Är Prascend doping?

Emma-pemma

Trådstartare
Vår ponny har fått fång några gånger, och får nu en medicin som heter Prascend. Den aktiva substansen är pergolid. Är det tillåtet att tävla med denna medicin? Går det att söka dispens? Jag har läst på risportförbundets lista, och kan inte hitta Pergolid. Däremot står det något om insulin, men jag som inte är sjukvårdsutbildad fattar inte vad de menar.

Ponnyn har svarat ganska bra på medicinen när han fått den, men det går bara i perioder. (Efter ett tag slutar han äta den preparerade maten med medicinen i.) Ponnyn ligger alltid i riskzonen att få fång, och för varje gång han fått ett anfall ligger han ju närmare gränsen. Vi försöker därför att se till att han verkligen får i sig sin medicin. När gräset växer på sommaren är det stört omöjligt, men då är han inte heller lika känslig som vår och höst när frosten nyper gräset. Det absolut bästa sättet att hålla honom frisk är att se till att han rids eller motioneras på annat sätt varje dag.

Fråga er veterinär och se om hästen ens håller för tävling när den nu tydligen fått upprepade fång anfall.

Och om fötterna är bra på hästen så kanske det är värt att få den medicin fri innan den blir aktuellt för tävling?

Vår ponny har fått fång några gånger, och får nu en medicin som heter Prascend. Den aktiva substansen är pergolid. Är det tillåtet att tävla med denna medicin? Går det att söka dispens? Jag har läst på risportförbundets lista, och kan inte hitta Pergolid. Däremot står det något om insulin, men jag som inte är sjukvårdsutbildad fattar inte vad de menar.

Ponnyn har svarat ganska bra på medicinen när han fått den, men det går bara i perioder. (Efter ett tag slutar han äta den preparerade maten med medicinen i.) Ponnyn ligger alltid i riskzonen att få fång, och för varje gång han fått ett anfall ligger han ju närmare gränsen. Vi försöker därför att se till att han verkligen får i sig sin medicin. När gräset växer på sommaren är det stört omöjligt, men då är han inte heller lika känslig som vår och höst när frosten nyper gräset. Det absolut bästa sättet att hålla honom frisk är att se till att han rids eller motioneras på annat sätt varje dag.

Menar du verkligen att ni låter en ponny, som får fånganfall på löpande band, gå i gräshage..?

Fråga er veterinär och se om hästen ens håller för tävling när den nu tydligen fått upprepade fång anfall.

Och om fötterna är bra på hästen så kanske det är värt att få den medicin fri innan den blir aktuellt för tävling?

Får hästen prascend har den med största sannolikhet PPID. Det brukar inte försvinna av sig själv och medicineringen är livslång. Sen kan ev hästar med lindrig PPID ett tag hållas i skick med kost och motion.

Om hästen har fått prascend utskrivet beror det på att han har PPID. Ni måste vara supernoga med att han får i sig medicinen. Ett plötsligt avbrott (det kan räcka med timmar av försening med medicinen) kan göra att hästen går in i chock och dör. Ge medicinen i handen ihop med ett par godbitar och gör det på stallgången så att ni verkligen ser att han äter upp den eller slamma upp den med vatten och ge som spruta i mungipan.

En häst som har PPID måste hållas på strängt kontrollerad diet. Hen får aldrig någonsin bli överviktig utan ska hållas slimmad och i så god kondition som sjukdomen medger. Frostnypt gräs får aldrig någonsin ingå i dieten. Det är som att be om ett fånganfall precis som med allt annat socker och stärkelserikt foder. Minst 30 minuters motion/dag rekommenderas när hästen är i skick att utföra den, dvs. inte när hen har fånganfall men annars.

En häst som äter prascend gör det för att hen är sjuk. En sjuk häst får inte tävla.

För det första ha inte hästen på bete! Ansolut inte vårgräs eller gräs när det är kallt/frost.
Motion dagligen minskar fångrisken.
Analycera grovfoder/hö då vet ni ungefärlig sockerhalt i grovfoder/hö. Så låg socker halt som möjligt i allt foder!
Testa att: Gröp ur ett litet hål i en bit morot. Lägg i medicinen. Lägg tillbaka det som går av det ni gröpte ur moroten och ge hästen morots biten med medicin i.

@Emma-pemma
Först och främst tycker jag att ni bör byta veterinär, utifrån vad du skriver här har ni fått extremt bristfällig information.

1. Om ni har fått Prascend utskrivet har er ponny PPID (även kallat cushing), en livslång och progressiv sjukdom, vanligtvis orsakad av en godartad tumör på hypofysen som sätter hästens hormonbalans ut spel. Detta kan bl.a. leda till att hästen får fång. Prascend är alltså inte en medicin mot fång, utan en medicin mot PPID. Vid fånganfall ska hästen även få t.ex. metacam eller fenylbutazon, som är smärtlindrande och antiinflammatoriskt och hållas i stillhet på mjukt underlag. Den ska absolut inte äta gräs. Alls.

2. Det är jätteviktigt att hästen får Prascend varje dag, helst vid ungefär samma tid. Genom att ge den bara i perioder ökar ni risken för nya fånganfall eftersom hormonnivåerna då åker berg-och-dalbana. Var 6e månad ca måste man ta blodprov och kontrollera hur hormonnivåerna ligger, och justera dosen Prascend. När dosen är rätt inställd kan årsvisa kontroller räcka. Eftersom sjukdomen är progressiv kan man komma att behöva öka dosen Prascend med tiden.

3. Läs på om både PPID och fång. Låt inte eran ponny äta gräs, ge den lagom mycket av ett bra grovfoder(helst med lågt sockerinnehåll, under 9%) och undvik kraftfoder, motionera den ordentligt (när den är frisk) och var verkligen noggrann med att ge Prascend. Läs bipacksedeln. Samt ha tät kontakt med en bra veterinär, kontrollerna en gång i halvåret är viktiga för ponnyns välbefinnande! Så gör vi med våran ponny som har PPID och hon är pigg och glad, tränas i hoppning och slipper få fång.

4. Det är livstids tävlingskarens på Prascend, men man kan rida pay and jump och pay and ride om hästen är fräsch nog för det.

Det krävs mycket av en som ägare till en häst med PPID, är man påläst och noggrann med skötsel och medicinering kan hästen leva ett friskt och långt liv. Orkar man inte med det extra jobb det innebär är det bättre att man avlivar och köper en frisk ponny. Det kanske låter hårt, men en död häst lider inte och som djurägare måste man ibland vara krass och, om så är fallet, erkänna för sig själv att "det här är mer än jag klarar och orkar".

Man får inte tävla med en häst som får prascend.
Jag skulle inte rekommendera att ge medicinen i fodret eftersom det är väldigt viktigt att hästen får i sig medicinen varje dag för att inte bli sjuk. Det är bättre att lösa upp medicinen i vatten och spruta in den i munnen, det gör jag med min häst. Medicinen smakar väldigt äckligt så de flesta hästar slutar äta kraft foder efter ett tag om de får medicinen där i.

Svarar allmänt till tråden.

Naturligtvis har vi inte ridit ponnyn när den haft ett fånganfall! Och som någon annan skriver så är medicineringen livslång. Han visar kliniska symptom på PPID, men vi har inte kunnat bekräfta det i blodprov. Hans värden är normala, och har varit hela tiden. När det var aktuellt testades han med någon månads intervall, men ingen gång kunde vi se någon förändring. Numera testar vi var 6:e månad, men hittills inget napp. Han ligger normalt både med och utan medicin. Dock så kom vi överens med vet om att medicinera eftersom de kliniska symptomen blev bättre med medicin den gången han hade fång.

Tabletterna i sig verkar inte smaka särskilt, men en av biverkningarna är minskad aptit. Vi märker det i perioder när vi helt enkelt inte får i honom medicinen. (Ska testa med en morot eller liknande.) Numera märker vi inte heller någon skillnad i de perioder han inte äter, men jag är helt klart mycket mer nervös för hans tillstånd då. Det är alltså några år sedan han fick ett fånganfall senast, men han måste ändå passas noga.

Jag hade inte tänkt på att titta på bipacksedeln, tokigt! Ska läsa på där. Och kan tillägga att han inte har tävlat innan, så detta har inte varit aktuellt innan. Nu har det visat sig att han älskar att hoppa med dottern, och då uppstod frågan om det går att tävla honom.

Precis som någon säger så är bästa sättet att hålla honom symptomfri att han motioneras. Nu när dottern är lite äldre (9) och kan rida lite mer ordentligt har han blivit jättefin. Det är en jättehärlig ponny och jag hoppas att ingen av er tror att vi behåller en ponny som har kroniskt ont.

@Emma-pemma det finns hästar med PPID som ligger inom normalintervallet när det gäller testresultatet. Då är det bra att göra som ni faktiskt har gjort att medicinera för att få ordning på symptomen.
En av de vanligare biverkningarna vid medicinering är aptitlöshet. Medicintillverkaren rekommenderar då att man håller upp medicinen i någon dag och sedan långsamt fasar upp den igen. Detta kan man läsa om i bipacksedeln.
En del hästar mår också bättre om de får dosen uppdelad morgon och kväll så det kan också vara värt att prova.
Jag har fått göra så på min häst för att det ska funka. Får hon hel dos en gång per dygn så blir hon helt urflippad och ser spöken men delar jag dosen så är beter hon sig normalt och acth-värdet håller sig inom normalintervallet.

För att återgå till huvudfrågan så kan säkert pay & jump vara ett jättebra alternativ för dottern och ponnyn. Den träningsformen kör jag och min häst också emellanåt för att det är kul. Det enda vi inte gör numera är att hoppa terränghinder. Det är lite för lattjolajban och jag börjar bli för gammal för att flyga av. :D

Svarar allmänt till tråden.

Naturligtvis har vi inte ridit ponnyn när den haft ett fånganfall! Och som någon annan skriver så är medicineringen livslång. Han visar kliniska symptom på PPID, men vi har inte kunnat bekräfta det i blodprov. Hans värden är normala, och har varit hela tiden. När det var aktuellt testades han med någon månads intervall, men ingen gång kunde vi se någon förändring. Numera testar vi var 6:e månad, men hittills inget napp. Han ligger normalt både med och utan medicin. Dock så kom vi överens med vet om att medicinera eftersom de kliniska symptomen blev bättre med medicin den gången han hade fång.

Tabletterna i sig verkar inte smaka särskilt, men en av biverkningarna är minskad aptit. Vi märker det i perioder när vi helt enkelt inte får i honom medicinen. (Ska testa med en morot eller liknande.) Numera märker vi inte heller någon skillnad i de perioder han inte äter, men jag är helt klart mycket mer nervös för hans tillstånd då. Det är alltså några år sedan han fick ett fånganfall senast, men han måste ändå passas noga.

Jag hade inte tänkt på att titta på bipacksedeln, tokigt! Ska läsa på där. Och kan tillägga att han inte har tävlat innan, så detta har inte varit aktuellt innan. Nu har det visat sig att han älskar att hoppa med dottern, och då uppstod frågan om det går att tävla honom.

Precis som någon säger så är bästa sättet att hålla honom symptomfri att han motioneras. Nu när dottern är lite äldre (9) och kan rida lite mer ordentligt har han blivit jättefin. Det är en jättehärlig ponny och jag hoppas att ingen av er tror att vi behåller en ponny som har kroniskt ont.

Det är verkligen inte enkelt att veta allt. Hoppas er ponny mår bättre med medicin. Och som i tråd ovan så kan hästar ha PPID utsn att ha höga värden på blodprov.
Står också i en tråd hällst socker under 9% på grovfoder. Det måste vara olika mätvärden. De jag anslyserar hos så nära 100 ellet lägre bra socker värden.
Men försök att ge så lite socker och stärkelse som det bara går. Här funkar inte betfor med lågsocker halt eller färdiga kraftfoder blandningar inte ens med låg socker o stärkelse halt. Men olika hästar är olika känsliga. Men var jätte försiktg med betet och inget fruset gräs nu när det blir kallt.
Hoppas mi får många nra o goa år med er ponny.

Det är verkligen inte enkelt att veta allt. Hoppas er ponny mår bättre med medicin. Och som i tråd ovan så kan hästar ha PPID utsn att ha höga värden på blodprov.
Står också i en tråd hällst socker under 9% på grovfoder. Det måste vara olika mätvärden. De jag anslyserar hos så nära 100 ellet lägre bra socker värden.
Men försök att ge så lite socker och stärkelse som det bara går. Här funkar inte betfor med lågsocker halt eller färdiga kraftfoder blandningar inte ens med låg socker o stärkelse halt. Men olika hästar är olika känsliga. Men var jätte försiktg med betet och inget fruset gräs nu när det blir kallt.
Hoppas mi får många nra o goa år med er ponny.
Om hö´t skulle innehålla 100% socker så skulle ju allt vara socker. Det kan omöjligt stämma. För att vara säker ska sockerhalten vara så låg som möjligt men absolut inte över 10%

Min gammelman med PPID, fick sin Prascend, 1½ tablett om dagen (en gång om dan), upplöst i vatten i en spruta. Fick även sin Flexi Joint i spruta (smakar äckel)

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 659
Senast: Stollan
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 751
Senast: Lindon
·
Hästvård Mitt halvblod, 15 år, har fått fång. Detta trots hon gått på bete sedan 1 månad och som vanligt med mycket varlig invänjning på grönt :(...
67 68 69
Svar
1 368
· Visningar
138 208
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar