Är unga tjejer helt fredlösa?

Åh, jag har blivit sexuellt trakasserad av en busschaufför. Jag var 21, han var sjukt obehaglig så jag hoppade av nattbussen mitt i ett industriområde. När jag sen ringde sl sade de: ah, jag han menar inget illa men kan uttrycka sig lite klumpigt. Fick 1 st biocheck som plåster på såren.

Mmm, det är väl ett rätt typiskt förminskande av kvinnan och ursäktande av mannen. Enda som fattades är "boys Will be boys". :meh:
 
I min närhet är det otvetydigt så, ja. Männen förhandlar, kvinnor tar emot. Nej, inte alla kvinnor och inte alla män och det är mer än så som styr lönegapet. Men jag är inte förvånad, om jag inte förhandlar kommer jag aldrig att få upp min lön.

"Det är inte lönt" heter det då. Fast det vet en ju inget om, om en inte provat.
Strukturer. Gruppnivå. Det kan göra att du - och din omgivning - slåss för era löner, ni får sämre betalt än män ändå.
 
OK, jag försöker förstå. Menar du att LC är mindre bra som förebild och att hon borde lämna plats till Lovette för det finns inte plats för fler förebilder?

Nu får du nog bredda perspektivet lite för nej, det är inte alls vad varken jag eller @niphredil menar.

Påstående: LC är bäst förebild
Påpekande: LC är inte alla feministers förebild, men är den som får mest plats

Varav ditt påstående då blir att man själv måste ta plats och inte bara prata, även handla. För mig framstår det som helt utan analys vad gäller representation och vithetsstrukturer.
 
Åh, jag har blivit sexuellt trakasserad av en busschaufför. Jag var 21, han var sjukt obehaglig så jag hoppade av nattbussen mitt i ett industriområde. När jag sen ringde sl sade de: ah, jag han menar inget illa men kan uttrycka sig lite klumpigt. Fick 1 st biocheck som plåster på såren.
En biocheck :banghead:
 
Nu får du nog bredda perspektivet lite för nej, det är inte alls vad varken jag eller @niphredil menar.

Påstående: LC är bäst förebild
Påpekande: LC är inte alla feministers förebild, men är den som får mest plats

Varav ditt påstående då blir att man själv måste ta plats och inte bara prata, även handla. För mig framstår det som helt utan analys vad gäller representation och vithetsstrukturer.
Mitt påstående var dock
”Den bästa förebilden unga tjejer kan ha i dag tror jag är Linnéa Claeson.”
Alltså inte objektivt bäst utan ”jag tror”. I betydelsen ”jag tycker”.
 
@niphredil
3162FA3C-C3C2-4723-A140-3A762E71BC17.webp
 
Ursäkta slarvet, ville bara försöka få fram poängen.

Ingen fara, jag ville bara förtydliga det.

Det förstod jag! Men jag tänker att det är en väldigt ”vit” tanke. Att just en vit ung feminist är den bästa förebilden, för alla unga tjejer.

Även om jag också tycker att hon är asbra.

Klart det är en vit tanke, jag är vit och går säkert i den fällan 10 ggr om dagen. Och naturligtvis hade jag aldrig hört talats om LJ. Såg att LC följer henne på Insta, hoppas de kan synas ihop!
 
Är det verkligen svårt att förbehållslöst fördöma det som trådstartens båda tjejer varit med om?
Var läser du in att jag inte fördömer det tjejerna varit med om? Jag har då inte nämnt något åt det hållet vad jag kan minnas.

Rubriken säger "Är unga tjejer helt fredlösa" och mitt svar är att de är inte fredlösa, samhället i stort fördömer sådant beteende, alla gör det inte och under överskådlig tid kommer det att finnas rötägg. Hade tjejer varit fredlösa hade reaktionen blivit "Lilla vännen, lite får du tåla, ta du på dig en tröja och se anständig ut". Nu blev svaret, "Förlåt, vi ska utbilda chaufförerna"

Jag vill inte döma hela samhället för vad individer och subgrupper gör. Dagen kommer förhoppningsvis snart när hela bussen protesterar och busschauffören får börja bete sig som folk, be om ursäkt eller bli utkastad.
 
Jag uppfattar nog inte det som samma sak. ”Komplimanger” till okända kvinnor handlar nog mer om att göra ett intrång i hennes sfär än om nåt slags genuin beundran av hennes utseende.
Hmm. Hur skiljer det sig om jag nu hade valt att ge en komplimang? Det är en genuin undran :) Bara för att jag är kvinna?
 
Var läser du in att jag inte fördömer det tjejerna varit med om? Jag har då inte nämnt något åt det hållet vad jag kan minnas.

Rubriken säger "Är unga tjejer helt fredlösa" och mitt svar är att de är inte fredlösa, samhället i stort fördömer sådant beteende, alla gör det inte och under överskådlig tid kommer det att finnas rötägg. Hade tjejer varit fredlösa hade reaktionen blivit "Lilla vännen, lite får du tåla, ta du på dig en tröja och se anständig ut". Nu blev svaret, "Förlåt, vi ska utbilda chaufförerna"

Jag vill inte döma hela samhället för vad individer och subgrupper gör. Dagen kommer förhoppningsvis snart när hela bussen protesterar och busschauffören får börja bete sig som folk, be om ursäkt eller bli utkastad.
Men om samhället i stort fördömer sådana beteenden: varifrån har då så många män fått uppfattningen att de kan bete sig så? Varifrån kommer tonen på nätet?

Och hur kan man tro att "utbildning" är svaret? I mina öron låter det till intet förpliktigande. Och eftersom detta inte var första gången - varför måste man vänta tills de egna chaufförerna står där och har fastat i brevlådan? Att behandla människor schysst även om de är tjejer borde väl vara ett grundkrav för att öht få köra buss?
 
Ja, det är väl vår mening med livet?

:yuck:
Inte undra på att jag är helt avtänd från att ha sex med män :crazy:

Jag var länge (och är till viss del) förvirrad över min sexualitet för att jag undrade om att jag var "bara" rädd för att ha sex med män och att det var därför jag inte ville ha det.
Vilket är ju sjukt i sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp