Är thriller samma sak som rysare? Och horror skräck?

purity_666

Trådstartare
När någon frågar mig vilka filmer jag gillar bäst så svarar jag: thrillers, skräck och rysare. Men på engelska finns ju bara thrillers och horror. Är thrillers egentligen rysare? Varför använder vi ens uttrycket thriller om en filmgenre på svenska? Har vi inget eget ord för thriller?
Om inte thrillers, vad är i så fall engelskans motsvarighet till genren rysare?

SciFi kan jag förstå mer eftersom det ändå är ett ord vi använder oss av, samma sak med fantasy. Jag vet dock ingen annan gång man använder sig av ordet thriller i svenskt språk.

Fast man kan väl använda sig av thriller även när det gäller böcker?

Min spontana reaktion är att thriller och rysare inte är samma sak, fast det kanske de är? Jag tänker mig att en rysare har ett visst inslag av skräck men att en thriller inte behöver ha det. Sedan kan man naturligtvis diskutera vad som är skräck och inte. Skräck är väl mer riktat mot att biopubliken faktiskt ska bli rädd, en thriller är spännande.

Fast man kan väl använda sig av thriller även när det gäller böcker?

Min spontana reaktion är att thriller och rysare inte är samma sak, fast det kanske de är? Jag tänker mig att en rysare har ett visst inslag av skräck men att en thriller inte behöver ha det. Sedan kan man naturligtvis diskutera vad som är skräck och inte. Skräck är väl mer riktat mot att biopubliken faktiskt ska bli rädd, en thriller är spännande.

Jo, men deckare är ju vanligare där. Thriller finns oftast inte som genre om du kollar bokaffärer t.ex. Men thriller har vi inget annat ord för inom film.
Så rysare är en underkategori till skräck då typ? Vad kallas genren rysare på engelska, eller finns den inte?
Ja gränsen är ju ganska hårfin ibland. T.ex. Seven benämns som thriller, men nog är den ganska otäck?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 225
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I min panik över att jag måste använda min urusla engelska på mitt nya jobb så anmälde jag mig till två engelskakurser nu under våren –...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: cassiopeja
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 986
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama