Är riskerna värre än resultatet?

Sv: Är riskerna värre än resultatet?

Där kan man väl snacka om maximal otur!
Var det ingen som hittade den förens det var för sent eller varför gick det inte att hjälpa den?:eek:

Håller sig lugn? hon tycker det är skit kul så hon brallar gärna iväg men där får hon ju lära sig att ta igen sig... :p Men benskydd?? jag använder inte benskydd... Är mer rädd att hon ska fastna än att hon ska sticka sig...

Benskydd skulle jag också rekommendera! Men annars låter det som ett superbra träningssätt. :banana:

Luftstoppning, vet inte... Iom att hon är sned behöver hon ju mer stoppning på ena sidan... kan man fylla i mer luft i ena sidan?? isåfall vore det ju väldigt intressant :D

Haha :rofl: jag dör av skratt...

fylla mer luft på ena sidan av sadeln...

Ja? det går ju tydligen? jag förstår nog fortfarande inte det roliga :)

där jag bodde tidigare var det en häst som trampade in en pinne i hoven. den blödde till döds...

Men hur i :devil: ska du få ett benskydd att skydda hoven? Det GÅR ju inte.

TS: Sålänge det inte är hål eller farliga gropar så tycker jag att det låter som en utmärkt idé. Hästen lär sig lyfta på fötterna samtidigt som den får röra sig kontrollerat utan ryttare på ryggen. Jag har en snubblig häst, så jag skulle hålla mig till skritt.

Men hur i :devil: ska du få ett benskydd att skydda hoven? Det GÅR ju inte.

Nej, det går inte att linda in djuret i bomull. Händer det så händer det. Men är platsen där man tänker longera full av pinnar, grenar och dylikt (med tanke på att det blivit röjt där) eller som du skrev hål/gropar skulle jag nog tänka mig för två ggr. Är det inte det, go for it. Man kan ju alltid traska ut i skogen och hitta ett bättre ställe.

Ne, inte hål. Någon grop kan det väl vara men inte grop som det går att trampa ned i utan mer en sänka i backen... Inget som jag skulle se vara direkt farligare än om jag red i skogen...

Man kan alltid traska ut i skogen och hitta ett bättre ställe?
Vad skulle vara ett bättre ställe då? en skog utan pinnar?
Förstår för närvarande inte vad du är ute efter?

finns det inte bättre övningar för denna häst att bygga muskler på osv?

har du inte fått några tips av kiropraktorn? eller vetrinären?
tömköra är ju guld även i paddock och ute i skogen, du kan även longera henne i paddock och ta hjälp av bommar osv. Longera på stubbåker med lite mjukare underlag korta perioder. Klättra i backar ja osv osv..

Kanske finns det bättre övningar, men detta har funkat mil över förväntan. Kiropraktorn och veterinären gav rådet: rätt ut i skogen! Tyvärr är hon inte nog säker för att tömköra ute i skogen, så roligt ska vi inte ha det!

Hur klättrar man i backar med en häst när man inte rider, problemet är ju just att hon behöver muskla sig utan ryttare.Att longera i en backe är det närmaste jag kan komma när jag inte rider....

ja mitt tips var ju att tömköra bla ute i skogen, i backar osv. men det verkar inte funka? pysslar ni något med tömkörning?

Jo, tömkörning hade jag ju valt hellre än longeringen. Det går helt ok på banan men hästen är helt enkelt av en instabil natur. När hon får för sig saker går det fort och om matte då är bakom om med massa snören kan det bli lite trassligt.
Vi tömkör inte jätte mycket men en hel del. Känns som en onödig press att sätta på denna hästen, det får komma med tiden.

om det vore min häst så skulle jag utveckla mig i tömkörningen genom några lektioner kanske, få en kunnig persons hjälp. Det är så himla roligt att tömköra, du vet inte vad du missar :)

Ja, kanske det vore en smart ide. Vet dock inte hur jag skulle få tag på en sån hjälp, har varit någon kurs här men intresset var för lågt så de fick aldrig hit någon.
Visst är det roligt, andra pållen jag har är ju säkrare och då är det ju riktigt roligt. Henne stannar det roliga inne på ridbanan dock :)

Tack för tipsen iallafall :)

Hoppsan:o Jag menade naturligtvis kalhygge:rofl:

Stubbåker kan jag glatt både rida och longera på.

Kalhygge däremot skulle jag låta bli om jag inte hade en häst jag visste var mycket säker på hoven. Då kanske det kunde vara en kul utmaning.

Men annars ser jag nog mest brutna ben:crazy:

hehe, då förstår jag...

Kanske hon är säker på foten, hon snubblar inte och står inte på näsan.Tar sig fram säkert, det är en rolig utmaning. Kanske därför jag tycker det är okej, det känns inte som att hon ska bryta benen om inte den maximala oturen faller på...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka