville de titta på passet, och än mindre skriva i att hon fick butta:confused:

Därför att hästar utan pass inte får behandlas med preparat med livstids karens.
PL

Det fungerade ju kasst redan på tiden med behandlingsbevis, och generellt tycker jag det är nästan lika illa nu. Dvs det varken frågas eller kollas.

Klinikerna här, inklusive SLU (som utbildar veterinärer) frågar i princip aldrig om passet. Varken att få se det, eller om hästen redan har livstidskarens (det räcker ju inte med att jag säger, de ska kolla, men de frågar som sagt inte ens). Även innan passkravet då det var behandlingsbevis så inga frågor - inga behandlingsbevis. Däremot står det på receptet till t ex butta att det är livstidskarens, samt i journalkopian. Men vad hjälper det om det aldrig kommer in i passet..

Distriktsveterinärerna så ena stationen skiter i passet, den andra stationen är närmast rabiata och hinner knappt stiga ur bilen innan de ber att få se passet ;)(samma DV chippar alla hästar hon avlivar med)

Sådet skiljer ganska mycket. Nu tillhör ju jag dem som såfort jag får fatt i en veterinär ser till att få livstidskarensen inskriven i passet, oavsett om de fått något med livstidskarens eller ej (förr eller senare får de det, men jag vill ha det inskrivet direkt iom reglerna om foderföretagande).

Men jag vet inte vad sm skulle 'hända' om nogranna DV skulle behöva komma ut på lillkillen här. Han har pass, men jag kan inte visa upp det för jag har det inte. Det ligger hos fd ägaren, eftersom han inte är slutbetald än (avbetalning). Än kan jag väl klara mig genom att tycka 'det har inte kommit än', viss rasföreningar har ju lååång handläggningstid för pass, men..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 714
Senast: Piaff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 988
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 307
Senast: EmmaW
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 036
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka