är spatt ridbart?

H

HoppFantasten

Kan man rida en häst som har spatt?

het att rida. Har tyvärr spatt så går ej att hoppa. Rids i western men går även bra i dressyr. Mycket riden i skogen.

D e från en annons.. jag kan inte så mycket men jag har hört att spatt är "oridbart" typ.. kan någon hjälpa mig? :)

Spatt är inte oridbart, om de är smärtfria och symtomfria. De måste hållas igång, stelnar till Fort och måste nästan röra på sig varje dag för att må bra.

Glöm dock Aldrig bort att hästen om en vecka kan braka ihop och bli jättedåliga....spatt går bara åt ett håll - tyvärr :(.
Ett gott råd är att inte köpa en häst med spatt...

okej, det handlar om en häst som jag ev. ska ringa på och bli medryttare på .. men ska jag hoppa över det?

Medryttare, inga problem. Det enda du riskerar att hästen plötsligt blir halt och dålig och då har du ingen medryttarhäst längre. Blir du kär i hästen blir det förstås jobbigt om den måste avlivas.

Köpa spatthäst ska man dock inte göra - just för att, som Jen80 skriver, läget kan ändras så snabbt.

mandalaki

"Spatt går bara åt ett håll" Är det så? En läkarstudent som jag känner menar att spatt lika gärna kan läka ut? Rätt eller fel? / Å

Läka ut och läka ut...jag har efter nästan ett års behandlingar ändrat uppfattning om de orden, läka ut. De är ett dåligt ordval - det som händer vid spatt är att leden försvinner när allt brosk blivit ben. Det finns ju tre glidleder, och ju fler som är drabbade desto sämre prognos....kan även bero på Vilken led som är drabbad. Kan man behandla och få resultat är det jättebra, men det är inte ovanligt att det vandrar vidare....så det slutar Alltid på samma sätt, tyvärr :(.

Min häst fick somna in för snart två veckor sen, för just spatt. Blev akut dålig igen och förmodligen hade spatten gått över i en glidled till. Från att ha varit ridbar och varit i full träning tog det knappt en månad tills hon fick avlivas. Spatt är grymt.

En av hästarna i stallet har det, går regelbundet. Har varit symptomfri länge och jag "tävlade" henne i hoppning i helgen. Dock bara 50 och 70cm men hon hade urkul.

Jag skulle inte köpa en spatthäst, den kan närsomhelst bli mycket sämre och i slutänden går det bara åt ett håll.

Begreppet "utläkt spatt" finns men är missvisande, av precis de skäl som Jen80 säger. Det låter ju som om sjukdomen försvunnit och aldrig mer kan komma tillbaka, men så är det tyvärr inte.

mandalaki

jag vet en häst som tävlar minst LA dressyr med spatt.
det är väl mycket restriktioner men han verkar inte ha spec. ont av det med tanke på vad han klarar.

Medryttare, inga problem. Det enda du riskerar att hästen plötsligt blir halt och dålig och då har du ingen medryttarhäst längre. Blir du kär i hästen blir det förstås jobbigt om den måste avlivas.

Precis det hände mig, och ja jag hade hunnit bli kär :cry:.
Men du (trådskaparen) ska nog inte befara det värsta, så tycker nog du ska prova hästen och se hur den är annars.
Men som andra sagt: att köpa en spatthäst är nog ingen bra idé..

Min väninnas dotter tävlar sin ponny som har spatt i msv hoppning. Så länge ponnyn inte har ont är det inga problem. Dock kan smärtan och oridbarheten slå till när som helst och då är det slut med ponnyn. Det gäller att vara riktigt uppmärksam på hur ponnyn reagerar på benlyft osv, om den börjar få ont.

Spatten blir alltså inte sämre för att hästen rids, tvärtom, den ska röra sig så mycket som möjligt. Men som sagt, den dag de får ont så är det kört.

Precis, vi är noga med att hästen ska gå regelbundet så att hon inte ska bli stel. Och inte för mycket enformiga rörelser på ridbanan, varierar mycket. Spatten gör ju att de lättare blir stela.
Och man får ju som sagt vara uppmärksam på ev stelhet och rörelsemönster.
MSV hoppning, kul att det funkar!

Det går så länge det går som sagt. Tjejen hoppas på att hinna rida SM på ponnyn innan den "brakar". Vi hoppas på det bästa.

Jag köpte en islandshäst med konstaterad spatt för många år sedan. Tävlade, t.o.m. ett par SM med goda resultat. Ägde honom i över 16 år. Så småningom fick han känning av spatten, men fungerade fint som fritidshäst i alla år, bara han hölls igång regelbundet. Avlivades vid 23 års ålder pg av andra orsaker (sviter efter erlichia).

Jag tycker det är helt galet att kalla en symtomfri spatt för utläkt. När det var aktuellt på min häst kallades det "vilande" ett mycket bättre uttryck. När det gäller spatt kan det gå åt skogen snabbt eller så kan man ha tur som jag med min häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025