Är rädd för skrapande ljud

M

murran

Jag har en häst, som jag börjat tömköra, och meningen är att han skall köras in och dra vagn när allt är klart.
Han är två år nu, och jättelugn och bryr sej inte om draglinor eller är bakrädd på nåt sätt alls när man går bakom honom.

Men vi har upptäckt, att han är livrädd för exempelvis ifall man drar en plåt på marken. Vi har en snöraka, som maken brukar skotta med för hand, och han blir alldeles ifrån sej när vi skottar. Det låter ju illa, ett skrapande ljud. Och även snöplogen som går efter storvägen kan han bli rädd för, men även när grannen kör med sin lilla plog på fyrhjulingen. Det skrapar och låter. Är det bara fyrhjulingen utan plog, då bryr han sej inte.

Det som nu oroar mej är, är när han skall börja släpa exempelvis skakel eller bildäck efter sej, hur det ska gå. Det är nu visserligen rätt långt kvar tills vi skall börja med sånt. Men undrar hur vi ska bära oss åt, att vänja honom av med att vara rädd för skrapande ljud.Det vore ju bra att börja i tid. Nån som har några bra tips?

Sv: Är rädd för skrapande ljud

Utsätt honom för olika skrapande ljud. Gå med honom när din make skottar snö ;-) Va ihärdig och visa honom hela tiden att det inte är något farligt. Dra saker kring honom när du leder honom eller han står stilla. Om du är ute och gå med honom kan du ju hålla något i handen och var noga med att göra det från båda sidorna.

Vi fick order av körtränaren att som agtatoon skriver släpa på saker när vi var ute på promenad. Kanske du ska leta upp saker som låter extra illa i ditt fall? Stora presenningar, stora "träd" (massa grenar och inte bar en pinne), brädor etc? Och självklart vänja honom vid de grejerna som han redan nu visat sig rädd för.

Min häst var inte så särskilt glad i att släpa på grejer under inkörningen, spec in när de bara var fästade på ena sidan (som att dra däck), på slutet visade han tom bara misstycke och då slutade vi "traggla" med just sådant. Tränaren var vääääldigt noga med att inte gå för fort fram men till slut sa liksom min häst ifrån :D Han älskar att dra vagn nu som "vuxen". Han kom såpass långt på inkörningskursen (över vintern/våren som 2-3 åring) att han drog vagn ute en gång med mig bakom och 1-2 gånger med tränaren.

Sedan dess har han blivit körd typ 2-3 ggr/år och han är trygg som en filbunkte tack vare den grundliga inkörningen. GULD värt med en sådan bra tränare! Han pekade på många grejer i den vardagliga hanteringen/promenader/tömkörning som var viktiga just för att få en trygg häst när man väl sätter den framför vagn. Så ett hett tips är att ta hjälp tidigt med inkörningen för det är så mycket mer än att bara tömköra och dra grejer som måste sitta. Vi började tex tömköra just på inkörningskursen och tack vare att min häst är/var rätt knepig i munnen och jag är pinsamt dålig på att hålla i tömmar så tömkörde vi inget alls hemma. Dock reds han in under tiden (det reder jag ut, han är ridhäst) och fick på så vis lite "styrhjälp" därifrån.

Kanke en liten utvikning men nog så viktigt upptäckte vi, det var dock vår första "körhäst" öht :)

en sak som är effektiv är att ta konservburkar, borra hål i botten trä snöre igenom och bind ihop några stycken, dra sedan dessa medan du leder din häst och vänj honom på så vis vid skrammel.
Håll snöret så kort att du i början har burkarna i luften och sänk mot marken långsamt och korta perioder så hästen hinner med att se vad som händer.
Du kan sen utveckla detta med fler burkar(börja med två) längre snöre så det dras bakom hästen.
När hästen kan burkarna brukar andra ljud vara mycket lättare.
Man kan även göra samma sak med olika kättinglänkar som då låter annorlunda, använd fantasin. Du har igen det när vagnen är på.

Bra ideér båda två men kom ihåg att göra det från alla olika sidor. Både från vänster och höger sida, bakifrån och framifrån och under magen mellan benen osv. Välj något som tål att bli trampat på utan att hästen kan skadas.

Tack för tipsen. Vi övade lite med en gammal takplåt igår, som jag tog in i hagen. Det gick rätt bra, han till o med vågade gå på den. För tillfället släpar jag runt på plåten utanför hagen och det fungerar rätt okej, men ska imorron bege mej in i hagen och släpa den också, och nästa mål är att gå med honom och släpa plåt samtidigt som jag leder. Lägger in bilder sen på takplåtspromenaden!

Vid takplåtspromenaden var jag noga med, att det skulle bli befäst från båda håll. Till slut tyckte han det var en så rolig leksak, att vi var tvugna att ta ut plåten, var rädd han skulle skära sej på den, då han skulle försöka tugga på kanten på den. :D

Ja det där med konservburkarna ska vi defenitivt börja med. Helst av allt skulle jag vilja gå nån träning med honom, typ som polisrytteriets stressträning, där det är både rök, trummor o andra saker som kan vara läskiga, (fast till fots då!) vore bra att ha handledare ifall man stöter på problem. Men det är dåligt med liknande kurser här verkar det som.

Lovade ju bilder på när pållen övade, så här kommer dom:

Men vad kan det här vara för nåt läskigt!

208093_214993405182558_100000156998784_938155_5556164_n.jpg

Provar väl om det går att stampa på!

208709_214993345182564_100000156998784_938153_6521637_n.jpg

Jamen det höll ju att stå på!

208430_214993165182582_100000156998784_938148_7178489_n.jpg

Okej då, jag provar väl gå på den då!

206709_214992251849340_100000156998784_938140_8127255_n.jpg

Och så en bonusbild på pålle i skogen

205754_215453031803262_100000156998784_941938_1970170_n.jpg

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag inledde mitt liv som hästägare i 13-års åldern (är nu 25) och har alltid hållit på med ridhästar. Stallet där jag hade...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka