Är skumrem tillåtet?

castle_bar

Trådstartare
Jag hittar ingenting om skumrem i hopp-TR. Betyder det att det är tillåtet eller inte på hopptävlingar?

(Alltså en rem som sitter under bettet, fäst i båda bettringarna, löst spänd. Bör användas på hävstångsbett som t.ex. pelham för att skänklarna inte ska åka fram vid eftergift men jag tänkte istället ha det på ett vanligt tränsbett för att stabilisera bettet lite vid eventuella ledande tygeltag, då jag numera hoppar utan nosgrimma och hela huvudlaget blir lite "rörligare" då. Ja, givetvis ligger huvudlaget still och hästen trivs med bettet men jag tänker mer skumremmen som ett "bilbälte" ifall jag skulle bli tvungen att i hoppningen ta ett lite större/ledande tygeltag och bettet/tränset då kan röra sig.)

Sv: Är skumrem tillåtet?

Eftersom betsling på storhäst på hopptävling är fri så länge den inte skadar hästen, så är min tolkning att skumrem är tillåtet.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 766
Senast: Vogue
·
Hoppning Är ju egentligen en inbiten dressyrtant, och håller på med det allra mest. Men ibland får jag mina "ryck" och sätter upp lite småhinder...
Svar
5
· Visningar
3 443
Senast: Bison
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar