Är riskerna värre än resultatet?

T

Tomaten

Mitt sto är nu åtta år, av okänd anledning(ev en omkullridning i unga år) har hon fått snett kors och därmed sned i musklaturen. Har varit hos både veterinären och kiropraktor, för att göra historien lite kort. Hon är kollad, knäckt och har en passande sadel.

Iom att hon skjuter stoppningen på sadeln, blixtsnabbt, så har jag funderat på hur jag ska få henne att jobba ordentligt på lina utan ryttare.Så jag har börjat longera henne i skogen, eller det som varit skog. Stallägaren tog ner en del skog i en slänt och för mig var det ett gyllene tillfälle. Där finns ris, upp och ned men är inte massa träd ivägen än att jag kan longera henne.Låter henne ta det i hennes fart, ibland hejar jag på henne och berömmer när hon tar i för att skjuta upp för backen eller när hon sakta av och samlar sig inför nedför.

Vad tycker ni? är det totalt dumdristigt att longera henne där bland stubbar, stenar och diken?

Jag ser resultatet, hästen börjar muskla sig och är stolt som en tupp när hon samlar och länger sig för att hoppa över stubbar. För mig är det värt risken att hon skulle göra sig illa, tror att ju mer hon får gå där desto mindre är risken att hon gör sig illla.

Sv: Är riskerna värre än resultatet?

Hm det beror på hur lugn den är. Jag skulle aldrig i livet försöka mig på nåt liknande för mina hästar kan hoppa till och då ligger dom ju risigt till om det är massa stubbar och ojämn mark. Men är du helt säker på att hon håller sig lugn så... Men använd heltäckande benskydd så hon inte sticker sig på kvist!

Ang sadeln så tycker jag du ska skaffa dig en luftstoppad, då finns inte problemet med sned stoppning. :)

det är nog ingen fara så länge du har henne i ett kontrolerat tempo, jag är inte den som backar för att ta en trav i terrängen hästarna klarar mer än vad många tror.. visst finns det en chans att hästen snubblar, men risken blir ju änu större om den inte får lära sig att lyfta på benen.. grattis för musklerna!!

Hm det beror på hur lugn den är. Jag skulle aldrig i livet försöka mig på nåt liknande för mina hästar kan hoppa till och då ligger dom ju risigt till om det är massa stubbar och ojämn mark. Men är du helt säker på att hon håller sig lugn så... Men använd heltäckande benskydd så hon inte sticker sig på kvist!

Vadå, då skulle man ju inte kunna rida i ojämn terräng heller! ;)

Till TS: tycker att det låter bra, om hästen faktiskt uppvisar resultat så är det bara att köra på! Om hästen typ snubblar fram så kanske det inte är nån bra idé, och det kan ju faktiskt vara bra att ha benskydd, har varit med om mycket hemska olyckor där hästarna fått pinnar i hovarna.

TS: Det låter på ditt inlägg som att du redan bestämt dig ;)
Men jag tycker också att det låter som en bra ide, lika bra som att rida/tömköra ute i skog och mark. Hästen bygger muskler på ett naturligare sätt än då man tragglar på ridbana eller typ en grusväg. Oftast tycker de ju att det är roliare i skogen också. Kul att du ser resultat också. Lycka till :D

Håller sig lugn? hon tycker det är skit kul så hon brallar gärna iväg men där får hon ju lära sig att ta igen sig... :p Men benskydd?? jag använder inte benskydd... Är mer rädd att hon ska fastna än att hon ska sticka sig...

Luftstoppning, vet inte... Iom att hon är sned behöver hon ju mer stoppning på ena sidan... kan man fylla i mer luft i ena sidan?? isåfall vore det ju väldigt intressant :D

Tack, tror det samma. Hon drar ju iväg ibland i för högt tempo men hon upptäcker ju snarast att det inte går, så hon blir ju klokare för varje dag som går.

jo, det har jag väl gjort. Tänker väl inte sluta även om någon här inne säger att jag faktiskt är dumdristig... Är bara lite nyfiken på andra reaktioner...

Har ju bland annat fått fram att de allra flesta här skulle välja benskydd, vilket jag inte använder :p

att longera i full kareta på ett hogstfält utan benskydd kallar jag dumdristigt ja....

Varför benskydd då? hästen kan ju lika gärna få pinnen inkilad mellan skydd och ben = sår. Som att den sticker sig på en pinne..
Det är dock i mina ögon?

Nu vet jag iofs inte om ditt och mitt "full kareta" skiljer sig men så fort går det inte, fast som sagt hon brallar iväg ibland men úpptäcker ju snarast att det inte går att flänga omkring så. Det gör henne mer koncentrerar och självförtroendet ökar på henne...

Förresten centaur, vet du om man kan ha mer luft i den sidan hon är mindre musklad i luftstoppad sadel? :)

AMEN! I morgon åker jag och tittar efter en ny sadel :bump:
Ska söka på forumet efter luftstoppat, se om jag hittar något!!:bump: Vore ju helt underbart! att jag inte tänkt på det!

japp fast då behöver du en med flair och inte cair!

ska mkt till att man får pinne på insidan av benskydd om man använder den heltäckande sorten. hon kan ju slå sig själv på senorna också iom hon tappar balansen om hon snubblar över nåt träd/stubbe.

GAAH!!:eek:

Nu kanske jag ser mera en stubbåker, och där skulle jag aldrig i livet longera min häst.
Självklart att hon kan gå i skog och mark, men undviker gärna skaderisker.

Men appropå bygga muskler så kan man tömköra över bommar i trav på volt. Det bygger minst lika bra som backträning och man gör det under kontrollerade former:idea:
Jag brukar lägga upp ca 5 bommar i ett hörn av ridbanan så får man hjälp med inramningen. Så kan man höja upp ngra efterhand också så dom lyfter högre på benen.

Och benskydd, JA. Min (då 3-åriga) häst longerade jag på ridbanan. Hon ´la av en mkt tjusig brallserie och lyckades sparka sej med ena bakbenet på frambenet.
Benskyddet sprack, men hästen är hel.
Köper mkt hellre nya benskydd än betala dyra veträkningar och tråkiga avbrott.

Varför benskydd då? hästen kan ju lika gärna få pinnen inkilad mellan skydd och ben = sår. Som att den sticker sig på en pinne..
Det är dock i mina ögon?

Om du är orolig för att hästen ska få in en pinne mellan skydd och ben vid longeringen så skulle jag nog inte longerat där öht. Risken finns ju då att pinnen kan, vid maximal otur, tränga in vart som helst. Jag fick i våras erfarenhet av pinne som lyckades tränga in 15-20 cm. Inget att rekommendera.

där jag bodde tidigare var det en häst som trampade in en pinne i hoven. den blödde till döds...

Lustigt att se hur olika vi tycker, det är ju ett vad jag kallar för kalhygge. Där träden är ned tagna och det finns lite ris o kraffs kvar. Finns några stubbar men det är ganska glest.

Benskydden kan jag nog hålla med om, de benskydd som jag har till henne är dock senskydd och jag har inte använt dem just för att jag inte vill ha en pinne inkilad mellan resåsbanden och benet.

Självklart köper jag också hellre nya benskydd än att hästen skadar sig men jag är inte helt för benskydd heller. Jag är ond ;)
Nej. skämt o sido så är jag inte dumdristig men lindar inte in dem i bomull.

Tömkörning över bommar osv håller vi redan på med, hade inte vågat skicka ut henne i skogen där annars. Dock så saknas det variation.

Vid maximal otur hänger sig hästen över boxväggen, bryter benet på plan ridbana osv. Så maximal otur kan man inte göra något åt.

Däremot är jag villig att överväga heltäckande benskydd... Inte för pinnarnas skull, utan för om hon skulle trampa på sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka