Är ridning bra träning?

sweet

Trådstartare
Vad tycker ni, är ridning bra träning? Jag skulle inte säga att man går ner i vikt. Men att man bygger muskler är givet. Iallafall rumpa och lår för min del! Och sen skulle jag vilja veta hur man tränar musklerna bäst? Är det att rida lätt i traven, skritta långa turer eller vad tycker ni? :)
 
Sv: Är ridning bra träning?

Det bränner ju som f*n när man står en längre stund i lättsits så det känns ju som att det som tränar musklerna mest, iallafall för mig. Annars tror jag inte att själva ridningen är det som tränar kroppen mest, utan arbetet vid sidan om. Tillexempel mockning, sopning av stallgången, bära massa tunga föremål, osv. :)
 
Sv: Är ridning bra träning?

Jag skulle inte säga att man går ner i vikt.

Klart man gör om man rider - dvs. inte åker häst - och därmed får upp förbränningen. Om det sedan är tillräckligt för att tappa i vikt beror ju sedan helt hur mycket man anstränger sig, och för den delen på vad man stoppar i sig. Att det sedan finns mer effektiva metoder än ridning är ju en annan femma.
 
Sv: Är ridning bra träning?

Klart att det är träning, frågan är vad man vill uppnå med sin träning. vill man bli smal och slank så ska man nog ägna sig åt löpträning och långa promenader istället.

Jag har inte gått ner i vikt sedan jag köpte häst för 1,5 år sedan, jo i början men det har sedan återgått :o. Men det handlar nog för min del mer om att jag inte har tid att träna lika mkt som innan. Jag rider ju inte 7 dagar i veckan sådana pass där man kan se det som att jag får lika mkt träning själv som efter ett pass på gymmet, på mountainbiken eller en joggingrunda. Isåfall skulle jag behöva fler hästar då jag inte kan plåga min stackars unghäst med sådan intensiv träning varje dag. Dock tar ju stallet lika mkt tid varje dag oavsett vilket pass jag rider, dvs jag hinner inte träna vid sidan av eftersom jag även jobbar heltid. Konditionskrävande pass för min egen del rider jag kanske 3-4 dagar i veckan. Men jag rider ju då inte lika länge som jag skulle ha tränat på motsvarande intensitet så jag vet inte om det ger lika mkt ändå.
Dock är ju stallarbetet och allting sammantaget en aktivitet som iaf för min del pågår i 3 tim, man kan säker jämföra det med ett lågintensivt långpass. Och framförallt är man igång och gör saker istället för att ha tid att sitta hemma och stoppa saker i munnen ;)
 
Sv: Är ridning bra träning?

Jag tycker ridning är bra träning, men det beror ju på hur man rider också. Jag har blivit så slut att jag har svimmat och fallit av en gång under ett svettigt dressyrpass i högsommarvärme.. Och efter ett intensivt hoppass eller en uteritt med mycket galopp så har jag ramlat omkull i en hög med spaghettiben när jag har suttit av. Och träningsvärk som heter duga, framförallt i ben, rumpa och mage.

Men det beror säkert på hur vältränad man är i övrigt och vilka referensramar man har.
 
Sv: Är ridning bra träning?

Visst är det träning till viss del men har man bara en häst så går det inte ens att jämföra med ett gympass.

Jag bränner 360 kcal på 30 min spinning och 300 kcal på 50 min ridning, hårt dressyrpass. Stor skillnad på förbränning mao. Du kommer aldrig upp i samma puls när du rider som under löpning, spinning eller annan konditionsträning.

1 kg fett är ca 7000 kcal, alltså behöver jag rida 23 pass för att bränna 1 kg fett. Förutsatt att jag inte äter upp de kalorierna jag tränat bort. Så för fettförbränning är ridning värdo :)

MEN ridning ger dig bra balans, starkare bålstabilitet och hyfsad grundkondition. Dessutom har många ryttare snygga armar av all mockning, släpning och statisk hållning vid ridning. Ben och rumpa får ju sitt också men det är mer att man orkar hålla en position en längre tid, inte lyfta många kilo i en benböj.
 
Sv: Är ridning bra träning?

Sen jag började vara mer i stallet så har jag gått ner lite i vikt men mest skaffat mig mer muskler, tycker absolut att det tar att rida lätt och halvstå långa galoppsträckor. Nu går det inte att jämföra med gym och liknande engagerad regelbunden träning men jämfört med att spendera timmarna i stallet hemma i soffan småätandes istället så är det helt klart bra träning :). Och frisk luft! Vilket man inte direkt får på gymmet ;)
 
Sv: Är ridning bra träning?

All träning är väl bra träning? Det bästa med just ridningen är nog balansen. Träna upp koordination. Exaktheten i rörelserna/ det man ber om. Jobbigare att rida en lite trög häst än en med mkt vilja å energi. Fältsits under en längre tid känns. Ibland är det hjärngympa för både ryttare å häst, ibland bara avkoppling.

Blir lite imponerad på de som SPRINGER ute när det är såhär varmt som 30 grader och jag knappt orkar rida ens utan kör på lugna turer i skogen alternativt väntar till kvällen. Hade jag sprungit nu skulle jag tuppa av. Gym känns ju bara så dödstråkigt. Simning är kul. En del i varmare länder låter ju hästarna simma regelbundet. Bra för oss oxå att simma, bygger fina muskler :).
 
Sv: Är ridning bra träning?

Jag skulle säga 'sådär' . Jag rider ca en timme 5 dgr per vecka och ägnar ca 2 Tim per dag till allm stallarbete som mockningen och in- utsläpp mm. Jobbar heltid där jag sitter mkt .., Detta ger mig ngn form av grundmotion som jag ser det, dvs det är så mkt man bör röra sig för att inte blinförsoffad .. För att få kondis, muskler och smidighet krävs mer . Jag cyklar därför motioncykel på hög belastning 40 min 5 dgr per vecka och kompletterar m pilatesövningar f bålstyrka och smidighet. Detta resulterar i att jag som är drygt 50 har kondis som en 25 åring enl Previas konditionstest! För att hålla vikten i styr måste jag ständigt gå på lite fett + lite kolhydrater och vara allmänt sträng mot mig själv! Fast resultatet är en halvgammal käring som är i helt ok form och det är jag rätt stolt över!:p
 
Sv: Är ridning bra träning?

Ridning är definitivt bra träning, om man också jobbar när man rider och inte bara åker med. :) jag har på sistone kommit igång ordentligt när jag fattat en massa nya grejer och har börjat faktiskt jobba när jag rider, och jag är genomsvettig efter ett ridpass! :D sedan är även stalljobb en viss träning. Jag har eget stall och sköter allt själv, så det är ordentligt fysiskt jobb. :)
Det beror på vad du gör och vad för häst du har (hur mycket den kräver). Min häst har t.ex en jätteskumpig trav, så där tränas mag- och ryggmusklerna effektivt. Hon är annars också ett paket att rida som inte gör nånting gratis, så på henne får jag jobba. :) långa galoppturer i skogen tränar balans och ben- och bålstyrka, korttrav tränar bålstabilitet, rykta, bära vatten och hö tränar armmuskler, mocka (spec hagarna) tränar lite allt :)
Utöver ridningen kan man ju även träna, typ gå på gym osv, men åtm. för mig räcker stallarbetet till en okej grundkondis :)
 
Sv: Är ridning bra träning?

Fast som jag ser det så är målet att ridning inte ska vara särskilt jobbigt .... Hästen ska gå fram för en lätt skänkel, ge ett lätt stöd i handen och bära sig själv - oavsett om det är dressyr, hoppning eller uteritt ..Jag är möjligen lite varm under västen efter ett pass på ridbanan och kan vara lite stel i benen när jag sitter av efter en 2-3 timmarstur, men aldrig trött ... Det ska inte vara en kamp att rida - vare sig med sin egen kropp eller med hästens ..
 
Sv: Är ridning bra träning?

Alltså all träning kräver ju energi och kräver den mer energi än du får i dig börjar kroppen förbränna fett, det gäller ju lika mycket om du springer som om du rider.

Med det sagt så har jag ännu aldrig lyckats bli så vältränad i hela kroppen som när jag red tre pass i veckan, men då tänker man ju inte på hur mycket stallarbete som ingår utöver den där timmen på hästryggen.
 
Sv: Är ridning bra träning?

Givetvis är det alltid bra att vara fysiskt aktiv och ridning tränar ju balans, koordination och gör att man kommer ut, men om man vill ha kondition krävs ngt som ger bättre pulsökning.
 
Sv: Är ridning bra träning?

Ja, jag tycker inte det är jobbigt eller tungt att rida, men jag får alltid jobba ordentligt eftersom jag är otränad och inte van (tidigare var jag en av dem som satt och "åkte med"). Jag har ridit nästan enbart i terrängen dessutom, vilket gör att jag är ovan att använda vissa muskler osv när jag rider på ridbanan. :) min häst ger inget gratis, sitter man lite också och åker med fungerar det inte. Tro ändå inte att hon är en mindre trevlig häst att rida för det! ;) och det beror på hästen tycker jag, jag känner en duktig ryttare som rider regelbundet, men som ändå är helt svettig efter ett ridpass eftersom hennes häst inte är en lätt häst att rida.
 
Sv: Är ridning bra träning?

Jag tycker att ridningen och stallarbetet är bra motion men i mina ögon är det inte regelrätt träning. Som någon skrev ovan vill man ju inte att ridpasset i sig ska vara särskilt ansträngande, däremot krävs det ju bålstabilitet, balans och koordination. Stallarbetet ger lite muskler och man får röra på sig, hur mycket det sedan påverkar ens kropp beror nog på livet i övrigt.
 
Sv: Är ridning bra träning?

Att sitta på en häst i skritt går att jämföra med den rörelse man har i bäckenet när man går. Har läst att ridning är en hälsosam sport av den anledningen att människans kropp rör sig naturligt. Att sitta på en häst i skritt aktiverar muskler i bäcken, rygg, ben etc, trots att man inte aktivt gör något annat än sitter, därför att man med kroppen parerar rörelsen så att man behåller balansen.

Hur mycket vi arbetar med våra muskler beror dock på vår ridning. Hur vi använder vår kropp i ridningen är väldigt olika.

Jag själv har ridit sen jag var så liten att jag alltid varit i "ridform". Sen fick jag barn och blev tvungen att dra ner på det och jag kan säga att det är skillnad på vad man klarar av rent fysiskt - absolut! Just ridmässigt märker jag det mest. Jag har inte kraften och uthålligheten som jag brukar ha och det är jättestörande för en som alltid haft det, sen jag var 7 år. Bara att borsta en häst i en timme kan kännas i kroppen, det är ju inte klokt. :p
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp