AR och tävling, hur göra?!

galoppirruette

Trådstartare
Är som ni nog sett ny här, vet inte om en sådan diskussion funnits tidigare hrä på forumet, sorry isf...

Men...
Jag som tidigare tävlat mkt dressyr undrar om det är möjligt att ordna tävling inom AR/Barock.
Hur ska man gå tillväga med bedömningar osv...

Olika klasser för olika utbstp?

Kan alla tävla mot alla oavsett utbstp.

Man rider ett egenhändigt ihopkomponerat program där man visar upp allt det bästa av det sin häst kan. Att man kan modifiera programmet under uppridningen utifrån dagsformen på hästen. Man kanske just den dagen måste lägga in en volt för att få den där böjningen man behöver för att kunna visa upp och utföra den där öppnan på för hästen bästa sätt.

Någon som skrittar igenom sitt program gör enklare övningar, men med häst i perfekt avslappning och i perfekt harmoni tillsammans utför det som de ska, kan ha lika stor chans att få bäst bedömning som den som kommer med sin "fullärda" häst som gör sina skolor ovan mark...

Det kanske inte är så många av er som tävlar, eller vill göra det. Men det finns kanske de som vill (som jag) och tycker (som jag) att "vanliga" dressyrtävlingar inte lockar längre. Tycker de flesta ekipage utför programmen i total spänning och allt vad det innebär.. Bara lite krök på nacken och domarna ger dem BRA bedömning.

Något värt att diskutera?!

Sv: AR och tävling, hur göra?!

Jag funderade på för ett par år sedan om det inte skulle vara trevligt med en uppvisningsform där man red ett fritt valt program till musik för en domare och fick en skriftlig bedömning på vad som är bra och vad man kan förbättra, och en rosett som minne med sig hem. Det tror jag skulle vara trevligt. Sen röstar man fram en "publikens favorit".

Vad gäller tävling tycker jag generellt sett att det skulle vara bättre om de ekipage som håller på med AR och liknande och är tävlingssugna såg till att komma ut ordentligt på vanliga tävlingar. Jag har svårt att tro att man har svårt att hävda sig om man kommer med en lösgjord, rakriktad och allmänt välriden häst. Det vill säga, får man väldigt dåliga poäng med sin AR-ridna häst har man förmodligen en hel del kvar att jobba med. Man får inte dåliga poäng för att den är AR-riden, utan för att den är dåligt AR-riden i så fall.

Den mest välridna häst jag har ridit var hos en ryttare som ligger tämligen högt på världsrankingen just nu. En mycket ung häst som trots mycket nerv svarade fint på alla knappar, var lösgjord, gick med nosen i lod och hade utmärkt sökning framåt-neråt och var perfekt i handen på tränsbett. Den hade platsat lika bra på AR-kurs som på unghästtest och bekräftade bara det jag alltid trott - det är minsta gemensamma nämnarens ridning man ska söka...

Bra!!! Jag hänger med bugningen :bow:

Ovanligt bra sagt helt enkelt! Jag är westernryttare och har AR som grund. Var och red för en w-tränare som inte alls förstod poängen och blev rätt snorkig när AR kom på tal så jag väljer andra tränare som vet vad det handlar om. :cool:

Jag tycker också det vore roligt om fler seriösa AR-ekipage kunde visat sig på tävlingsbanan. Det måste ju vara det bästa sättet att förändra tävlingsdressyren, som ofta får mkt kritik (såväl berättigad som orättvis faktiskt), nämligen att visa upp att det finns andra vägar att gå. (Även om jag personligen tycker som Svea, god ridning är god ridning. Punkt slut).

Det första du skrev låter hur bra som helst i mina öron och roligt dessutom! Skulle verkligen sporra mig och ge mig lite mer morot för vidare träning och utveckling tillsammans med hästen. Du e så klok svea!

Liknande trådar

Dressyr Varje gång jag tävlar dressyr så spänner jag mig, vilket gör att hästen slår av och det går uruselt. Det som är mest irriterande är att...
Svar
17
· Visningar
1 913
Senast: Fenestra
·
J
  • Låst
Dressyr Är det fler än jag och min vän som tycker att domarna dömer rätt snålt på regionala tävlingar i ex La upp till Msv? Att man får en sexa...
Svar
1
· Visningar
955
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama