Är unga tjejer helt fredlösa?

Var läser du in att jag inte fördömer det tjejerna varit med om? Jag har då inte nämnt något åt det hållet vad jag kan minnas.

Rubriken säger "Är unga tjejer helt fredlösa" och mitt svar är att de är inte fredlösa, samhället i stort fördömer sådant beteende, alla gör det inte och under överskådlig tid kommer det att finnas rötägg. Hade tjejer varit fredlösa hade reaktionen blivit "Lilla vännen, lite får du tåla, ta du på dig en tröja och se anständig ut". Nu blev svaret, "Förlåt, vi ska utbilda chaufförerna"

Jag vill inte döma hela samhället för vad individer och subgrupper gör. Dagen kommer förhoppningsvis snart när hela bussen protesterar och busschauffören får börja bete sig som folk, be om ursäkt eller bli utkastad.
Jag håller inte med. De här händelserna är ju inga undantag, vi har inte mer jämställdhet än att kvinnor blir kränkta av män hela tiden. Det är ju inte så att ”alltid kommer finnas någon som kränker andra”. Det är ingen slump att de var två kvinnor som kränktes av två män.
 
Inte undra på att jag är helt avtänd från att ha sex med män :crazy:

Jag var länge (och är till viss del) förvirrad över min sexualitet för att jag undrade om att jag var "bara" rädd för att ha sex med män och att det var därför jag inte ville ha det.
Vilket är ju sjukt i sig.

Jag tror ärligt talat att det krävs ett tjog vettiga snubbar för att väga upp tron efter att ha träffat dessa vettvillingar som tycker det är helt OK att slita fram snorren i jobbet och runka. Eller högljutt kommentera tjejer i kassakön. Eller börja klämma och känna på festivaler. Eller förfölja och trakassera. Eller.... eller... eller. Det finns så många kassa exempel.

Hade jag då inga normalt fungerande killar som referensram hade jag nog tappat tron.
 
Jag tror ärligt talat att det krävs ett tjog vettiga snubbar för att väga upp tron efter att ha träffat dessa vettvillingar som tycker det är helt OK att slita fram snorren i jobbet och runka. Eller högljutt kommentera tjejer i kassakön. Eller börja klämma och känna på festivaler. Eller förfölja och trakassera. Eller.... eller... eller. Det finns så många kassa exempel.

Hade jag då inga normalt fungerande killar som referensram hade jag nog tappat tron.
Det blir lite som allt annat att personer som bara är som man ska vara och som beter sig lägger man inte märke till och så ska det ju vara, man ska inte få en medalj för att man beter sig. Däremot så står ju alla negativa erfarenheter ut mycket mer och får ta plats som normen oavsett om det är blottare eller annat beteende som folk sedan pekar ut som kännetecknande för en hel grupp.
 
Det blir lite som allt annat att personer som bara är som man ska vara och som beter sig lägger man inte märke till och så ska det ju vara, man ska inte få en medalj för att man beter sig. Däremot så står ju alla negativa erfarenheter ut mycket mer och får ta plats som normen oavsett om det är blottare eller annat beteende som folk sedan pekar ut som kännetecknande för en hel grupp.

Njae... Jag har lite problem, måste tänka igenom detta för jag tycker inte det stämmer fullt ut. Men om jag bara hade rövhattar-på-stan som referens för män (inte interagerade med sunda individer) hade jag nog också känt mig manad att ta avstånd från allt vad karlar heter.
 
Jag befarar tvärtom att det är ett stort mörkertal bland utsatta tjejer. Alla de som "ska vara tacksamma" att någon ö h t är intresserade. Som inte säger något, som kanske är utsatta i skolan eller på andra sätt. Som faktiskt överväger (hemska tanke!!) att det är sant: att en ska vara tacksam, att det är ditt eget fel, att det är du som gör att jag blir så här och allt annat dravel som män presterar som ursäkt och förklaring till att kränka kvinnor.
Precis. I mer än en film/serie pratas det om det som "barmhärtighets flirt" dessutom. Helt vidrigt är vad det är!
 
Jag håller inte med. De här händelserna är ju inga undantag, vi har inte mer jämställdhet än att kvinnor blir kränkta av män hela tiden. Det är ju inte så att ”alltid kommer finnas någon som kränker andra”. Det är ingen slump att de var två kvinnor som kränktes av två män.
När skrev jag att det var ett undantag? I och för sig anser jag att det är undantag när busschaufförer onanerar inför passagerare eller nekar kvinnor tillträda pga klädsel men fenomenet att kränka varandra och särskilt kvinnor är inget undantag. Jag skrev "Jag vill inte döma hela samhället för vad individer och subgrupper gör. " innebär just det och helt utifrån inlägget, beteendet som beskrivs där och liknande lika grova övertramp.

Det jag inte håller med om i trådstarten är att kvinnor är fredlösa. Hade kvinnor varit det hade det varit normalt för män att blotta sig och neka kvinnor tillträde till allmänna kommunikationer, nu är det något som samhället reagerar starkt mot som helhet, även om inta alla individer/grupper gör det. Det är få som tycker den här typ av beteende som beskrivs där är okej.

Vill du inte diskutera med mig så är det ok, men gör du det utgå från det jag skriver.
 
Nja, tänker och tänker ... det ÄR ju så. Runkarna begår ett brott, jag tycker att det är viktigt att komma ihåg det. Det framställs ibland som harmlöst och höhö-igt och en del tror att blottarna bara flashar snorren genom att öppna rocken. Men det är jävligt obehagligt när ett as kliver fram och runkar framför en.
Jag tänkte som @Asko . Dvs jag ägnade ingen tanke åt att sexuellt ofredande är en brottsrubrik. Jag tycker alltid att det är meckigt när just vardagsspråk och juridiskt språk flyter ihop.

Jag tänkte också rakt av att busvisslingar i sammanhanget är sexuella ofredanden, använt synonymt med sexuella kränkningar. Eftersom jag avskyr de djävla visslingarna, tänker jag på dem som sexuella kränkningar under lite lagom obestämd terminologi.

Att visslingarna sen inte är olagliga, är en annan fråga.
 
När skrev jag att det var ett undantag? I och för sig anser jag att det är undantag när busschaufförer onanerar inför passagerare eller nekar kvinnor tillträda pga klädsel men fenomenet att kränka varandra och särskilt kvinnor är inget undantag. Jag skrev "Jag vill inte döma hela samhället för vad individer och subgrupper gör. " innebär just det och helt utifrån inlägget, beteendet som beskrivs där och liknande lika grova övertramp.

Det jag inte håller med om i trådstarten är att kvinnor är fredlösa. Hade kvinnor varit det hade det varit normalt för män att blotta sig och neka kvinnor tillträde till allmänna kommunikationer, nu är det något som samhället reagerar starkt mot som helhet, även om inta alla individer/grupper gör det. Det är få som tycker den här typ av beteende som beskrivs där är okej.

Vill du inte diskutera med mig så är det ok, men gör du det utgå från det jag skriver.
Då ser vi olika på det helt enkelt, jag menar att de här två djupt upprörande händelserna är ett tecken på att kvinnor är fredlösa om vi inte ens kan få åka buss, fredade för bussföraren.
 
Jag tänkte som @Asko . Dvs jag ägnade ingen tanke åt att sexuellt ofredande är en brottsrubrik. Jag tycker alltid att det är meckigt när just vardagsspråk och juridiskt språk flyter ihop.

Jag tänkte också rakt av att busvisslingar i sammanhanget är sexuella ofredanden, använt synonymt med sexuella kränkningar. Eftersom jag avskyr de djävla visslingarna, tänker jag på dem som sexuella kränkningar under lite lagom obestämd terminologi.

Att visslingarna sen inte är olagliga, är en annan fråga.
Jag håller med om att de är en kränkning, det var tankekedjan ”jag är inte snygg nog att ens få busvisslingar så jag blir nog inte utsatt för runkare heller” jag reagerade på. Som om något hos kvinnan utlöser kränkningen.
 
Då ser vi olika på det helt enkelt, jag menar att de här två djupt upprörande händelserna är ett tecken på att kvinnor är fredlösa om vi inte ens kan få åka buss, fredade för bussföraren.
Jag ser mer dessa som idioter i största allmänhet. Jag har aldrig sett (eller hört om tidigare men ja antar att det inte är enda gången) någon lättklädd bli avvisad från bussen men väl unga killar ( utan synbar anledning), en invandrare ( frågade om hållplats) och flera med barnvagnar även när det funnits plats för dem men under rusningstrafik. Det blir många fredlösa med det kriteriet.

Sexuella närmande/blottare etc är betydligt vanligare mellan passagerare. Där kan jag hålla med om att unga snygga lättklädda tjejer nästan är fredlösa och nästan inga kvinnor inte råkat ut för något ofredande av något slag.
 
Då ser vi olika på det helt enkelt, jag menar att de här två djupt upprörande händelserna är ett tecken på att kvinnor är fredlösa om vi inte ens kan få åka buss, fredade för bussföraren.
Fast lugn och fin nu. Hur många bussresor gör kvinnor varje dygn, året om, och hur många gånger händer såna här saker? Ganska överdrivet för att inte säga hysteriskt att säga att kvinnor är fredslösa och inte ens kan åka buss utan att bli ofredade av föraren utefter 2 händelser. Lite sans kan man ha om en ska belysa utsatthet kan jag tycka.
 
Fast lugn och fin nu. Hur många bussresor gör kvinnor varje dygn, året om, och hur många gånger händer såna här saker? Ganska överdrivet för att inte säga hysteriskt att säga att kvinnor är fredslösa och inte ens kan åka buss utan att bli ofredade av föraren utefter 2 händelser. Lite sans kan man ha om en ska belysa utsatthet kan jag tycka.

Fast jag tror inte detta är de enda händelserna under aktuell tidsperiod. Jag tror det hänt betydligt mer, som vi inte vet.

Men tro, det kan man göra i kyrkan - i know. Men tjejer är utsatta, inte minst alla våldtäkter visar det. Det är betydligt färre killar som blir våldtagna.
 
Fast jag tror inte detta är de enda händelserna under aktuell tidsperiod. Jag tror det hänt betydligt mer, som vi inte vet.

Men tro, det kan man göra i kyrkan - i know. Men tjejer är utsatta, inte minst alla våldtäkter visar det. Det är betydligt färre killar som blir våldtagna.

Men inlägget handlar inte om att tjejer blir utsatta för våldtäkt utan att bussförare beter sig som idioter mot tjejer.

Att tjejer är utsatta i många situationer håller jag med om, men inte i någon större utsträckning när det gäller bussförare som inte kan bete sig som folk.Trådstarten tar endast upp dessa händelser.
 
Men inlägget handlar inte om att tjejer blir utsatta för våldtäkt utan att bussförare beter sig som idioter mot tjejer.

Att tjejer är utsatta i många situationer håller jag med om, men inte i någon större utsträckning när det gäller bussförare som inte kan bete sig som folk.Trådstarten tar endast upp dessa händelser.


... och jag tycker att det är tillräckligt illa. Jag vill inte att dessa händelser också förminskas och normaliseras. Ja, det är enstaka rövgökar som gör detta, men det är ändå en del i ett system som förminskar och förringar mäns våld och kränkningar av kvinnor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp