Är trav onaturligt?

Pathmaker

Trådstartare
Hej! För några år sedan hade jag en tjej i min klass som inte hade så stor erfarenhet av hästar, dock gillade hon dem extremt mycket, men som sagt så hade hon bristande kunskap av dem vilket märktes i hennes resonemang om pållar rätt ofta. Därför hade jag svårt att lita på henne när hon försökte rätta mig om vad som var rätt och fel gällande hästhantering etc. Litade mer på mina egna kunskaper eftersom jag ändå gick på ridskola. :p

Nu till min fråga.
En dag när vi satt på rasten så pratade jag på om travhästar. Min familj hade några bekanta som drev ett travstall och jag sa att jag så himla gärna ville börja greja med travsporten och travhästar för det verkade så himla kul (nu blev det inte så, började med islandshästar istället). Då blev hon förbannad och anklagade travvärlden för hästmisshandel, att tvinga hästar att springa onödigt fort för att vinna pengar var inte schysst. Dessutom så var inte hästar gjorda för att trava, trav var tydligen en onaturlig gångart och det slet tydligen extremt mycket på hästarna. Även kuskarna var tydligen jättestygga och piskade och slog sina hästar för att få dom att springa fortare. Så min fråga; är trav verkligen en onaturlig gångart för hästen? :confused:

Jag tror inte det, men vill höra vad andra tycker om det som håller på med travsport. Dessutom så tror jag, angående det där om att kuskar och tränare skulle vara så grymma mot hästarna, är ett jäkligt falskt påstående. Har upplevt att travvärldens tränare och kuskar är jätteförsiktiga med sina hästar och snälla mot pållarna. :grin: Skulle tro att det är mer grymhet inom hoppsporten.. :mad:

Sv: Är trav onaturligt?

Alla jag känner tar bra hand om sina hästar! Det finns rötägg över allt!

För travare så e det en naturlig gångart, iallafall för dom flesta!

De flesta hästar jag känner till har mellan tre och fem naturliga gångarter. Min är en häst med tre gångarter. Skritt, trav och galopp. Samt ibland någon jädra blandning av ovanstående :D

Att hävda att trav inte är naturligt för en häst är således ungefär lika obegåvat som att hävda att det är onaturligt för människor att jogga.

Om man studerar vildhästar som har levet mer elelr mindre opåverkade av människor så väljer de galopp i första hand vid flykt, eftersom det är deras naturligt snabbaste gångart i balans.
Men dagens travhästar har man avlat för att de ska ha så snabb och bra trav som möjligt och studerar man en flock med travhästar i flykt så väljer en stor del av dem traven i första hand.

Om man tittar tillbaka på travarna när travet började komma igång så var det många av dem som hade svårt att trava och gärna valde galopp istället men som sagt har vi avlat bort det idag och trav är inte djurplågeri.

Så din kompis har lite rätt men inte hela vägen. ;)

Nu kan det ju vara olika med de vildhästar som Snurrfian har studerat, men för de, förvisso under mänsklig förvaltning, hästar med vilt (förvildat) ursprung, som jag arbetar med är det inte alls så enkelt att säga.

Vid längre, mer seriös flykt, så absolut, galopp är första gångarten.

Hingst med ston som "flyr" undan en annan hingst. Rättare sagt skyndar sig till ett område som är ledigt för dem att hålla till i:
5494981487428079122

https://plus.google.com/u/0/photos/...lbums/5494981234881284801/5494981487428079122

Men exempelvis om man skulle överraska ett band händer det oftare att de travar en bit med ganska spänstiga, höga rörelser, eller vad man ska säga, för att sedan sakta ner och kolla läget. Traven är också ett sätt att visa upp sig och jag funderar på att traven vid flykt som beskrivet ovan dels är ett sätt att visa att "jag är stor och stark, så kom inte för nära".

Här har jag överraskat en hingst med sitt lilla band, han har här vänt efter att först travat en bit åt vänster i bild:
5416147541547897090

https://plus.google.com/u/0/photos/...lbums/5416147324370827441/5416147541547897090

Ren "visa upp sig inför en annan hingst"-trav
5493515317569080194

https://plus.google.com/u/0/photos/...lbums/5493515279045786145/5493515317569080194

Jag har också hört folk säga att vildhästar väljer skritt eller galopp vid förflyttning. Skritt ser man dem definitivt oftast förflytta sig i, men ofta har jag också sett dem trava när de exempelvis ska till vattenhålet. Men då är det en lugnare och mer markbunden trav. I lite mer sluttande nerförsbacke slår de dock hellre om till galopp, eller saktar av till skritt.

Förflyttning utan rädsla, lite svårt att se i denna bild och är nog lite galopp inblandat, men mest trav:
5494973127959686034

https://plus.google.com/u/0/photos/...lbums/5494973064177860801/5494973127959686034

Vanligaste typen av förflyttning, betning under skritt ;) :
5494973678626120322

https://plus.google.com/u/0/photos/...lbums/5494973064177860801/5494973678626120322

Trav á la tävlingstrav har jag aldrig sett dem röra sig i, men heller inte i piaff, eller att de gör slide stop eller många av de andra rörelser som man ser på tävlingsbanor av alla de slag. Jag ska erkänna att jag inte är särskilt förtjust i tävling med häst, men jag tror inte att trav är värre än andra tävlingsformer och så länge hästarna behandlas väl så kan jag se funktionen tävlandet fyller i samhället.

Hmm, jag verkar inte kunna se bilderna på min långsamma uppkoppling, så jag lägger till länkarna också...

vänta lite nu... menar ni att travsporten alltså är naturlig? att hästar springer för sitt liv (annars blir piskade) med en sulky bakom, och tätt inpå andra hästars sulky, runt på en bana? Trav är en mycket slitsam gångart!! det är ju därför många travhästar får problem med sina ben? det är däför dem är så billiga, det är därför det finns så många ridhästar som är travare?

För kolla här...travsporten tar en häst i mycket tidig ålder, 2-3 år är inte ovanligt. (då har dem inte växt klart, varken i ben och muskler) vilket gör att dem ännu lättare går sönder, för deras muskler pressas så hårt. När hästen inte klarar av travsporten sen, säljs den eller går till slakt, för den är ju inte värd ngt om den är sjuk eller inte funkar? (måste tjäna pengar på den, offtast) Så då tar dem ju bara in en ny travhäst, och börjar träna och tävla med den istället, för dem är ju inte speciellt dyra unga heller, sen går det såhär i en ond cirkel.

Alltså det måste vara rätt onartuligt, för många hästar klarar ju inte av det, eller varför finns det så många varmblodtravare på blocket?

vänta lite nu... menar ni att travsporten alltså är naturlig? att hästar springer för sitt liv (annars blir piskade) med en sulky bakom, och tätt inpå andra hästars sulky, runt på en bana? Trav är en mycket slitsam gångart!! det är ju därför många travhästar får problem med sina ben? det är däför dem är så billiga, det är därför det finns så många ridhästar som är travare?

För kolla här...travsporten tar en häst i mycket tidig ålder, 2-3 år är inte ovanligt. (då har dem inte växt klart, varken i ben och muskler) vilket gör att dem ännu lättare går sönder, för deras muskler pressas så hårt. När hästen inte klarar av travsporten sen, säljs den eller går till slakt, för den är ju inte värd ngt om den är sjuk eller inte funkar? (måste tjäna pengar på den, offtast) Så då tar dem ju bara in en ny travhäst, och börjar träna och tävla med den istället, för dem är ju inte speciellt dyra unga heller, sen går det såhär i en ond cirkel.

Alltså det måste vara rätt onartuligt, för många hästar klarar ju inte av det, eller varför finns det så många varmblodtravare på blocket?

Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig. När jag var och hälsade på i våra vänners travstall så hade dem förvisso 3-4 åringar som dem tränade, men träningen bestod av att bygga muskler för det mesta. Promenader, eller att dem fick springa bredvid en annan häst som sprang framför sulky. :d

Anledningen till att det finns så många varmblod på blocket till salu är för att det är de hästar som nog inte platsade på banan eller som travhästar så istället sålde man dem nog som ridhästar till privatryttare och eftersom dem då inte är så speciella och finns i ett sånt överskott så kanske det är därför dem är så billiga ;) kan det vara så?

Var det där verkligen riktat till mig?

För jag har aldrig sagt att travsporten (eller vilken annan hästsport för den delen) är naturlig. Jag bara skrev om mina observationer vad gäller gångarten trav, som är högst naturlig. Trav per se är inte en mycket slitsam gångart, tvärtom har jag fått lära mig att traven kan vara hästens mest effektiva gångart vad gäller hastighet ställt mot fysisk påfrestning.

Vad jag också sade var att jag inte är särskilt förtjust i tävlande med häst. Det beror på att jag känner mig själv. Jag är inte 100 % säker på att tävlingspress inte skulle påverka min egen hästhållning negativt och även om det säkerligen finns många exempel där så inte är fallet, så tror jag inte jag är unik. Men jag tror inte att travsporten i sig är värre än många andra hästsporter. Jag kan dock ha fel, men i så fall tycker jag det är trevligast och mest konstruktivt att basera diskussionen på faktiska forskningsresultat.

Trav är en mycket slitsam gångart!! det är ju därför många travhästar får problem med sina ben? det är däför dem är så billiga, det är därför det finns så många ridhästar som är travare?

Nej det är inte själva gångarten trav som sliter på hästen, det är farten, tempot och med den följer riskerna för slagskador som de orsakar sig själva när de t ex slår på sig av någon orsak.

De hästar som säljs som ridhästar är ju sällan de som är skadade, en skadad häst klarar absolut inte av att fungera som ridhäst. Varför skulle deras ben belastas mindre av det menar du? De hästar som säljs som ridhästar har förmodligen bedömts fungera bättre som det än med ett liv som tävlande travhäst, alla har inte den mentaliteten även fast de är uppfödda som ras för det.

En riktigt bra trav häst kostar mycket pengar att köpa, och det är allt annat än gratis att avla fram en sådan också.

härligt att höra, jag vet själv några som tränar trav, allt hänger inte på åldern heller :)

Men jag undrar...
varför platsade dem inte på banan? det är ju lite väl många varmblod för att det bara ska räcka med, "det var inte deras grej". Varför är det inte lika stort utbud på andra tävlingshästar då? Jo för att att trava i 50-70 km i timmen är inte normalt för en häst i den pressen, jo visst dem har blivit avlade för att ha trav som sin "naturliga gångart" men bara för det är ju inte traven mindre slitsam.

Senast ändrad av en moderator:

De hästar som säljs som ridhästar är ju sällan de som är skadade, en skadad häst klarar absolut inte av att fungera som ridhäst. Varför skulle deras ben belastas mindre av det menar du? De hästar som säljs som ridhästar har förmodligen bedömts fungera bättre som det än med ett liv som tävlande travhäst, alla har inte den mentaliteten även fast de är uppfödda som ras för det.

En riktigt bra trav häst kostar mycket pengar att köpa, och det är allt annat än gratis att avla fram en sådan också.

Jag menar hästar som inte funkar i överlag, dem kan va allt möjligt... sjuka, slöa, problem hästar...osv

Sjuka hästar? Vad menar du då? En sjuk häst som ridhäst, skulle det vara bättre då?

Problemhäst, ja det kan säkert säljas någon sådan men min ringa erfarenhet är ändå den att dessa är de som faktiskt går till slakt.

Slö, ja det är därför många säljs som ridhästar eftersom det krävs lite skalle för det jobb som hästen förväntas göra. Även en maratonlöpare skulle uppfattas som slö i ett 100 m lopp för människor, förstår du vad jag menar? Don efter person helt enkelt, vilket även gäller för hästar.

ja det spelar ingen roll varför dem går tiil slakt eller som ridhäst, frågan är varför det är så många travare som säljs som ridhäst? om man jämför med andra sporter...kan inte komma på ngt annat, än att springa så snabbt under press är inte naturligt för vilken varelse som helst.

Vad jag vet så finns det undersökningar på att en travhäst som körs in tidigt med rätt träning (alltså inte fullt ös och tryckvagn direkt) blir mer hållbar än en som körs in senare, just för att ligament osv stärks och vänjs tidigare vid belastning.
Dock vet jag inte om jag tycker att det borde finnas lopp för så unga hästar, men det är en annan femma.

Vad jag kan säga om gångarten trav är väl att galopp är skonsammare för en vanlig ridhäst, då de lättare kan parera eller avlasta ben som är ömma eller gör ont än vad de gör i trav som är en ganska statisk gångart. Dock så har vi många års avel bakom dagens travhästar, och deras galopp är ofta något som de har ganska svårt för.
Och det är heller inte naturligt för hästen att gå i hage, att stå i box, att ha skor, att ha sadel eller ryttare på ryggen, att klippas på vintern, att ha täcke på sig, att äta kraftfoder, att hoppa en bana med flera hinder osv, så varför är det då så hemskt med trav?

Varför finns det då så mycket billiga travhästar på internet?
Jo, jag har följande teori:
Inom travet finns det många hästmänniskor (gubbar för det mesta) som egentligen inte har någon hästbakgrund utan håller på med trav bara för att. De har alltså egentligen inte så stora kunskaper om vad det innebär att hålla en travhäst, eller kan speciellt mycket om avel, men tror ändå att de ska få fram topphästar som ska springa in miljoner.
När de då sedan tränar hästen fel, eller helt enkelt bara använder fel sto till fel hingst och hästen inte blir någon stjärna, är då avkomman inte mycket värd och man satsar istället på nästa kommande "stjärna".

Eftersom det kräver mycket jobb från ryttarens sida för att kunna omutbilda hästen till ridhäst, är det inte många som väljer att köpa en travare. (Lägger ingen som helst värdering i ridtravare, jag vet många fina ridtravare och många som är helt förskräckliga att rida) Och eftersom det finns många människor som tror de kan häst bara för att de någon gång fick fram en häst som vann ett lopp och fick blodad tand, producerar de varje år fram många travhästar.

Jag säger inte att alla gubbar inom travet håller på såhär, det finns superduktiga travtränare också, men bara i min lilla håla kan jag komma på fyra olika gubbar mellan 40-60 som på äldre dar "kommit på" att de ska hålla på med trav och egentligen inte har en susning om vad de gör. Sammanlagt producerar de nog 10 föl varje år (och betalar dyyyra pengar för hingsten, det är mycket dyrare med sperma från en bra travhingst) och ingen av dem blir speciellt bra och säljs sen några år senare som ridhäst eller slaktas.

Summa summarum från mig: Det finns mycket som kan bli bättre inom travet, men det finns det inom andra grenar också. Och ska vi rikta in oss på vad som är naturligt för hästen kan vi lika gärna släppa dem lösa vind för våg. Men vi har glömt en viktigt del då: tamhästen är ett sedan länge domesticerat djur och går inte rakt av att jämföra med de få vildhästar vi har i världen idag (men självklart ska vi sträva efter en så naturlig miljö för dem som möjligt), då människans avel har satt sina spår.

Senast ändrad:

ja det spelar ingen roll varför dem går tiil slakt eller som ridhäst, frågan är varför det är så många travare som säljs som ridhäst? om man jämför med andra sporter...kan inte komma på ngt annat, än att springa så snabbt under press är inte naturligt för vilken varelse som helst.

Men då kan man ju undra, för jag som rider islandshäst har ju erfarenhet av gångarten pass, det är också en snabb gångart men det påfrestar inte riktigt islänningarna så mycket. Förvisso jobbar man mycket med islandshästarna i ung ålder för att bygga upp bra muskler, senor, tåliga leder etc. :angel:

Tror att det är samma sak där som i traven.. man jobbar för att härda hästen i ung ålder :D

HotrodKitten; bra svar! Tyckte att det sammanfattade riktigt bra :bow:

Det finns många exempel på travhästar som faktiskt passar ypperligt i sin roll som tävlande häst, dessa hästar har sedan pensionerats och gått i te x avel. Många av dem har uppnått en ansenlig ålder. På samma sätt finns det många hästar som absolut inte passar där, att det finns många till salu kan ju också hänga samman med antalet hästar som faktiskt finns i rasen. Nu minns jag inte precis, men varmbloden toppar listan över vilken grupp som är störst i Sverige och saken talar ju i sin natur att alla inte kan bli en Victory Tilly eller en Ina Scot.

Samtidigt så finns det en stor mängd med amatörtränare som håller på med detta enbart för att de tycker att det är roligt, har man då en häst som inte tycker det är lika kul så ja då måste man hitta en annan lösning för den.

Sammanfattningsvis så tror jag att det hänger samman med antalet hästar, varmbloden utgör idag en av de största hästraserna i Sverige så självklar kommer man också att se många till salu. Men detta gäller även för andra raser, te x islandshästen som också tillhör TOP 3 gällande antal reggade indivder. Självklart så borde du även här ställa frågan varför dessa säljs också.;)

Därför att om du vänder på steken så skulle knappast "istadiga" ridhästar passa som travare.. Till och med en gammal kallblodstravare på 25 skulle varva en sådan.

För det första är dom helt kassa i den gångarten och ganska ofta är dom så pass bortskämda att man inte ens kunde starta dom i lopp 10 för att man helt enkelt inte får på dom i finkan..

Vidare kan man med ridhästar utnyttja försäkringar till absurdum. Allt ingår och vi övriga betalar deras premie.

När man sedan har kommit på att det är kanske nåt fel på ridhästen, givetvis efter att man ridit 45 högervarv och bankat innerskänkel, så kan man sälja kräket som "läromästare" och skogsridning.
Givetvis efter 100.000 i veterinärvård..

Sedan kan jag inte låta bli att undra om du skapade ett användarnamn här på Buke enbart för att hitta på och skriva konstiga saker på travforumet..:confused:

AM

Så du tycker sadel, hage, rida är onaturligt men inte travsporten? eller hänger ja inte med...
Tidig ålder är både bra och dåligt om man kollar på olika sätt. Kroppen blir inte riktigt färdig utvecklad om man tränar hästen för tidigt, precis så som kan hända med oss människor. Börjar man att vänja dem tidigt vid miljön och sånt, blir det ju klart enklare att forma dem. Det är nog därför många travhästar är rätt duktiga på att hantera stress, enligt min erfarenhet. Klart finns det hästar som blir motsatsen också.

Om det finns mest varmblodstravare i sverige, så är ju det för en anledning? det är ju inte så bara för att. Det finns ju en bakgrund till att det är väldigt många varmblod? Tror ni verkligen inte att det ha med att travsporten är rätt hård pressad?

Jag vet inte mycket om islandshästar...men dem är ju helt annorlunda i kroppsbyggnaden...det ända jag vet är att dem bör bli inridna senare än andra hästar. Och vänta nu jag har aldrig sagt att trav är onaturligt, jag anser bara att travsporten är onaturlig.

Därför att om du vänder på steken så skulle knappast "istadiga" ridhästar passa som travare.. Till och med en gammal kallblodstravare på 25 skulle varva en sådan.

För det första är dom helt kassa i den gångarten och ganska ofta är dom så pass bortskämda att man inte ens kunde starta dom i lopp 10 för att man helt enkelt inte får på dom i finkan..

Vidare kan man med ridhästar utnyttja försäkringar till absurdum. Allt ingår och vi övriga betalar deras premie.

När man sedan har kommit på att det är kanske nåt fel på ridhästen, givetvis efter att man ridit 45 högervarv och bankat innerskänkel, så kan man sälja kräket som "läromästare" och skogsridning.
Givetvis efter 100.000 i veterinärvård..

Sedan kan jag inte låta bli att undra om du skapade ett användarnamn här på Buke enbart för att hitta på och skriva konstiga saker på travforumet..:confused:

AM
jag har inte sagt att allt annat än travsporten är naturligt? eller? Vad alla gör med sin häst hit och dit, är väl deras ensak egentligen, så länge det är lagligt.

Jag skapade kontot för att jag tyckte det var en intressant tråd...trodde dock aldrig det fanns så många som tyckte travsporten var naturlig. Och vad är det för konstig saker jag skriver om jag får fråga?

Så du tycker sadel, hage, rida är onaturligt men inte travsporten? eller hänger ja inte med...
Tidig ålder är både bra och dåligt om man kollar på olika sätt. Kroppen blir inte riktigt färdig utvecklad om man tränar hästen för tidigt, precis så som kan hända med oss människor. Börjar man att vänja dem tidigt vid miljön och sånt, blir det ju klart enklare att forma dem. Det är nog därför många travhästar är rätt duktiga på att hantera stress, enligt min erfarenhet. Klart finns det hästar som blir motsatsen också.

Om det finns mest varmblodstravare i sverige, så är ju det för en anledning? det är ju inte så bara för att. Det finns ju en bakgrund till att det är väldigt många varmblod? Tror ni verkligen inte att det ha med att travsporten är rätt hård pressad?

Jag vet inte mycket om islandshästar...men dem är ju helt annorlunda i kroppsbyggnaden...det ända jag vet är att dem bör bli inridna senare än andra hästar. Och vänta nu jag har aldrig sagt att trav är onaturligt, jag anser bara att travsporten är onaturlig.

Du skrev i ett tidigare inlägg att trav slet på hästen, vilket det alltså inte gör utan det är farten/tempot som är slitande.

Ditt argument håller inte alls, TOP 3 listan omfattar halvblod, varmblod och islandshäst. Hur gångordningen är för dagen vet jag inte, men faktum är att i ett tidigare skede så var islandshästen den näst största rasen men det kan ha ändrats nu jag har inte kollat. Vad menar du att man har avlat fram dem för då, penningsport är det ju inte tal om.;)

Innan du framför okunniga påstående så vore det bättre om du istället besökte ett travstall och få lite mer insikt i vad det hela handlar om.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 286
Senast: Boj
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Novisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV