Är ponnyn slutmätt?

ponnyryttarn96

Trådstartare
Hej!

Äger en d-ponny som blir 12 iår, och det står i hennes pass att hon mättes som 5åring till 145 dock har hon ett livstidslicense som D-ponny .. måste jag alltså slutmäta henne nu? Kanske verkar som en dum fråga men vill bara vara på den säkra frågan, och de föredetta ägarna verkade inte riktigt ha så bra koll på det .. :/

Sv: Är ponnyn slutmätt?

Hej!

Äger en d-ponny som blir 12 iår, och det står i hennes pass att hon mättes som 5åring till 145 dock har hon ett livstidslicense som D-ponny .. måste jag alltså slutmäta henne nu? Kanske verkar som en dum fråga men vill bara vara på den säkra frågan, och de föredetta ägarna verkade inte riktigt ha så bra koll på det .. :/

Det ska medfölja ett mätintyg. Gör det inte det så skulle jag mäta om. Du kan slutmäta först när de är 8 år. ( rätta mig gärna om jag har fel)

Nepp, medföljde bara mätintyget från när hon mättes som 5-åring, men det var ju bara ett årsintyg. Har också för mig att det är 8 .. tack för hjälpen :)

*Delvis KL*

Men finns det eg. något som heter "slutmätt" numera? Tycker mig läsa i Ridsport att det har varit en del arga ponnyföräldrar för att man mätt om ponnyer och att vissa har blivit uppklassade pga att dom är högre än vad som skrevs ui intyget när dom slutmättes.

*Delvis KL*

Men finns det eg. något som heter "slutmätt" numera? Tycker mig läsa i Ridsport att det har varit en del arga ponnyföräldrar för att man mätt om ponnyer och att vissa har blivit uppklassade pga att dom är högre än vad som skrevs ui intyget när dom slutmättes.

Japp. Men ligger de på gränsen så är ju folk medvetna om ärr ponnyn kan växa över. Och då får de ju undvika att köpa den ponnyn.

Det stämmer, du kan tvingas mäta om ponnyn även efter den har fyllt åtta om det blir en kontrollmätning ute på tävling

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama