Är vargtänder boven i dramat?

R

repeater

Hästen jag rider har fått ett jäkla humör och försöker verkligen bita alla som kommer honom nära. Han har varit på detta sätt i typ en månad nu.
Häromdagen kände jag i hans mun och misstänkte vargtänder, vilket jag nu fått bekräftat att han har, riktigt vassa dessutom! Hästen är 10 år. Jag har ridit honom i ett par månader och jag tror inte att någon misstänkt vargtänder förut. Veterinären ska snart komma ut i dagarna och ta en ordentlig titt.

Kan det vara så att hästen har detta hemska humör pga smärta från vargtänderna? Någon som har erfarenhet av något liknande?

Tacksam för svar från folk som VET. :bow:

Sv: Är vargtänder boven i dramat?

VETA kan ju ingen mer än hästen =)

Sponant så näe. Men teoretiskt så visst kan det vara så.

Men de gånger jag haft symptom av vargtänder har de märkts mellan påtränsning och avtränsning så att säga. Dvs ev vid tränsning men ffa vid ridning/körning, när bettet tagit i.

Däremot tror jag humöret sitter ihop med ont/obehag, dock inte nödvändigtvis från vargtänderna (men helt uteslutet är det INTE). Det som ligger närmast till hands nu är väl pälsfällning och sättning, men det värsta borde vara över där nu, å andra sidan är ju du söderut jmf med mig.

Skulle absolut kolla upp, precis som du tänkt.

Det tror jag inte.
När du skriver att vargtänderna är vassa misstänker jag att ni kollat på caninetänderna?

Problemet kan dock ha med smärta att göra, men det låter osannolikt att en 10-årig häst plötsligt skulle få så svåra besvär av tänder den haft sedan 1-årsåldern. Vargtänderna "växer" inte fram mer och mer som övriga tänder i hästens mun, de har en konstant storlek och därmed en konstant påverkan.

Hoppas veterinären hittar vad som är fel.

Bättre att kontakta en hästtandläkare om man vill gå igenom hästens mun.
Tror dock heller inte att vargtänder är orsaken till hästens beteende.

Om hästen har vargtänder och man vill få dem bortopererade ska man definitivt inte kontakta en hästtandläkare, såvida denna inte åker ut tillsammans med veterinär. Det är nämligen bara veterinär som får utföra kirurgiska ingrepp (dit räknas tandextraktioner).

Kolla du upp om vargtänderna, ta bort dom.
Man brukar plocka bort vargtänder på hästar när dom är ca. 2 1/2 år , innan man börjar rida in dom och ha bett i munnen. Just bara för att det inte ska uppstå obehag för dom.

Givetvis kan det också vara andra anledningar; pälssättning, ont någonstans i kroppen, för lite sysselsättning osv osv.

Hästtandläkare får väl inte ens ge lugnande?
De tandläkare jag känner till kommer tillsammans med veterinär.

Nej, det får de inte. Det knepiga med det du beskriver är att allt "hästtandläkaren" gör är på veterinärens ansvar. Själv har jag svårt att förstå varför man då ska stå bredvid itället för att utföra ingreppet själv? Inte så kul att som vet åka på en anmälan för något man inte ens gjort själv.

Fö finns inte titeln hästtandläkare. Så får bara den kalla sig som är legitimerad tandläkare för folk och därefter vidareutbildat sig på häst. Några månaders kurs i USA eller England ger inte någon form av legitimation eller certifiering.

Själv har jag lite dålig erfarenhet av veterinärer och tänder.
Tex avbrutna rötter när de dragit vargtänder samt att de har missat endel besvär som senare uppdagats när man anlitat tandläkare.
Upplever att många veterinärer inte är så jätteinsatta vad gäller tänder, kanske har jag bara haft otur?

Nej, det stämmer nog. Tandvård över lag är dock på frammarsch inom veterinärvärlden och allt fler veterinärer vidareutbildar sig inom tandvård, både inom smådjurssektorn och på häst. Vill man veta vilka veterinärer som gått vidareutbildning i hästtandvård kan man ta kontakt med djurtandvårdskliniken i Söderköping (TL) eller Sveriges Veterinärförbund.

Själv har jag svårt att förstå varför man då ska stå bredvid itället för att utföra ingreppet själv? Inte så kul att som vet åka på en anmälan för något man inte ens gjort själv.

.
Kanske tyder det på att endel veterinärer själva anser sig ha bristande kunskaper/erfarenhet inom området?

Vilket tyder på det, menar du? Att man tar ansvar för en annan persons arbete eller..? Hängde inte med!

Om den har ont när den rids tränsas mm, finns ju faktiskt risken att den blir bitsk mot mäniskor eftersom att den kan ta tränsning ridning mm smärtan som kommer utav det kan ju hästen ta som att det är mäniskan som gör, och då kan ju humöret bli illa, jag har faktiskt köpt 2 st ponnys som då va 6 o 10 år de hade vargtänder, och den ena led mycket av det! den kastade sig så fort man tog den i munnen så vi misstänkte ju tänderna på en gång så att det fick bort dom, och då var ju problemet löst så vi köpte, det är faktiskt ganska vanligt att folk rider runt på "starka olydiga hästar som kastar sig och vill bli av med ryttaren" och folk säger bara att de e dumma, men ofta har det faktiskt med munnen att göra.!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 768
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka