Är ugnen självrengörande?

emma74

Trådstartare
Bor i hyresrätt med gammal spis/ugn som är äldre än 12 år (flyttade hit 2010 och den var gammal och skruttig redan då). Har såklart försökt att hålla den ren, men ugnen var ingrodd t.ex. med inbränd smuts på glaset i luckan som upprepade rengöringsförsök gått bet på. Tänkte ta ett nytt krafttag, men blev lite osäker när jag läste att man inte skulle använda vissa medel på självrengörande ugnar - hur vet man om den är det? Det här är en gammal elektrolux med spisplattor och vred liksom...
 
Bor i hyresrätt med gammal spis/ugn som är äldre än 12 år (flyttade hit 2010 och den var gammal och skruttig redan då). Har såklart försökt att hålla den ren, men ugnen var ingrodd t.ex. med inbränd smuts på glaset i luckan som upprepade rengöringsförsök gått bet på. Tänkte ta ett nytt krafttag, men blev lite osäker när jag läste att man inte skulle använda vissa medel på självrengörande ugnar - hur vet man om den är det? Det här är en gammal elektrolux med spisplattor och vred liksom...
Den är inte självrengörande
Kan jag nog påstå
 
Bor i hyresrätt med gammal spis/ugn som är äldre än 12 år (flyttade hit 2010 och den var gammal och skruttig redan då). Har såklart försökt att hålla den ren, men ugnen var ingrodd t.ex. med inbränd smuts på glaset i luckan som upprepade rengöringsförsök gått bet på. Tänkte ta ett nytt krafttag, men blev lite osäker när jag läste att man inte skulle använda vissa medel på självrengörande ugnar - hur vet man om den är det? Det här är en gammal elektrolux med spisplattor och vred liksom...
Utan att veta så tror jag det är nyare ugnar som är självrengörande. Och att de åtminstone har häll och inte plattor?

(Dumt att svara när jag inte vet, men en reflektion)
 
Bor i hyresrätt med gammal spis/ugn som är äldre än 12 år (flyttade hit 2010 och den var gammal och skruttig redan då). Har såklart försökt att hålla den ren, men ugnen var ingrodd t.ex. med inbränd smuts på glaset i luckan som upprepade rengöringsförsök gått bet på. Tänkte ta ett nytt krafttag, men blev lite osäker när jag läste att man inte skulle använda vissa medel på självrengörande ugnar - hur vet man om den är det? Det här är en gammal elektrolux med spisplattor och vred liksom...
Jag brukar köra rakblad (typ på såndär hållare man har för att rengöra spishällen) på luckglasets innerdel för att få bort ingrott fett. Funkar superbra.

Inne i ugnen fungerar såpa och skrubbsvamp bra.

Slutade använda de extremt starka medlen för många år sedan efter att varje gång , trots bra vädring, fått känningar i luftrör och lungor. Borde nog inte få säljas alls. Funktionen är dessutom snäppet sämre än gransåpa…

Mycket sannolikt inte ”självrengörande” men de tär för mig en utopi ändå.

Och är ugnen självrengörande på ett av tre möjliga sätt (katalys) ska man undvika såpa.

Och även om det heter självrengörande så är det inte automatiskt. Det är en process som måste startas och genomföras av operatören.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp