Är tuggbehov en myt?

steve

Trådstartare
Jag försöker lära mig det här med foder nu och här om dagen åkte jag till granngården för att köpa ett proteinrikt kraftfoder då hösilaget hade dåligt med protein. Jag har en häst som gärna blir lite tjock, både lite "fettig" och bukig.

Jag bad om hjälp av en av foderexperterna och han ansåg för det första att jag gav min häst för mycket grovfoder (förra vintern 10kg/dygn (ts 75) till häst på 160cm i normalt arbete). Han ansåg att en häst i min storlek skulle ha MAX 8-9kg hösilage. Detta sa han utan att jag nämnt värdena på hösilaget. Att han blev tjock berodde tydligen inte på att det var för höga värden energi utan att jag helt enkelt gav för mycket grovfoder så magen blev uppblåst, sk bukfylla. Jag nämde då att hästar har väl ett tuggbehov som måste tillgodoses och detta var tydligen bara en myt enligt honom. "Hästar idag är inte skapta för att gå och äta hela tiden, det gjorde dom för 1000 år sen."

Ligger det något i det han säger eller är han helt ute och cyklar? Jag blev lite förvirrad efter att ha läst överallt att hästar blir tjocka av för mycket energi och inte av grovfoder i allmännhet. Tilläggas bör väl kanske att han hade travhästar, men det borde väl inte spela någon roll kan jag tycka. Slutade med att jag åkte hem med en säck havre och en säck granngårdens egna avelsfoder.. Jag skulle inte alls oroa mig över energin.

Sv: Är tuggbehov en myt?

Han är ute och cyklar.
Men det blir lättare att sälja kraftfoder om folk inte envisas med att ge så mycket grovfoder ;)

Oj, det var verkligen inga bra svar han gav!
Han har rätt att hästen gick runt och betade för 1000 år sen, men det har knappast evolverats bort på så kort tid. Hästar måste äta.

Har aldrig någonsin hört att man kan ge för mycket grovfoder (såvida det inte handlar om ett energirikt foder så hästen lägger på sig, men det beror ju inte på grovfodret i sig).
Det stämmer att de kan få en stor buk (i och med att grovfodret tar plats) men absolut inte något som stör eller är farligt för hästen!

Mata du din häst med så mycket grovfoder du vill.

Håll bara koll på megajoulen så den inte blir för fet.

Han kanske har upptäckt något världsomvälvande som gör att vi kommer behöva skriva om alla våra böcker om utfodring.

Tycker det låter mycket tveksamt. Jag tror på tuggbehovet!

delvis kl

Vad skönt, då vara det inte bara jag som tyckte det lät mysko. Jag ger hellre mycket grovfoder och lite/inget kraftfoder både för att det känns bättre av någon anledning och för att det blir så fruktansvärt dyrt annars.

Han påpekade flera gånger att hästfolk i allmännhet är alldeles för fokuserade och nojiga över energin i foder, och att det inte alls var det som gjorde min häst tjock. Men för mig känns det som att: För mycket energi=tjockis. När jag sa att jag hade ett grovfoder med mycket energi och lite protein föreslog han ändå ett par kilo havre om dagen. Känns jättekonstigt? Är inte havre mest energi, eller?

Kan ju trots allt vara så att han ville sälja mycket kraftfoder.. :angel:

Vilket pucko. Han kunde ju inte ha mer fel :p
Var nog som sagt bara för att sälja så mkt foder som möjligt, men det är mkt möjligt att han tror på det själv.
Är ju ganska många som inte vill ge sina hästar för mkt grovfoder eftersom "de blir så tjocka".
Det ser ju inte snyggt ut om hästen är lite rund om magen :grin:
(Att det sen beror på brist av magmuskler verkar de inte förstå :angel: )

Precis! Var på en föreläsning för ett tag sedan (gällde iofs specifikt islänningar men de är ju faktiskt hästar de med...) och veterinären som höll föredraget menade att tjock mage inte betyder att hästen är fet utan felriden;). Nu menar jag inte TS häst men det kan ju vara värt att grunna på.

Hon menade också att här i Sverige ger vi generellt hyfsat med grovfoder medan man "på kontinenten" ofta fodrar med betydligt mindre grovfoder då det helt enkelt är svårt att få tag på och att man då ger massa kraftfoder vilket ställer till problem både i form av kolik och andra magbesvär samt stereotypa beteenden som vävning, krubbitning osv.

Och evolutionen går minsann inte så fort, våra hästar är fortfarande skapta för att äta 18 timmar om dagen...

KL

är du uppriktigt förvånad?
Granngården är väl inte direkt doktorander i fråga om personalens utbildning, vare sig det är foder eller ngt annat.

Får bli lite mer intervaller för vår del då.. ;) Han är inte groteskt tjock/bukig men har lätt att lägga på sig (verkar det som, har inte haft honom så länge).

31651400.jpg

Ja faktiskt! Jag har aldrig hört någon som resonerar på det viset förut och blev därför väldigt förvirrad. Han lät väldigt övertygad och kunnig när han pratade och talade om massa konstiga saker som jag faktiskt inte förstod (:o) som gjorde att han lät kunnig. Men det hela lät väldigt, väldigt skumt så jag kände mig tvungen att fråga om det var någon mer som resonerade som han.

Jag tycker inte han är bukig! Visst är det svårt att avgöra på bild, men ha också i åtanke att får hästen ordentligt med grovfoder kommer den också ha mat liggande i grovtarmen. Och det gör magen lite större.

Mycket fin häst! Vad är det för något?

:eek: Han är ute och cyklar! Vill förmodligen sälja foder men eftersom du var där för att köpa foder hade han ju inte behövt ta i så han gjorde i brallan :cool:

Önskar någon foderförsäljare skulle säga något sådant till mig så jag fick chansen att ge ett riktigt dräpande svar :devil:

Din häst är jättefin!

Och evolutionen går minsann inte så fort, våra hästar är fortfarande skapta för att äta 18 timmar om dagen...
Fast det blir ju uppenbart problem med överviktiga hästar om de ska äta producerat grovfoder.

Hästar är gjorda för att få avkommor hela tiden o val. existerar inte.
Om de ska leva i vilt tillstånd så får de nog peta i sig pinnar, löv, rötter mm för att klara sig.
Då pratar vi om många timmar för att överleva.

Det vi ska jämföra med är bra bete året om. Hur många klarar av det i fri mängd?

Det är sant men vad gäller tuggbehovet är det fortfarande 16-20 timmar som gäller. Det är superviktigt för hästar, inte bara psykiskt - saliven som produceras måste ner i magen.... Sedan är det ju upp till ägaren att få till det så att det inte är ett "superhösilage" som åker ner oavbrutet i 18 timmar så att säga....

Men visst har näringsbehoven också ökat avsevärt när hästen används i hård träning etc. Samtidigt som många feta ponnyer borde ligga på samma "foderstat" näringsmässigt som en mustang gör :cool:

en värdelös foderrådgivare som uppenbarligen saknar kunskaper för sitt jobb. han är klart ute och cyklar.

f ö. attans snygg häst du har!!

Det är sant men vad gäller tuggbehovet är det fortfarande 16-20 timmar som gäller. Det är superviktigt för hästar, inte bara psykiskt - saliven som produceras måste ner i magen.... Sedan är det ju upp till ägaren att få till det så att det inte är ett "superhösilage" som åker ner oavbrutet i 18 timmar så att säga....

Men visst har näringsbehoven också ökat avsevärt när hästen används i hård träning etc. Samtidigt som många feta ponnyer borde ligga på samma "foderstat" näringsmässigt som en mustang gör :cool:
Fast vad hård träning är är ngt som de flesta aldrig har utsatt sina hästar för. Man överskattar sin träning.
Det är inte ett dugg konstigt att folk vill vara "Snälla" o ge sina hästar all den mat som man kan ge den- status.
Evolutionen har oxå gjort att de mest lättfödda överlever lättare o det blir genetiskt.

Tror mkt på att folk skaffar häst eller gärna för många o kan inte tillgodose det andra stora behovet som inte verkar vara lika viktigt- motionen.
Förr fick hästar mat max 3 ggr/ dag o överlevde. Kanske mindre tarmproblem o fång än nu- bara spekulerar.

Är det inte konstigt att folk sen gnäller att de äter upp inredningen:rofl:

De behöver nöta ner sina kaninframtänder när inget bete finns.

Ge hästarna diverse träd att tillgodose tuggbehovet på.

Förr fick hästar mat max 3 ggr/ dag o överlevde. Kanske mindre tarmproblem o fång än nu- bara spekulerar.

.

Just det här funderar jag på, hösilage vi tar fram idag och hö man fick in för 30 år sedan. Hade varit intressant att få en analys på höet från den tiden.

Jag minns att vi lade upp höet på härschor (stavning?) och det tog flera veckor att få in höet till hästarna. Jag minns oxå att hästarna fick rejäla hömängder vid varje mål då.

Tycker det blir svårare o svårare att fodra hästar med dagens höga näringsvärden.
I var o varannan tråd här på buke står det om diareér och svullna ben. Hästarna är antingen för feta, eller får alldeles för lite hö´men är "fina" i hullet.

Rent spontant så tänker jag att hästar äter sig mätta på ca 2 h. frodigt bete o sen vilar de o sen noppar lite grann för att sen äta mer igen.
Vad 17. det måste ju hinna sjunka undan lite.;)

Jag tror inte alls att hästar småäter nästan dygnet runt. Jo om näringen är torftig o om tuggan består av två strån i taget.

Jag tror inte att hästar känner hunger på annat vis än vi om de inte är insulinresistenta- de som äter oavbrutet. Hästar i hög kondition rör sig mer frivilligt- har annat än mat i huvudet.

min ena som har fri tillgång på hö har alltid hö o den äter... när den är hungrig då håller den på ca 1h. Pilla efter godsaker kan den emellertid göra- gräs.

Jag hade gått därifrån utan att handla och dessutom påtalat att han nog borde gå en lite kurs i hästens näringslära t ex hos SLU

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka