Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Ramona

Trådstartare
Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).

Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?

Är det ens landet såsom i marken som är värt att försvara, eller är det åsikterna ett ryskt styre för med sig man inte vill ha? Rent allmänt tror jag inte att tex mitt liv hade blivit så mycket annorlunda med Putin som president, men jag vill ju samtidigt inte leva i ett samhälle som är emot alla politiskt oliktänkande, HBTQ, funktionshindrade, mfl.

Hur tänker ni?
 
Om det blev krig?
Då hoppas jag att jag dör först eller kan försvinna in i skogen och ställa till det så mycket jag kan för fi.
Vill inte uppleva så mycket elände som ett krig innebär.
Patriot. För vilket stycke land ska jag vara patriotisk mot?
 
Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).

Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?

Är det ens landet såsom i marken som är värt att försvara, eller är det åsikterna ett ryskt styre för med sig man inte vill ha? Rent allmänt tror jag inte att tex mitt liv hade blivit så mycket annorlunda med Putin som president, men jag vill ju samtidigt inte leva i ett samhälle som är emot alla politiskt oliktänkande, HBTQ, funktionshindrade, mfl.

Hur tänker ni?

Jag tänker att vi nog inte alls kan räkna med hjälp av flera anledningar. Dels för att jag inte tror att det finns risk att det sker som en isolerad händelse och dels för att USA helt ändrat sin utrikespolitik till infantil sandlådenivå

Ryska missiler når runt hela jordklotet så att Göteborg skulle vara ideal avskjutningsplats verkar lite konstigt. Notera att ryskt territorium ligger väldigt nära USA åt andra hållet.

Jag skulle nog stryka med genom att delta i lågintensivt motstånd så småningom. Jag lägger ingen negativ värdering på att vilja fly heller. Mycket motstånd i territoriella konflikter har historiskt bedrivits i exil som exempel.

Däremot skrämmer det mig en del när människor pratar om att de inte bryr sig om Ryssland skulle styra landet eller inte.

(3.8 km mellan ryskt och amerikanskt territorium på kortaste stället, fast just så nära ligger inga militära mål såklart.)
 
Jag är krigsplacerad genom jobbet så jag är så illa tvungen att stanna :p.

Hade jag inte varit det hade jag flytt på en gång.
 
Jag hade antagligen dragit. Feg och otränad så hade varit till noll hjälp och garanterat dött först. Vore det en situation där det skulle hjälpa med någon form av ”fredligt motstånd”, typ mänskliga murar och annat sånt kanske jag hade övervägt att stanna och bidra, men inte av patriotiska skäl utan som protest mot det invaderande landet. Sånt förutsätter väl dock att de även vill styra folket, vill de enbart åt landmassa är det ju meningslöst.
 
Ja, precis. Det är liksom inte landmassan som är grejen utan att vi kan leva i en liberal, modern demokrati där alla får plats och intoleransen mot exempelvis HBTQ, åsiktsfrihet, etnicitet och andra individuella friheter inte har någon plats.

Och där är inte en rysk invasion det största och mest sannolika hotet mot det Sverige vi vill leva i.
 
Jag är helt förvissad om att vardagstillvaron för mig och i princip alla jag känner i Sverige skulle bli märkbart annorlunda med ryskt, och då i synnerhet Putinskt, styre. Och det skulle inte bli annorlunda på något trevligt sätt.
Min krigsplacering i det militära försvaret har upphört men jag skulle fortsätta vara samhällsnyttig på hemmaplan genom mitt civila arbete.
 
Ett krig eller en ockupation av det slag som gör livet outhärdligt - då hoppas jag kunna fly.

Motsvarande som ändå möjliggör att stanna på gården (dvs i lägenheten) så skulle jag nog så långt möjligt göra det men öka mitt politiska aktivistiska engagemang. Om det är för farligt - fly.

Aldrig i helvete tänker jag själv ta till vapen. Också ryska soldater är andra kvinnors söner, älskade, fäder och bröder. (Jag har sett till att inte lära mig hantera vapen just därför.)
 
Jag tror att om det skulle bli krig så lär vi bli bombade innan vi ens visste om att det startats, av antingen NATO eller Ryssland. Det kommer knappast vara snack om något erövringskrig för vår del utan mer en fråga att hindra motståndarna att få några strategiska fördelar. Ett förintelsekrig helt enkelt, ajöss med Sverige och Norden.
 
Ett krig eller en ockupation av det slag som gör livet outhärdligt - då hoppas jag kunna fly.

Motsvarande som ändå möjliggör att stanna på gården (dvs i lägenheten) så skulle jag nog så långt möjligt göra det men öka mitt politiska aktivistiska engagemang. Om det är för farligt - fly.

Aldrig i helvete tänker jag själv ta till vapen. Också ryska soldater är andra kvinnors söner, älskade, fäder och bröder. (Jag har sett till att inte lära mig hantera vapen just därför.)

I den sistnämnda delen skulle jag försvara mig och mina närmaste på bästa sätt, med eller utan vapen, på samma sätt som jag skulle försvara mig mot vilka andra hot som helst. Nödvärn. Jag skulle inte låta någon döda vare sig mig eller mina närmaste utan att göra allt som står i min makt att förhindra det.
 
Patriot vet jag inte om jag skulle kalla mig, men jag skulle nog stanna och kriga för alla de som inte har möjligheten att fly. Jag vet inte vad jag skulle vara till för nytta dock :angel: Jag är inte tränad för strid alls. Dock ganska bra på prick-skytte!
 
Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).

Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?

Är det ens landet såsom i marken som är värt att försvara, eller är det åsikterna ett ryskt styre för med sig man inte vill ha? Rent allmänt tror jag inte att tex mitt liv hade blivit så mycket annorlunda med Putin som president, men jag vill ju samtidigt inte leva i ett samhälle som är emot alla politiskt oliktänkande, HBTQ, funktionshindrade, mfl.

Hur tänker ni?
Jag skulle såklart göra min bit för att försvara landet, har dock inte gjort värnplikt så gissningsvis skulle det vara i ngn slags annan funktion. (vad som kan finnas nuförtiden antar att Flyglottor och bilkårist och Blå stjärna är lite mer inaktuellt. Blå stjärna kanske iofs)
 
Sambon skulle nog bli inkallad, jag vet verkligen inte vad jag skulle göra. Försöka överleva? Var skulle jag fly? Jag skulle nog hellre få tag i ett vapen (finns många jägare i släkten) och försöka försvara mig om jag skulle behöva och stanna hemma.
 
Nu är det väl inte Ryssland som är det värsta landet att bli ockuperad av tänker jag men om annan, i mitt tycke mycket värre, makt skulle försöka inta Sverige skulle jag stanna och slåss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp